דעות

לא אוהבים: זה מתחיל בדודה מרחובות ונגמר בצוקרברג - מה הסיפור של הדיסלייק

כפתור הדיסלייק הוא בשורה משמעותית שצוקרברג בעצמו התייחס אליה. האם הוא ישפיע על חיינו כמו כפתור הלייק שיצר גל של תקשורת אינסטנט חדשה ומהירה?
שגיא חמץ | 
שגיא חמץ (צילום: יח"צ) (צילום יח"צ)
נניח שאכלתם יותר מדי בחג, ונניח רק נניח שכואבת לכם מאוד הבטן. אתם מתהפכים מצד לצד ושוב מתהפכים, נושמים עמוק עושים סיבוב, שותים, אבל כלום לא עוזר, כאבי תופת. אתם טסים למיון שתיים בלילה חושך בחוץ אובך ולחות כבדה. נכנסים למיון וכמו כל אזרח טוב בפייסבוק דבר ראשון אתם מצטלמים מוסיפים סטאטוס קצר "הרגה אותי דודה שושי עם החריימה שלה!!! כאבי בטן, באסה, במיון סמיילי עצוב", ומפקידים את עצמכם בידי הרופא התורן. עכשיו הסטטוס מטייל בפייסבוק. כמה לייקים אתם מצפים לקבל? והאם בכלל כדאי לעשות לייק לכאב בטן של מישהו, אז איך בכל זאת מגיבים?
בעולם של תקשורת מהירה בו שלושה אימוג'ים יכולים להחליף שיחה של חצי שעה ולייקים הם מטבע שעובר במהירות בין מאות מיליוני אנשים מדי יום, תוספת אפשרית של כפתור דיסלייק לפייסבוק שעלתה היום (שוב) לכותרות היא בשורה משמעותית.
כפתור הדיסלייק שיעלה או לא יעלה בפייסבוק מעסיק כבר הרבה מאוד זמן את אנשי פייסבוק ולא מעט מהחברים ברשת שמעלים שוב ושוב את הבקשה - תוסיפו לנו כפתור דיסלייק. אנשי פייסבוק וצוקרברג עצמו עוסקים בסוגייה הזאת מאז 2009 השנה בה הושק כפתור הלייק.

על כובד הסוגיה מבחינתה של פייסבוק מעידה ההכרזה על הבחינה המחודשת להוספת הכפתור שבאה מפיו של לא פחות ממארק צוקרברג עצמו, "היום הוא יום מיוחד כי אני יכול להגיד אחרי פניות בנושא במשך שנים אנחנו מוכנים וקרובים לצאת לדרך עם בחינה מעשית של כפתור דיסלייק".
הניסוח הדיפלומטי והלא מחייב נוגע במורכבות של הכפתור החדש מבחינתה של פייסבוק. החשש הגדול של הרשת היא שכפתור ה"לא אוהב" יערער את האיזון העדין שיצר כפתור האוהב הכה אהוב על כולם בתוך הרשת. כי לא משנה מה תגידו, בסופו של דבר לייקים הם אחלה אבל דיסלייקים זה כבר סיפור אחר.
הם יכולים לשמש לספאם מרוכז נגד מישהו, הם יכולים להיות כלי בידי אנשים שרוצים לפגוע במישהו ובנוגע לאלגוריתם עצמו שאמור לקדם תכנים שקיבלו הרבה לייקים, גם כאן מדובר באתגר האם הקידום האורגני ייפגע.
גם בנוגע לנוכחות של מותגים ברשת החברתית, כלומר צד ההכנסות שהיום נמצא בראש מעייניה של פייסבוק הנסחרת בבורסה האמריקאית, מדובר בכאב ראש לא קטן לפייסבוק. מותג לא אהוד יכול למצוא את עצמו עם מאות או אלפי דיסלייקים לתמונת החג לדוגמה, מה שיכול לגרום למפרסמים לעצור קידומים בתשלום.
האתגרים הללו גורמים לפייסבוק לנוע לאט מאוד לכיוון כפתור הדיסלייק שבסה"כ הוא כפתור מתבקש שמרחיב את יכולת הביטוי של החברים ברשת שחרתה על דגלה את יכולת הביטוי והתקשורת הבינאישית. קחו לדוגמא את יוטיוב שם כבר מזמן יש כפתור דיסלייק והעולם לא הזדעזע.
אז האם יהיה או לא יהיה כפתור דיסלייק קשה עדיין לדעת. האם הוא ישפיע על חיינו כמו כפתור הלייק שיצר גל של תקשורת אינסטנט חדשה ומהירה, על כך לדעתי התשובה היא חד משמעית - פשוט לא. כפתור דיסלייק יהיה אולי צעד גדול לפייסבוק, אבל צעד הרבה פחות גדול למשתמשים.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה