איתן סטיבה: משקיע האימפקט שהפך לאסטרונאוט

מי אתה איתן סטיבה? כילד, הוא זכה באליפות ישראל בג'ודו, בצה"ל הוא הפיל ארבעה מטוסי אויב בגיחה אחת ובקהילה העסקית הוא נחשב לאחד מחלוצי משקיעי האימפקטץ ב-2022 הוא גם הפך לאסטרונאוט הישראלי השני בחלל.

מערכת ice | 
איתן סטיבה (צילום אורי בורג)
איתן מאיר סטיבה, יליד 1958, הוא איש עסקים ישראלי שאת הונו עסק בעיקר בעסקאות ביבשת אפריקה. סטיבה היה ממייסדי קבוצת LR, אשר עסקה בין היתר במכירת נשק ופיתוח תשתיות במגוון תחומים במדינות מתפתחות, וכן ממקימי חברת מיטרלי, הפועלת בתחום התשתיות במדינות שונות מעבר לים. סטיבה הוא גם שותף מייסד בקרן האימפקט ויטל קפיטל. בתודעה הציבורית הוא מוכר בעיקר כישראלי השני בחלל.
ביוגרפיה עסקית
סטיבה נולד בחיפה, בנם של אהוד ואלמה, שעלו לארץ מהולנד. את ילדותו המוקדמת העביר בארצות הברית, לשם נסע המשפחה על רקע לימודי הדוקטורט של האב, ושכחזרה לארץ השתקעה ברמת גן. סטיבה היה פעמיים אלוף ישראל בג'ודו בגילאי ילדים ואת לימודי התיכון השלים בבית הספר בליך.
בצה"ל שירת בחיל האוויר כטייס והיה שותף לשורה ארוכה של מבצעים צבאיים. במהלך מלחמת שלום הגליל, הפיל סטיבה כטייס 16F ארבעה מטוסי אויב בגיחה אחת. הוא השתחרר בדרגת אלוף משנה, כשבדרך הוענקו לו בין היתר אות המופת ואות המילואימניק של החיל.
עם שחרורו משירות צבאי באמצע שנות ה-80 הצטרף סטיבה כיועץ לתעשייה האווירית בפיתוח מטוס הלביא. באותו עשור גם היה שותף להקמת קבוצת LR שמיקדה את פעילותה במכירת נשק, הקמת שדות תעופה ובפרישת מערכות הגנה אוויריות, כמו גם בפיתוח תשתיות למדינות מתפתחות – כשתחת אחריותו פיתוח מערך המימון למיזמים בינלאומיים.
בשנת 2011 מכר סטיבה את חלקו בחברה, שעמד על 33%, ורכש 35% מחברת מיטרלי ששמה את הפוקוס על תחומי התשתיות, המים והאנרגיה. ב-2018 מכר את חלקו במיטרלי.
לצד פעילותו העסקית, הקים סטיבה את קרן ויטל קפיטל ששמה לעצמה ליעד לסייע לאוכלוסיות מעוטות אמצעים, בעיקר באפריקה ובאסיה - זאת באמצעות השקעה בחקלאות ובייצור מזון, דיור, מי שתייה, בריאות, רווחה, ובדגש על דיאלוג עם האוכלוסייה המקומית בכל מקום בו היא פועלת. אחד הפרויקטים הבולטים של הקרן הוא בטיהור מי השתייה בהודו, כחלק מחברה לה שותפים גם גופים כמו הבנק העולמי וקוקה קולה. ב-2020 הקימה ויטל קפיטל קרן סיוע של 10 מיליון דולרים לחברות באפריקה על רקע התפרצות מגפת הקורונה. לאורך השנים הקרן בנתה לה מוניטין לא רק בהיבט ההומניטרי, אלא גם כחלוצה בכל הנוגע להשקעות אימפקט.
במשבצת של טום קרוז
סטיבה נשוי לאורה, ואב לשלושה. 2022 הייתה כנראה השנה שבה הפך לשם מוכר בישראל גם עבור מי שאינו נמנה על הקהילה העסקית – זאת בעקבות השתתפותו במשלחת מיוחדת אשר ביצעה ניסויים בחלל. על פי הפרסומים שילם סטיבה סכום של 50 מיליון דולרים כדי לקחת חלק בפרויקט, כשהוא תופס את מקומו של שחקן הקולנוע האמריקאי טום קרוז. החללית דרגון2 של חברת SpaceX עזבה את כדור הארץ ב-8 באפריל ושבה ב-25 באותו החודש – כשעם סיום המשימה, הפך סטיבה לאסטרונאוט הישראלי השני בחלל אחרי אילן רמון ז"ל.
בישראל, ידוע סטיבה גם בשל פעילות פילנתרופית מרשימה. בין שלל הפרויקטים בהם הוא מעורב, ניתן לציין את הקמת קרן אנאתה התומכת במיזמים חברתיים וחינוכיים; הקמת המרכז הלימודי-מחקרי-טיפולי קריית אדם בלוד; כמו גם את המיזם החברתי זיכרון בסלון, המבקש לייצר התכנסויות בלתי פורמליות לשימור זכר השואה. סטיבה הוא גם ממייסדי קרן רמון (ע"ש אילן רמון שהיה גם מפקדו, רונה ואסף רמון), הפועלת לקידום מדע, חינוך וחדשנות. בשנת 2016 קיבל תואר עמית של כבוד מטעם האוניברסיטה העברית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה