קריירה ולימודים

מהפכה בביטוח לאומי: דמי אבטלה לא יקוזזו, מי הזכאים?

ועדת העבודה והרווחה אישרה לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק לפיו דמי האבטלה ישולמו במלואם למי שמשתתפים בהכשרה מקצועית
מערכת ice |  1
דמי אבטלה (צילום freepik, Istock)
ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (ראשון) לקריאה שניה ושלישית את החוק כי דמי אבטלה ישולמו במלואם למי שמשתתפים בהכשרה מקצועית, ולא יקוזזו, כבעבר, 30% מדמי האבטלה.
הוועדה אישרה את הצעת החוק ביוזמת יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום וחברי הכנסת היוזמים, החוק הוא קבוע – ולא רק הוראת-שעה כפי הנוסח הראשוני. "הוראות-השעה צריכים לעבור מן העולם, הן מבזות את הכנסת, מבזבזות זמן, כסף ואנרגיה. זו חקיקה מוזרה, מיותרת ובזבזנית", הדגישה. הצעת החוק משותפת בנוסף ליו"ר הוועדה, גם לחברי הכנסת אתי חוה עטיה, איתן גינזבורג, ניר אורבך וולדימיר בליאק.
 
ח"כ איתן גינזבורג, מיוזמי הצעת החוק טען כי "המצב הנוכחי הוא בלתי הגיוני. במקום לעודד מובטלים לעבור הכשרה מקצועית ולהשתלב בשוק העבודה, מאלצים אותם לוותר על 30% מדמי האבטלה שמגיעים להם בתקופה בה הם אינם מועסקים. אנחנו מתקנים היום עוול שנמשך יותר מדי שנים - החוק יעודד אנשים להירשם להכשרה ובכך להיכנס חזרה לתוך מעגל העבודה. זהו חוק חשוב בייחוד עכשיו, כשהמצוקה הכלכלית גוברת וכאשר הרבה מאוד אנשים שאיבדו את עבודתם בקורונה עדיין מחפשים את דרכם בחזרה לשוק העבודה".
לדברי ד"ר רינת כהן, סגנית מנהל אגף ההכשרה המקצועית במשרד הכלכלה, זמן ההכשרה הממוצע הוא 6-4 חודשים, במשך 45 שעות מדי שבוע. בישיבה הקודמת בנושא, היא ציינה כי בשנה האחרונה השתתפו 3,700 בהכשרות מקצועיות, 3,850 לומדים נוספים במסלול נוסף וכ-7,000 שוברים ששולמו להכשרות פרטיות. רוב ההכשרות בשיתוף עם המעסיקים – ולכן הן מותאמות למצב המשק ולדרישות המשתנות. לדבריה, 71% מהמשתתפים בהכשרות בעשור האחרון – הושמו בעבודה. כהן תמכה בהצעות החוק ולפיהן, דמי האבטלה יעמדו על 100% בעת ההכשרה.
חנן פוטרמן, מהלשכה המשפטית של הביטוח הלאומי, תמך בהצעה והבהיר כי לא ניתן לשלם למובטל אם השלים את מכסת ימי האבטלה שלו, גם אם הוא שוהה בהכשרה מקצועית.
בראיון לאתר ice בשבוע האחרון, חה"כ איתן גינזבורג, מיוזמי החוק התייחס להצעת החוק ואמר: "אנחנו מנסים להתמודד עם האבטלה. בתקופת הקורונה השוק השתנה ואנשים שעבדו במקום עבודה מסויים איבדו את מקום העבודה שלהם מכל מיני סיבות כי המשק השתנה, הקורונה שינתה כל מיני דפוסי עבודה ותחומי עניין ועסקים מסויימים התחזקו וחלק הצטמצמו. אנשים צריכים לצאת להכשרות מקצועיות ואז גילינו שמי שמבוטל וצריך 100% אבטלה, אם הוא ניגש לתכניות הכשרה מקצועית של הממשלה מורידים לו דמי אבטלה ל-70%.
המחשבה היא כזו: אם אתה לא הולך להכשרה מקצועית ומקבל 1,000 שקל ואומרים לך לך להכשרה מקצועית ותקבל 700 שקל, עדיף להישאר מובטל. זה לא הגיוני. לכן אמרנו שמי שמקבל את ההכשרה יקבל את דמי האבטלה כי הוא עדיין מובטל, הוא לא עובד, הוא לא יכול להיות מוכשר וזה היה הרציונל. זה היה בעבר, הליכוד ביטלו את זה לפני כעשרים שנה ואנחנו מחזירים את זה".
בהמשך הוסיף כי: "זו הצעת חוק נכונה, חברתית. השבוע התפרסם דו"ח הלמ"ס שהציגו ששיעורי האבטלה התרחבו למעלה מ-5% שהם בערך 250 אלף מובטלים במדינה. זה אומר שיש פה באמת בעיה וצריך לתת להם הכשרה מקצועית וצריך לתמרץ אותם ולא להוציא להם את החשק. זה אינטרס של המדינה לעודד השתלבות בשוק העבודה והצעת החוק זה בעיקר בגלל גל האבטלה והיא באה לתקן את העוול".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    עד מתי יקצצו וישדדו את מענק קרן סעיף 2 כהכנסה ?
    ניצולי שואה 02/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מעט ניצולי השואה שעדיין חיים , ולא לעוד הרבה זמן, מקבלי קצבאות ומענק קרן סעיף 2 ,יקח להם משרד האוצר את המענק וחשיבה להם אותו כהכנסה ? הכנסה ? מה סבלו בשביל זה ולא נהנו . בזיון גדול , בושה וגזל .
    סגור