פרויקטים

בדקנו: באיזו עיר עולים מחירי הנדל"ן גם בתקופה האחרונה? התשובה הולכת להפתיע אתכם

עם הסכם גג בהיקף של מיליארדי שקלים ותוכניות לכ-30 אלף יחידות דיור, נהנית דימונה מהגירה של משפחות צעירות. מתכנן הערים אלון גרינברג: "דימונה הפכה לעיר מובילה ומייצרת אלטרנטיבה גם לבאר שבע"

דימונה (צילום פרטי)
דימונה, מי שתויגה לאורך תקופה ארוכה כעיר פיתוח מנומנמת בנגב, ממצבת עצמה בהדרגה כיעד מבוקש. מערכת חינוך איכותית (עם 3 זכיות בפרס החינוך הארצי) ואחוז זכאות גבוה לבגרות (87.6% בשנת תשפ"ב), בנייתן של שכונות חדשות, השקעה אדירה בתשתיות והטבות מס לתושבים – הן רק חלק מהסיבות לכך שיותר ויותר משפחות מהאזור ומהמעגלים המרוחקים יותר, מבקשים לעבור ולהתגורר בה.
הסכם הגג שנחתם ב-2018 בין עיריית דימונה למשרד הבינוי והשיכון בהיקף של כ-5 מיליארד שקלים, מתווה את החזון לעשורים קדימה – ומבקש להיערך לזינוק באוכלוסיית העיר: מכ-40 אלף תושבים כיום, לכ-100 אלף תושבים. היעד: הקמת כ-30 אלף יחידות דיור, לצד פיתוח אזורי תעסוקה ומסחר, בניית מוסדות חינוך ומבני ציבור וגם קו רכבת חדש. על רקע כמות הפרויקטים שבקנה, לא מפתיע שבמישור הנדל"ני מייצרת דימונה עניין רב, וגם בתקופה האחרונה מחירי הדיור בתחומה נמצאים בעלייה. בנוסף, אתר יד2 דירג אותה בפסגת הערים בעלות התשואה הגבוהה ביותר מהשכרת דירה ב-2022, עם כ-4.5%.
"דימונה נמצאת היום חזק על המפה הארצית", מצהיר ראש העיר, בני ביטון, בשיחה עם אתר .ice "המדינה ומשרדי הממשלה מאמינים בעיר שלנו ונותנים את הרוח הגבית להמשיך ולצמוח. ההגירה השלילית התחלפה בהגירה חיובית, תקציבים גבוהים מושקעים בפיתוח העיר בשורה ארוכה של תחומים, מחינוך ועד תחבורה. כך למשל, אנחנו מקדמים מרכז תחבורתי חדיש, עם קו רכבת שיאפשר נסיעה לתל אביב בפחות משעה. המרכז התחבורתי ישים דגש על עירוב שימושים וישלב גם מסחר, משרדים ומלונאות. השורה התחתונה היא חד משמעית: לדימונה צפוי עתיד ורוד".

בני ביטון, ראש עיריית דימונה (צילום: יובל חן)

אלון גרינברג, מתכנן ערים ומנכ"ל חברת סביבות מגורים, המתמחה בייעוץ כלכלי-אורבני, מיישר קו עם ראש העיר. "דימונה משנה את פניה", הוא מדגיש. "לא מדובר רק בתוכניות לעתיד, אלא בפעולות שכבר מתרחשות בשטח הלכה למעשה. לא כולם יודעים, אבל דימונה היא העיר בעלת שטח השיפוט הגדול בישראל. לעיר עתודות קרקע אדירות שמאפשרות לה להקים שכונות ותשתיות חדשות, ולא להסתפק בריענון השכונות הוותיקות. אנו רואים את התהליך החיובי שעוברת דימונה: מעיר שולית לעיר מובילה – כזו שיודעת לנצל את יתרונותיה ומייצרת אלטרנטיבה גם לבאר שבע. נכון, באר שבע היא בירת הנגב והעיר המובילה במטרופולין הדרומי, אבל כלל לא בטוח שלאורך זמן".
חווית אכלוס מלאה
מי שמסמלת כנראה באופן המובהק ביותר את השינוי שעוברת דימונה, היא שכונת השחר – שכונת הדגל של העיר, המייצרת סביבה הד נרחב. השכונה שמשתרעת על שטח של כ-1,200 דונם, ממזגת בין פסטורליה כפרית לאקלים אורבני וכבר נמצאת בשלבי אכלוס מתקדמים. עם סיום העבודות יהיו בה כ-3,200 יחידות דיור, עם פוטנציאל להרחבה לכ-4,000 יחידות דיור, לצד כלל השירותים הנדרשים בקרבת הבית.
 
"שכונת השחר היא שכונה מתוכננת, מודרנית ומתקדמת – שנבנתה ממש לפי הספר", מתאר אינג' אבי היקלי, מנכ"ל הקרן לפיתוח דימונה. "השכונה הוקמה בהתאם לעקרונות הבנייה הירוקה ולא רק ברמת הסיסמה. היא תכלול 64 דונם של פארקים וגנים ותעלת מים – היקף יוצא דופן של ריאות ירוקות ביחס לשכונות אחרות בארץ. הדגש המשמעותי מבחינתנו, היה לוודא שכניסת הדיירים לשכונה תתבצע רק אחרי שתושלם הקמת התשתיות העוטפות – באופן הזה נהנים תושבי השכונה מחוויית אכלוס שלמה".
חווית האכלוס עליה מדבר היקלי, כוללת בין היתר בתי ספר, גני ילדים ומעונות יום, מתנ"ס ואודיטוריום, מועדוני נוער, קניונים ומרכזי מסחר שכונתיים, פינות משחק ומנוחה, בתי כנסת ומקוואות, שבילי הליכה ואופניים, וגם ספורטק שנמצא בבנייה מואצת עם מגרשי סטריט בול וטניס, מתקני כושר, מתחם נינג'ה, מגרש כדורגל סינטטי, אמפיתיאטרון ומסלול ריצה.

במישור התחבורתי, מספקת שכונת השחר מענה הן לתושבים המתניידים ברכב הפרטי והן למשתמשי התחבורה הציבורית. השכונה מחוברת לכביש טבעתי היקפי, המאפשר יציאה חלקה מדימונה ומייתר את המעבר במרכז העיר. עבור משתמשי התחבורה הציבורית, תוגברו קווי אוטובוס העוברים בתוך השכונה.   
"השקענו משאבים רבים בפיתוח, אפילו הקמנו תחנת שיטור ייעודית בשכונה, מתקציב הסכם הגג", מרחיב היקלי. "אנו רואים נהירה גדולה לפה – ומדובר בהבעת אמון בתהליכים שהובלנו. על המוניטין של שכונת השחר בשוק הנדל"ן, תעיד העובדה שאת כל תהליכי השיווק סיימנו תוך פחות מ-10 שנים, הרבה לפני המצופה".

שכונת השחר בדימונה (צילום: פרטי)

יתרון נוסף, שמקבל משנה תוקף בתקופה הנוכחית, נוגע לגזרה הכלכלית. בעוד מחירי דירות 4 חדרים בשכונת השחר מתחילים באזור ה-1.27 מיליון שקלים, הרי שבשכונת רמות ב' בבאר שבע לשם השוואה, דירות 4 חדרים גם כן, כבר מתומחרות סביב 1.7 מיליון שקלים.
מודל לשכונות החדשות בישראל
בתכנון השכונה נעשתה הקפדה על יצירת סוגים שונים של דירות – בנייה רוויה, מגרשים לבני ביתך, קוטג'ים, דירות גן ופנטהאוזים – וזאת מתוך כוונה לייצר תמהיל מגוון של משפחות. "זה בדיוק המתכון לשכונה בריאה ומוצלחת, שבה התושבים מתחברים יחד לקהילה", מנתח מתכנן הערים גרינברג, שגם ערך מחקר על שכונת השחר. "השכונה הזו היא לא רק הדובדבן שבקצפת מבחינת דימונה, זו שכונה שיכולה להתחרות בכל שכונה חדשה במרכז הארץ".  


אלון גרינברג, מתכנן ערים ומנכ"ל חברת סביבות מגורים (צילום ג'ו פרץ באדיבות סביבות מגורים)

"אנחנו ממש לא עוצרים כאן", מבהיר ראש העיר, ביטון. "אנחנו רוצים להקים בשכונה עוד קאנטרי קלאב וגם רכבת קלה על הפרק. באשר לפרופיל התושבים, אני יכול לספר שמגיעה אליה אוכלוסייה צעירה המאופיינת בחתך גבוה של אקדמאיים ומשפחות מבוססות. אנו מזהים את התנועה לשכונה מהאזורים הוותיקים של דימונה, כמו גם מיישובים בדרום דוגמת באר שבע, עומר, להבים או מיתר, וכן מירושלים, גוש דן ואפילו כפר סבא. אחד המפתחות להצלחה טמון בשיתוף ציבור ובתושבים מעורבים ואכפתיים. משפחות מגיעות לכאן כדי להישאר. שכונת השחר ממתגת מחדש את דימונה, ומהווה מודל אמיתי איך ראוי לבנות שכונות חדשות בישראל".
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)