פרויקטים
התחדשות עירונית בתל אביב: התוכניות, החסמים, ההזדמנויות
בפרק החדש של הוועדה המקומית: התחדשות העירונית בעיר המבוקשת בישראל – איך תיראה החלופה המקומית לתמ"א 38? מהם היעדים לשנים הבאות ואילו מהלכים צפויים לשנות את מפת הנדל"ן בעיר? עו"ד ליאור שפירא, סגן ומ"מ ראש העיר ורון חן, המנכ"ל והבעלים של חברת אנשי העיר מסכמים לכם את השורות התחתונות
הוועדה המקומית הוא פודקאסט נדל"ן מבית אתר ice, במסגרתו נארח דמויות מפתח לשיחה על הנושאים החמים העומדים על סדר היום, ההתפתחויות והחידושים. בפרק חדש מופנה הפעם הפוקוס אל תל אביב: העיר הוותיקה, שמציינת 116 שנים להיווסדה, ובחסות ההתחדשות העירונית משנה את פניה.
איזה תפקיד יש למיזמי ההתחדשות העירונית בחזון לתל אביב העתידית? מהי התוכנית שתתפוס את מקומה של תמ"א 38? האם ניתן לייצר משוואה שתקדם דיור בהישג יד מבלי לפגוע בכדאיות הכלכלית? איפה נמצאים החסמים ומהן השכונות שצפויות להפוך לדבר הבא בעיר? עו"ד ליאור שפירא, סגן ומ"מ ראש עיריית תל אביב ומי שעומד בראש הוועדה המקומית לתכנון ובנייה; רון חן, המנכ"ל והבעלים של חברת אנשי העיר מקבוצת רוטשטיין, המקדמת בה מספר דו-ספרתי של פרויקטים; ומרב מילר עם הניתוחים וההסברים: כך מקדמים התחדשות עירונית בעיר הכי מבוקשת במדינה.
צפו בפרק המלא:
"צריך להבין: עיר לא מתכננים לעוד 6-5 שנים, אלא לפרקי זמן ארוכים הרבה יותר של 50-25 שנים קדימה", מסביר עו"ד שפירא. "זה מחייב תכנון אורבני נכון ומושכל שייטיב עם התושבים ויידע לייצר את כל האיזונים הנדרשים לשיפור איכות החיים – כמו מגורים, מוסדות חינוך, מבני ציבור ותחבורה ציבורית. הדברים הללו לוקחים זמן, אך הם הכרחיים".
"אחרי שגמרנו את התוכנית לרובעים 3 ו-4, אנחנו מסיימים את ההתנגדויות לתוכנית הנוגעת לרובעים 5 ו-6 ובמקביל מקדמים גם את תא/5555 – תוכנית כוללת להתחדשות עירונית בתל אביב, שעברה שינויים והתאמות מתוך שיתוף ציבור מאסיבי", ממשיך עו"ד שפירא. "אני מקווה שתוך שנה וחצי-שנתיים, נקבל את האישור – ומעריך שהשילוב של כל התוכניות והמהלכים הללו יחד ייתן פתרון תכנוני וודאות אמיתית".
"תל אביב היא עיר מאוד מקצועית ואולי אפילו הכי מקצועית מבין הרשויות המקומיות בהיבט של קידום התחדשות עירונית", מדגיש רון חן, שמבקש להצביע גם על הפלונטרים שמונעים לדעתו מהתחום לעשות עוד קפיצת מדרגה. "כיזם שפועל בתל אביב וכמי שבעצמו מתגורר בה, אני יכול לומר שמשך הזמן למימוש פרויקט של התחדשות עירונית הולך ומתארך עם השנים, ואנחנו לא מצליחים לקצר את לוחות הזמנים. בעלי הדירות מאוד רוצים לקדם התחדשות עירונית בבניינים שלהם, בטח לאור התקופה האחרונה, אבל ההתמשכות של הליכי התכנון והרישוי יוצרת אצלם תסכול גדול כי הם מתקשים לראות את האופק".
נושא בוער אחר בפודקאסט נגע לעבודות סביב תוואי הרכבת הקלה ומיזמי ההתחדשות העירונית אשר הפכו את תל אביב לסוג של אתר בנייה רבתי. "ראש העיר, רון חולדאי, נתן הנחייה גורפת: לעשות הכל כדי לסייע להשלמת עבודות הרכבת הקלה", הרחיב עו"ד שפירא. "זה יוצר כאוס, אך מדובר בפרויקט לאומי. אז אולי ניתן היה לבנות קצת יותר מהר וקצת יותר טוב – אבל זה המצב. אני יכול לספר על בית ספר אחד בעיר שסביבו פועלים לא פחות מ-21 אתרי בנייה – אתם מבינים מה זה לנהל אופרציה כזו? אי אפשר לעצור את תל אביב. העיר הזו חייבת להתקדם חייבת להתחדש, חייבת להתמגן – ואנחנו צריכים לאפשר את זה לתושבים. כבר מתחילים להרגיש קצת הקלה ועם האתגר הזה נדרש להמשיך ולהתמודד".
"הרכבת הקלה בהחלט מייצרת בלגן, אבל אתרי הבנייה עושים בלגן גדול עוד יותר", ציין חן. "ובאמת יש פה דילמה לא פשוטה: האם לתת הגבלות שיקלו על הסבל הקיים, אבל גם יאריכו את זמני העבודה? פה אני חושב שצריך להיות יצירתיים. במקום שיטה של נהלים וקנסות, כדאי לשקול כיוון אחר: לתמרץ יזמים שיעבדו בקצבים מהירים יותר. כיום יזמים מתמחרים באקסל הוצאות לקנסות וזה אבסורד. אני בטוח שאם יהיה דיאלוג וצוות שייקח על עצמו לטפל בנושא – אפשר יהיה לעשות דברים יפים".
לכל הפרקים של הוועדה המקומית לחצו כאן




