אראל מרגלית: הקיבוצניק שחתום על עשרות אקזיטים

הוא יזם עסקי-חברתי, ד"ר לפילוסופיה וגם חבר כנסת לשעבר – שבנה לו מוניטין כאחד ממנהלי ההון סיכון הבכירים בישראל. מי אתה אראל מרגלית?

מערכת ice | 
אראל מרגלית (צילום שחר עזרן)
אראל מרגלית, יליד 1961, הוא יזם ישראלי, ד"ר לפילוסופיה וח"כ לשעבר מטעם מפלגת העבודה. מרגלית הוא המייסד ומי שעומד בראש קרן ההון סיכון JVP וארגון "יוזמה לאומית", הפועל להקמת אזורי צמיחה חדשים בישראל.  
 
ביוגרפיה עסקית
מרגלית נולד בקיבוץ נען. הוא בנם של יצחק (איציק), קצין שריון בקבע וממקימי החברה למתנ"סים ומרכזים קהילתיים, ושל מרים (מיקי) אשת חינוך. בילדותו יצאה המשפחה לשליחות בארה"ב, וששבה לישראל התגוררה תחילה בכרמיאל ומשם עברה לירושלים.
מרגלית סיים את לימודיו בתיכון רנה קסין, בצה"ל שירת בפלנ"ט גולני, ובאוניברסיטה העבריתלמד פילוסופיה וספרות אנגלית, בדרך להשלמת דוקטורט בפילוסופיה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. בתקופה זו גם היה שותף להקמת קבוצה לקידום דיאלוג בין סטודנטים ישראלים וערבים.
לצד לימודיו האקדמיים, ניהל מרגלית את המפעל של משפחתו לייצור ושיווק PVC, ועם חזרתו מארצות הברית בגיל 29, מונה בידי ראשון עיריית ירושלים דאז, טדי קולק, להוביל את הפיתוח העסקי והטכנולוגי ברשות לפיתוח ירושלים. המינוי הוכיח את עצמו בגדול, כשמרגלית הצליח למשוך לבירה עשרות חברות טכנולוגיה מחו"ל אשר הזניקו את תעשיית ההיי-טק המקומית. בנוסף היה מרגלית שותף להקמת ארבע החממות הטכנולוגיות הראשונות בישראל לצד האוניברסיטה העברית.
בשנת 1993 יצא מרגלית לדרך עצמאית, כשהקים את קרן ההון סיכון JVP אשר הקימה מספר תלת ספרתי של חברות וערכה למעלה מ-30 אקזיטים. בין האקזיטים הבולטים ניתן לציין את מכירת חברת כרומטיס העוסקת בפתרונות לרשתות אופטיות לתאגיד הבינלאומי אקלטל-לונסט תמורת מניות בשווי 4.8 מיליארד דולרים, כמו גם את מכירת חברת הסטארט-אפ XtremIO בכחצי מיליארד דולרים לתאגיד EMC. הישג אחר לו שותפה הקרן נוגע להנפקתה של סייבראק – חברת אבטחת המידע, בשווי הגבוה ממיליארד דולרים. בזכות הישגיו אלו, נבחר מרגלית ב-2005 כאחד מ-50 אנשי ההון סיכון הטובים בעולם בידי המגזין פורבס. ב-2010 בחר בו דה מרקר כמנהל ההון סיכון הטוב בישראל.
פעילותה של הקרן, מתבצעת מאזור מתחם התחנה הישנה בירושלים, כשמרגלית הביא למתיחת פנים מקיפה למתחם, עם הקמת "רובע המדיה", הכולל בין היתר חממה טכנולוגית, לצד מועדון הזאפה ומתחם בילויים שוקק. ברובע פועלים מהנדסים, אומנים ויזמים חברתיים. ב-2021 אישרה עיריית ירושלים את תוכניתו של מרגלית להקמת מתחם מגורים בעירוב שימושים בסמוך לרובע.
 
כחלק מהחזון שהוא מקדם ליצירת מקומות תעסקה איכותיים גם מחוץ ללב אזורי הביקוש, ייסד מרגלית את ארגון "יוזמה לאומית", כשהיעד המוצהר נוגע להקמת אזורי צמיחה חדשים בצפון ובדרום. כך, הוביל מרגלית מגוון פרויקטים ובראשם הקמת חממה טכנולוגית בבאר שבע, השקת מרכז פוד-טק בגליל והקמת רובע רפואה דיגיטלית בעיר התחתית בחיפה. מיזם חברתי אחר של מרגלית הוא הקמת עמותת "בקהילה", הפועלת לצמצום פערים חברתיים בקרב האוכלוסייה הצעירה בירושלים, תוך התמקדות בשיפור הישגיהם הלימודיים של ילדים ובני נוער המגיעים ממשפחות ממעמדו סוציו-אקונומי נמוך.
פעילות פוליטית
מרגלית נשוי לדבי ואב לשלוש בנות, מזוהה גם בזכות פעילותו הפוליטית. הוא היה חבר בכנסת ה-19 וה-20 מטעם מפלגת העבודה (אז "המחנה הציוני"), ואף הציג את מועמדותו לתפקיד יו"ר המפלגה אך לא נבחר. מהקדנציה הפוליטית זכור בעיקר סרטון שפרסם ועורר סערה גדולה, בו תקף את הימין ואת בנימין נתניהו.
בריאיון ל-ynet ב-2021, סיפר מרגלית שאת ההשראה והאמביציה, הוא שואב דווקא מענף הכדורסל: "אם אני מחפש דרייב, אני חוזר למשחקי הכדורסל. כרכז, רציתי להשתלט על המגרש, להוביל. עד היום אני גם זוכר את הניצחון של קבוצת הכדורסל של נען על מכבי ת"א ב-1972. שם, נראה לי, נזרעה בי ההבנה, שאם באמת רוצים – הכל אפשרי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה