פרויקטים

"בניינים מוזנחים ומטים ליפול": אושר הפרויקט שישנה את חייהן של מאות משפחות

לאחר כ-10 שנים ו-37 חלופות תכנון, אושר להפקדה פרויקט ההתחדשות העירונית "בראשית על הפארק" בשכונת נווה שאנן בחיפה. אורן כוזהינוף, מבעלי קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף המובילה את המיזם, מכוון גבוה: "נבנה את המתחם הכי יפה בארץ"

פרויקט בראשית על הפארק (פייזר) בשכונת נווה שאנן בחיפה הדמיה: Olin
נווה שאנן בדרום-מזרח חיפה, היא משכנותיה הוותיקות והגדולות של העיר. שורשיה טמונים בראשית שנות ה-20 של המאה הקודמת והיא מאכלסת בתחומה עשרות אלפי תושבים. רוח הזמן מורגשת היטב על רבים ממבניה הישנים, אשר משוועים כבר עשורים רבים, רבים מדי, לשיקום והתחדשות.
"הבניין שלנו נבנה בשנות ה-60 והוא חלק מ-4 מבני הרכבת שבמתחם פייזר בשכונה", מספרת רוזה שטוטלנד, המתגוררת כבר למעלה משני עשורים בנווה שאנן. "את מצב הבניין אפשר לתאר במילה אחת: קטסטרופה – ואני עוד מתנסחת בעדינות. רטיבות, ריקבון, קירות מתפוררים, בעיות במערכת הביוב וחלודה בתשתיות כבר הפכו לחלק משגרת המגורים שלנו. כל פעם יש בלגן חדש שמצריך תיקונים והוצאות. מי שהיו לו את האמצעים, כבר עזב את הבניין מזמן. רבים מהדיירים שנותרו לגור כאן הם מבוגרים. אי אפשר להמשיך עוד לשים תלאי על תלאי. הבניין שלנו כבר לא מתאים למגורים".
יאיר פוקס, בעל דירה נוסף במתחם פייזר, מיישר קו עם הדברים: "התנאים פה מחפירים, הבניינים ממש מטים ליפול. ההזנחה זועקת מכל פינה והמגורים כבר הפכו לא אנושיים. כל הדיירים מבינים שהפתרון היחיד שבא בחשבון הוא להרוס את הבתים הישנים ולבנות אותם מחדש, מהיסוד".
תמונת המצב העגומה של המתחם, מקבלת משנה תוקף כשמביאים בחשבון את מלחמת חרבות וברזל והירי על העורף. "אני עוד זוכרת היטב את הטילים שעפו פה במלחמת לבנון השנייה", מתארת שטוטלנד. "יש לנו אמנם מקלט, אבל מכיוון שאין מעלית והמדרגות רעועות, כמעט בלתי אפשרי להגיע אליו בזמן הנדרש. באחת האזעקות באותה המלחמה טיל נחת לא רחוק מאיתנו כשאני הייתי בדרך למקלט ומההדף עפתי באוויר. דיירים אחרים בכלל לא היו מסוגלים להגיע למקלט ונותרו כלואים בדירות, מתפללים שהרקטה לא תגיע אליהם".

שכונת נווה שאנן בחיפה. הבניינים הישנים משוועים להתחדשות
בין ייאוש לתקווה
אחרי שנים ארוכות בהן הייתה מתחת לרדאר, ניצבת נווה שאנן לקראת שינוי חיובי. תוכנית אב ייעודית בהובלת העירייה המקומית, מבקשת להביא למתיחת פנים מקיפה ולייצר מציאות חדשה באזור. אחד הפרויקטים החלוציים, המתכתב היטב עם החזון, הוא הפינוי-בינוי במתחם פייזר של קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף, העתיד לסמל את ההתחדשות השכונה. ביום שלישי השבוע, אחרי לא מעט מהמורות, התבשרו בעלי הדירות כי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה החליטה להפקיד את התוכנית להתחדשות המתחם.
לדברי סגנית מתכנן מחוז חיפה במינהל התכנון, עפרה הראל: "מדובר בתוכנית המביאה בשורה חשובה למשפחות המתגוררות במתחם במיוחד בתקופה זו. התוכנית מציעה התחדשות עירונית של 4 מבני רכבת שאינם עומדים בתקן רעידות אדמה, ללא מרחבים מוגנים ולא מונגשים – ובמקומם מציעה להקים בנייה חדשה, הכוללת שיפורים משמעותיים גם למרחב הציבורי תוך ניצול יעיל של השטח".
דרך לא פשוטה נדרש הפרויקט לעבור עד לקבלת ההודעה המיוחלת ממוסדות התכנון, כשבינתיים מתנדנדים בעלי הדירות בין ייאוש לתקווה. "את התחדשות הבניין שלנו אנחנו מנסים לקדם עוד מ-2013", משחזרת שטוטלנד, מראשי נציגות הדיירים במתחם. "חלק מהיזמים סירבו משום שלא מצאו כדאיות כלכלית לפרויקט, אחרים ניסו והתייאשו. בשלב מסוים כבר חשבנו להרים ידיים".
במצב העניינים הזה, מי שהחליטה להרים את הכפפה היא קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף. "כשנכנסו לתמונה, באמצע העשור שעבר, פגשנו דיירים סקפטיים לחלוטין", מתאר יוסי כהן, מנכ"ל קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף. "ביקשנו מהם לתת לנו הזדמנות. היה לנו ברור שלפנינו פרויקט מורכב ומרובה אתגרים, אבל זה רק את חידד את הרצון להוציא אותו לפועל".

אורן כוזהינוף (מימין) ויוסי כהן, מראשי קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף (צילומים באדיבות קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף, מיכה בריקמן)
לא בטוח שגם בקבוצת נקסט אורבן כוזהינוף הבינו באותה העת את גודל המשימה שנטלו על עצמם, כשלאורך השנים עבר הפרויקט עליות ומורדות למכביר. "הצגנו לא פחות מ-37 חלופות תכנון עד לאישור התוכנית להפקדה", מפרט כהן. "יחד עם נציגות דיירים חזקה שעברה דלת דלת, וצוות נדיר של אנשי מקצוע שמלווים אותנו בתהליך, ידענו יחד לצלוח מכשול אחר מכשול. אני מודה לעיריית חיפה שהלכה איתנו יד ביד ונתנה לנו את הרוח הגבית. אנו נחושים להמשיך ולהתקדם, בשאיפה שהוצאת היתר הבנייה תהיה פשוטה ומהירה יותר".  
"אני לא שוכח את המפגש הראשון עם יוסי כהן", מציין הדייר פוקס. "כשהוא הציג לנו את תכונית הפינוי-בינוי, התחושה הייתה כאילו מדובר על מדע בדיוני. בזכות עבודה סיזיפית של אנשי נקסט אורבן כוזהינוף, שהשקיעו הרבה משאבים ונתנו את הנשמה, בשעה טובה הפרויקט שלנו עשה השבוע צעד משמעותי קדימה. יש תחושה של אופטימיות, אבל אנחנו ריאליים. כולנו מבינים שעד תחילת העבודות ומימוש הפרויקט נצטרך עוד הרבה סבלנות".
"הפרויקט במתחם פייזר הוא פרויקט נוסף המקודם בידי עיריית חיפה באמצעות המינהלת להתחדשות עירונית, המצטרף למגמה הכוללת של חידוש שכונות ותיקות", מציין אריאל וטרמן, מהנדס העיר חיפה. "זו השנה השלישית שמרבית הדירות בחיפה אשר מקבלות היתר בנייה, הן במסגרת של התחדשות עירונית. ב-2023, מתוך 2,312 הדירות שקיבלו היתר, למעלה מ-1,800 הן דירות במבנים שזוכים לעבור התחדשות. אנו נמשיך לדחוף על פי מגמה זו גם בהמשך".

פרויקט "בראשית על הפארק". "יציב את נווה שאנן כאחת השכונות המבוקשות, ולא רק בחיפה" (הדמיות Olin)
חווית מגורים שלמה
הפרויקט במתחם פייזר, הממותג תחת השם "בראשית על הפארק", משתרע על שטח של כ-10 דונמים ויציע במתכונתו המעודכנת 2 מגדלים בני 32 קומות, מגדל נוסף בן 34 קומות ובניין בן 8 קומות, הכוללים כ-480 דירות בסך הכל – אשר יתפסו את מקומם של 4 מבנים ישנים ו-104 דירות שיהרסו. "בראשית על הפארק" ימזג בין מגורים למבני ציבור, רצועת מסחר, כיכר עירונית שתשלב אמפי פתוח ושטחים ירוקים.
"הודעת הוועדה המחוזית מרגשת מאוד, כולנו שמחים שלא ויתרנו ונלחמנו על הפרויקט הזה. אנו נביא את היוקרה של תל אביב גם לחיפה ונבנה בנווה שאנן את המתחם הכי יפה בארץ", מצהיר אורן כוזהינוף, מראשי קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף. "היעד שלנו הוא לייצר סביבה אורבנית שוקקת, שמשלבת אוכלוסיות ותיקות לצד חדשות  ולהציב את נווה שאנן כאחת השכונות המבוקשות למגורים, ולא רק בחיפה".
"אל 'בראשית על הפארק', אנחנו מתייחסים קודם כל כאל פרויקט אנושי ומציל חיים, כזה שמביא בשורה אמיתית לדיירים הוותיקים", ממשיך כוזהינוף. "הדיירים הללו זכאים לחוויית מגורים שלמה – עם בניינים מודרניים וממוגנים, בית קפה, מועדון נוער ושכונה משדורגת שמספקת את כלל השירותים הנדרשים".
אגב, עבור קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף, להודעה המשמחת מהוועדה המחוזית הצטרפה בימים האחרונים בשורה חשובה נוספת: המתחום הצפוני בפרויקט "בראשית על הים", שמקדמת הקבוצה בשכונת שער העלייה על רצועת החוף של חיפה, יגיע בקרוב לדיון בוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה.
ובינתיים, מי שעבורה השמחה על הפקדת התוכנית מהולה גם בעצב, היא הדיירת שטוטלנד. "כואב לי על אותם הדיירים שהתחילו איתנו את התהליך, נפטרו בשנים האחרונות ולא ייראו את הפרויקט מגיע לקו סיום", היא נאנחת. "מה החלום שלי? אחרי כל מה שעברנו, הדבר הכי חשוב הוא שהדיירים המבוגרים יזכו לדירות חדשות עם ממ"ד ומעלית, איכות חיים בסיסית שנמנעה מהם לאורך שנים כה רבות".  
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)