כסף וצרכנות

מהפכה במחירי הדלק: זה מה שיקרה מה-1 בינואר 2025

"מס פחמן:" האוצר הציג הסכמות עם מרבית גורמי התעשייה. במסגרת דיון נוסף בחוק, הציגו מרבית גורמי התעשייה שביעות רצון מהסיכומים המסתמנים, לצד כך ביקשו כי אלה יעוגנו במסגרת נוסח התקנות
מערכת ice |  2
הונאת דלק (צילום פלאש 90/ ג'מאל עוואד)
ועדת הכספים קיימה היום (שני) דיון נוסף בהצעת צו הבלו על דלק, הטלת מס הבלו, ובהצעת צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה טובין, תמחור פליטות מזהמים מקומיים וגזי חממה.
מוצע בצווים אלה, המוכרים כ"מס פחמן" לתקן את צו הבלו על הדלק, ואת צו תעריף המכס, כך ששיעורי הבלו ושיעור מס הקנייה המוטלים על סוגים שונים של דלק יועלו בהדרגה החל מ-1 בינואר 2025. מוצע שהעלאת המס תעשה במתווה מדורג, אשר יאפשר לשוק תקופת הסתגלות וודאות כלכלית ורגולטורית, וכן יביא להפנמת העלויות החיצוניות של הפליטות ויתמרץ התייעלות אנרגטית ומעבר לדלקים נקיים.
 
בדיונים הקודמים בצווים הציגו באוצר כי הצווים מהווים כלי לגילום עלויות נזקיהם לסביבה, לעידוד הפחתתם ולמעבר לאנרגיות מתחדשות. מנגד גורמי התעשייה הצביעו על התייקרויות בענפים רבים הצפויים כתוצאה מהמיסוי, שעלולות להביא עד כדי סגירת מפעלים שונים. עוד עלה כי המיסוי יביא להתייקרות של החשמל ב-5%-6%, ולהתייקרות של כאחוז במחירי המים.
במשרד האוצר הציגו כי מדובר בחקיקה היעילה ביותר המקובלת בעולם, כי בכוונתם להעמיד תוכנית סיוע לתעשייה, כי החקיקה תסייע להגדלת הכנסות המדינה על רקע המלחמה, ותביא את התעשייה לחסכון אנרגטי, ותכין אותה להתמודדות עם מס צפוי המתמחר עלות פליטות במוצרים המיובאים לאיחוד האירופי. עוד הוצג כי המדינה תסייע לאוכלוסיות מוחלשות על פגיעה כתוצאה מהתייקרויות.
חברי הוועדה ביקשו מהאוצר להגיע להסכמות עם התעשייה ומענה לאוכלוסיות השונות במסגרת נוסח התקנות. במהלך הדיון היום, הציגו באוצר כי הגיעו להסכמות עם מרבית הגורמים הרלוונטיים. איליה כץ, סגן הממונה על התקציבים באוצר: "ישבנו בצורה אינטנסיבית גם בתוך הממשלה וגם עם התאחדות התעשיינים והגענו למתווה שהוא מדמה את מנגנוני המכסות האירופאיות, נותן מענקי הסתגלות בנוסחאות ותהליכים בירוקרטים שלהבנתנו מוסכמים על הצדדים, לצד זה גם נוסיף מענקי התייעלות שיאפשרו התייעלות של התעשייה, המנגנונים, מנגנוני המס, הותאמו לעניין ה-CBAM האירופי ואנחנו מתחייבים גם במסגרת המנגנונים לקזז ככל שיש כפילות מס לקזז מתוך הדבר הזה".
לשאלת ח"כ ינון אזולאי שניהל את הדיון, ובקשת גורמי התעשייה כי ההסכמות יעוגנו בתקנות הסביר כץ: "לעניין המנגנונים אנחנו נעביר נוסח ליועצת המשפטית של הוועדה לעניין הצו שלמעשה אומר שהמנגנונים של הצו לא יכנסו לתוקף עד אשר יקבעו מנגנונים ישימים. רשות המיסים מציעים פה מכתב חתום על ידי משרד האוצר".
לעניין הסכמות עם מפעל נשר ציין: "ישבנו איתם ואני חושב שגם לגביהם יש הבנות שכוללות הפחתה מאוד משמעותית בהיקף הפליטות של מפעל נשר סדר גודל של 60-70% של התחייבות שלהם שתבוא לידי ביטוי במסגרת הצו, ולצד זה התחייבות של המדינה לתת מענקי סיוע לטובת הסבה של המתקן מתזקיק שנקרא פט-קוק שהוא תזקיק מאוד מזהם לשריפה של פסולת שמזהמת הרבה פחות ויש כנגדה ערך סביבתי משמעותי, אז סוכם גם שמנגנוני הסיוע יהיו באופן דומה למנגנוני סיוע שניתנים למתכנים אחרים של טיפול בפסולת".
באיגוד התעשיינים ציינו כי הדברים טרם נחתמו אך טיוטת ההסכמות עונה על דרישותיהם, ולצד כך ביקשו כי ההסכמות יעוגנו בכל זאת בתקנות. גם במפעל נשר ציינו שביעות רצון מהסיכומים. לצד אלה, עלה כי לא הושג בינתיים סיכום עם מפעל התפלת מים בצפון שעניינו עלה בדיון הקודם, והוועדה ביקשה כי הצדדים ישבו לקראת דיון נוסף שתקיים הוועדה בסוף השבוע, וכן כי ימצאו הבנות לעניין עיגון מתווה ההסכמות עם כלל התעשייה.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הציבור פראייר והציבור ישלם
    דוד 02/2024/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הגיע הזמן להראות לשליטים שאנחנו בעלי המדינה. הם ישרתו אותנו ולא אנחנו אותם, צריך לשנות פאזה בחשיבה של העם.
    סגור
  • 1.
    מספיק לעשוק את העם
    יוסף בכתונת הפסים 02/2024/27
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הממשלה כופה עלינו לשלם מעל ומעבר. להחליף את הממשלה מייד
    סגור