פרויקטים

התחדשות עירונית בקרית ים: "עם התממשות התוכנית הראשונה - ערך הקרקע יעלה עוד יותר"

ריענון השכונות הוותיקות לצד מיתוג רצועת החוף – כך צפויה קרית ים להפוך לפנינת הצפון. ראש העיר, דוד אבן צור, כבר נערך לקליטת אלפי תושבים חדשים ומבטיח: "בעוד עשור לא יהיה זכר לבנייה הישנה". יהודה הרציג, מנכ"ל  קבוצת הרציג נדל"ן, אופטימי גם הוא: "העיר עוברת מהפכה"

התחדשות עירונית ברחוב זבולון בקרית ים. הדמיה: מבטים הדמיות

קרית ים, המציינת 80 שנה להיווסדה, נערכת לעידן חדש. החזון: למצב עצמה בחוד החנית של הצפון בכלל והקריות בפרט – ולמתג את רצועת החוף העירונית כמוקד אזורי לתיירות, תרבות ובילוי.

לא במקרה הגדירה תוכנית המתאר הכוללנית שאושרה לעיר ב-2019, את קרית ים כ"עיר החוף של הקריות", תוך מתן דגש על פיתוח שדרות עירוניות ראשיות המובילות לים. המסמך מציג למעשה את התשתית התכנונית לצמיחת העיר וכולל תוספת של כ-13 אלף יחידות דירות, אשר יספקו מענה לגידול העתידי באוכלוסייה – מ-48 אלף כיום לכ-58 אלף תושבים במהלך השנים הבאות. לצד הרחבת היצע המגורים מסמנת התוכנית יעד לבניית כ-160 אלף מ"ר של תעסוקה ומסחר, לצד פיתוח שטחים עבור תיירות.
"היבטים של קליטת אוכלוסייה, פיתוח שטחי ציבור ומסחר התנהלו בצורה של כיבוי שריפות, בלי שהוקדשו משאבים להתפתחותה של קרית ים בהווה או בעתיד. תוכנית המתאר מסדירה היבטים אלו וקובעת סטנדרט שיאפשר פיתוח מואץ", אומר ראש העיר, דוד אבן צור. "רבים מהמאמצים שלנו מופנים לרצועת החוף – זו הפנינה שלנו והעוגן למינוף העיר בכל התחומים. פיתוח החוף כולל בין היתר הסדרת טיילת רצופה מגבול רפאל ועד חיפה, שלאורכה מגרשי ספורט, מתחם קמפינג, פארק אתגרי, שטחי מלונאות וגם שכונת בוטיק חדשה. חלק מהפרויקטים הללו כבר אושרו בוועדות השונות ויתממשו בשנים הקרובות".

ראש העיר קרית ים, דוד אבן צור. "כבר היום הטלפון לא מפסיק לצלצל במינהלת ההתחדשות העירונית" צילום: פאול אורלייב
לפוטנציאל הכלכלי הטמון בקרית ים וברצועת החוף שלה, מתייחס השמאי אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין לשעבר והבעלים של משרד דנוס-להט שמאי מקרקעין. "דירות בקרבת הים הם יתרון גדול וייתפסו אצל מרבית הציבור בישראל כדבר מבוקש ביותר", הוא מסביר. "על רקע האיכויות שמוסיף הים למגורים, אפשר לצפות בקרית ים לעליית מחירים של 20%-30% מעבר להתייקרות הצפויה גם כך בישראל. בכל זאת, אין ערים הסמוכות כל כך לים כמו קרית ים, ועל הרקע הזה הביקוש לנדל"ן בתחומה יגבר".
דבריו של דנוס משתקפים היטב בנתוני אתר מדלן, המצביעים על כך שמחירי הדיור בקרית ים הוכפלו בתוך עשור. אם במרץ 2011 מחירה הממוצע של דירה בעיר עמד על 607 אלף שקל, הרי שבספטמבר 2021 הוא כבר חצה את ה-1.3 מיליון שקל.
צורך קיומי
לצד הפרויקט השאפתני לרצועת החוף המקומית, התחדשותה של קרית ים מחייבת גם הענקת תשומת לב לשיקום, ריענון ומיגון שכונותיה הוותיקות – כשבהליך טמון פוטנציאל של כ-6,000 יחידות דיור. ארבע תוכניות ענק להתחדשות עירונית מקודמות כעת על ידי העירייה ומינהלת ההתחדשות העירונית בקרית ים, בשיתוף פעולה עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ורמ"י.
"קרית ים נדרשת בהתחדשות עירונית", קובע ראש העיר אבן צור. "זה צורך קיומי להמשך התפתחות העיר, אין לנו ברירה אחרת. עם בניית גלי ים, השכונה החדשה הראשונה בעיר מזה שני עשורים, עתודות הקרקע הסתיימו. אחרי שנים של קושי בהוצאת תוכניות אל הפועל, החלטתי שלא להמתין יותר ולקחת את העניינים לידיים. אפילו בניין העירייה החדש נבנה מתוך ראייה של התחדשות עירונית ופיתוח כלכלי. ביחד עם רמ"י, קידמתי עסקה הכוללת את החלפת שטחי בניין העירייה הקיים בתמורה לשטח חדש, כאשר רמ"י תבצע פינוי-בינוי באזור הוותיק. המשמעות: תנופה לכל מרכז העיר".
הצורך במתיחת הפנים למבני העיר הישנים, כבר מושך אל קרית ים חברות נדל"ן בפרופיל גבוה. אחת מהן היא קבוצת הרציג נדל"ן, המשתלבת היטב בשאיפות ההתחדשות. "קרית ים עוברת מהפכה", מצהיר יהודה הרציג, המנכ"ל והבעלים של הקבוצה. "כעיר ששורשיה בשנות ה-40 של המאה קודמת, חידוש המבנים הישנים הוא צו השעה. רק בחודש שעבר קרס בניין ישן בחולון, כך שהדרך לשיקום אותם מבנים מסוכנים עוברת בהתחדשות עירונית. גם ראש העיר דוד אבן צור מבין זאת היטב, וזה בא לידי ביטוי ברוח הגבית שהוא מעניק לתחום ובמחלקות עירייה יעילות ומסבירות פנים".

טיילת דרום בקרית ים. "רצועת החוף - העוגן למינוף העיר" צילום: עיריית קרית ים
קו פרשת המים
במתחם אג"ש בקרית ים מובילה קבוצת הרציג נדל"ן את אחד ממיזמי הפינוי-בינוי המסקרנים בעיר: את מקומן של 20 יחידות דיור בחמישה מבנים דו קומתיים ברחוב זבולון, עתידים לתפוס שלושה מגדלים חדישים ומודרניים, ובהם 131 יחידות דיור - כשבהתאם למודל עירוב השימושים הם ימזגו בין מגורים, מסחר, מבני ציבור וריאות ירוקות. המיזם נמצא כעת בסגירת קצוות אחרונים לקראת קבלת ההיתר, כשהשאיפה היא להתחיל בעבודות הביצוע ב-2022.
"הייחודיות של הפרויקט הזה באה לידי ביטוי בכך שהוא ניצב כ-300 מטר בלבד מקו המים", מציין הרציג. "כל דירה בכל מגדל תציע נוף לים. זהו פרויקט שמביא את רף היוקרה של תל אביב לקרית ים". עוד מוסיף הרציג: "אף שהעבודות עדיין לא יצאו לדרך, ההתעניינות בפרויקט גדולה: הן מצד משפרי דיור מהעיר ומהמעגלים הרחוקים יותר, והן מצד תושבי חוץ ומשקיעים המבינים את המשמעות של דירה בסמיכות לקו המים".

מנכ"ל קבוצת הרציג נדל"ן, יהודה הרציג. "מביאים את רף היוקרה של תל אביב" צילום: באדיבות קבוצת הרציג נדל"ן
קבוצת הרציג נדל"ן היא אחת השחקניות הבולטות בתחום ההתחדשות העירונית בישראל, עם כ-5,000 יחידות דיור בשלבים שונים של תכנון וביצוע. אף שהקבוצה מזוהה בעיקר עם פרויקטים בלב אזורי הביקוש, מבחינתו של הרציג, ההגעה לקרית ים היא בפירוש לא מקרית. "אנחנו מזהים את היתרונות של קרית ים ומאוד מאמינים בעיר הזאת", הוא מבהיר. "עם תנופת הפיתוח והתוכניות לעתיד, רצועות חוף יוצאת דופן - וכל זאת רק שעה ורבע מהמרכז – ברור לנו שהמחירים כאן עוד רחוקים ממיצוי. מה שהתחיל ב-11 אלף שקל למ"ר, כבר חצה את ה-15 אלף שקל למ"ר, ואין לי ספק שגם יגיע ל-20 אלף שקל למ"ר".
"כבר היום הטלפון לא מפסיק לצלצל במינהלת ההתחדשות העירונית. אני בטוח שאחרי התממשות התוכנית הראשונה, ערך הקרקע בקרית ים יעלה עוד יותר", מסכם ראש העיר אבן צור, ומספק תחזית אופטימית לעתיד: "בעוד כעשר שנים כבר לא יהיה זכר לבנייה הישנה, וקרית ים תהיה עיר שמשלבת איכות חיים, תרבות חוף ופנאי - ותוביל בכל הנוגע לחיי הקהילה והחינוך במדינת ישראל".