מוטי-בן משה: כך הפך הילד שמכר ממתקים למיליארדר

הוא עשה עסקים כבר בגיל 6, במה שהיה רק הצעד הראשון בדרך לקונצרן בשליטתו ולהפיכתו לשם מוכר בצמרת העסקית בישראל. מי אתה מוטי בן-משה?

מערכת ice |  1
מוטי בן משה (צילום אניה בוכמן)
מרדכי (מוטי) בן-משה, יליד 1975, הוא איש עסקים ויזם ישראלי  הבעלים של החברה הגרמנית אקסטרה הולדינג והאיש החזק בחברת האחזקות אלון רבוע כחול ישראל. הונו של בן-משה, מוערך במיליארדי שקלים. 
ביוגרפיה עסקית
בן-משה נולד בבאר שבע להורים עולים מגאורגיה (שם משפחתו במקור מושיאשווילי), וגדל בלוד. חוש לעסקים הוא פיתח כבר כילד: כשהיה בן 6 קנה חבילות ממתקים בסיטונות ומכר אותם ברווח לילדים בבית הספר. "כשאבא שלי שמע, הוא השתגע", סיפר בן-משה בראיון ל"כלכליסט". "הוא שאל למה הייתי צריך את זה, הרי לא כסף חסר לי. עניתי שפשוט רציתי גם להרוויח כסף בעצמי"
בהתאם לקונספט הזה, עבד בן-משה בנעוריו במגוון עבודות, ובהן מלצר ואפילו בניהול צוות מכירות שעסק במכירת סוכות בחגים. את לימודיו התיכוניים הוא עשה בישיבת נחלים ולאחר השחרור מצה"ל פנה ללימודי כלכלה וחשבונאות באוניברסיטת בר אילן. בשנת הלימודים השנייה, החליט לזנוח את המסלול האקדמי ולהתמקד בעסקים.
חברת התוכנה סייבר גייט, שעסקה בחיוב לקוחות (בילינג) ונוסדה במהלך שנות ה-90, הייתה העסק המשמעותי הראשון של בן-משה וסיפקה עוד איתות לקראת הבאות. אחת ההחלטות המרכזיות בחייו של בן-משה הייתה להגר לגרמניה: אף שלא דיבר את השפה, הקים חברה שסיפקה שירותי בילינג למפעילי רשתות תקשורת.
"באתי אליהם עם רעיון לספק שירותי תקשורת דרך פלטפורמה קמעונית. רשתות של סופרמרקטים, למשל", שיחזר בן-משה בראיון ל"דה מרקר". "היו לי 10 עובדים. הצעתי שנעשה עבורם את כל עבודת השיווק והניהול, והם הסכימו. העסק צמח מהר. הפעילות שלי עם טלפוניקה הגיעה תוך כמה חודשים לנתח שוק משמעותי  כ-4.5% מדקות השיחה בכל גרמניה. כך הכל התחיל".
המהלך של בן-משה הוכיח את עצמו ועסקיו התפתחו והתרחבו, כשהוא עצמו מקפיד להישאר הרחק מאור הזרקורים. תחת חברת אקסטרה הולדינג הפועלת מגרמניה, מנותבים עסקיו בין היתר לתחומי הטלפונים הסללוריים, האנרגיה, הביטוח, התיירות והבילינג. "את העסקים בגרמניה ואת קבוצת אקסטרה ייסדתי בעשר אצבעותי", ציין באותו ראיון ב"דה מרקר". "כל הצמיחה שלה הייתה אורגנית פנימית, בלי לרכוש עסקים אחרים. בלי מינוף, בלי חוב ובלי השקעות חיצוניות".
עידן אי.די.בי
ב-2013, בצוותא עם איש העסקים אדואדרו אלשטיין, הגיש בן-משה בקשה לנושי החובות של אי.די.בי (IDB), לקבלת הבעלות על החברה בתמורה להסדרי החוב שלה. צעד זה הוביל להתנגשות חזיתית מול קבוצתו של נוחי דנקנר. בסוף אותה שנה, קבע בית המשפט כי בן-משה ואלשטיין הם שיקבלו את השליטה על אי.די.בי.
השותפות בין השניים, מסתבר, לא החזיקה זמן רב מדי. חילוקי דעות הובילו בסופו של דבר לפרידה, כשאחזקותיו של בן-משה בחברה נמכרו לאלשטיין. "ברמה העסקית הפסדתי חצי מיליארד שקל, כך שתוצאתית אין עוררין שזו לא השקעה שאני גאה בה", הודה בן-משה בראיון ב"כלכליסט". "עם זאת, הטעות לא הייתה בעצם ההשקעה באי.די.בי, שאותה אפשר היה לנהל בצורה שונה, אלא בחבירה לשותף עם אופי שונה ועם דרך חשיבה וניהול שונים. החיבור בינינו היה טעות".
הצעד הבא של בן-משה התרחש בראשית 2016, אז הוא זכה במכרז לרכישת אלון רבוע כחול ישראל, אשר בתחומי הפעילות שלה מסחר, נדל"ן (כולל למשל קניון TLV בלב תל אביב), דלק, קמעונאות ותקשורת. 
מסר מלמעלה
בן-משה נשוי ואב לארבעה. "בחרתי לחיות את חיי בצניעות בשביל להקנות ערכים לילדי", הוא הרחיב ב"דה מרקר" והוסיף: "אני לא משתייך לאף זרם דתי. אני לא שייך לחב"ד ולא מתייעץ עם רבנים. הקשר שלי לדת הוא ההצלחה בעסקים. העוצמה העסקית והרווחים הביאו אותי למסקנה ששלחו לי מסר מלמעלה. חשתי שיש לי שליחות ושאני חייב לתת לחברה ולקהילה בחזרה. הקהילה שלי היא העם היהודי. אני לא מתייחס לכך כנתינה. מבחינתי הכל זאת נתינה של הקדוש ברוך הוא".
בפעילותו הפילנתרופית, מזוהה בן-משה כאיש העומד מאחורי המיזם הלאומי לביטחון תזונתי. מדובר במיזם הפועל לתרומת מזון מדי חודש למשפחות רבות בישראל, יהודיות ולא יהודיות, לצד הכוונה ומתן כלים ליציאה ממעגל העוני. 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    זאת החוכמה שלו
    קימחי 10/2023/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השיטה שלו הצליחה כי הוא מימן פירסומים עליו יומיומיים ועל הצלחותיו וכך סחב משקיעים שחשבו שהם יתעשרו דרכו ושיטה זו עבדה נהדר
    סגור