כסף וצרכנות
המדריך לנוסעים התקועים: כל מה שאתם צריכים לדעת על הזכויות שלכם
מעל 100,000 נוסעים תקועים בחו"ל, מעבר לדאגה של החזרה לארץ, נוסעים רבים לא יודעים מה הזכויות שלהם. המדריך המלא לכל השאלות הנפוצות
מעל 100,000 נוסעים תקועים בחו"ל. היום החלו לצאת טיסות החילוץ הראשונות אשר יחלצו חלק מן הנוסעים. אבל מה קורה עם כל העלות השהייה על? ביטול טיסות ועוד? כל השאלות לכל התשובות.
שוחחנו עם יונתן אטיאס - FlightsRefund.com יחד עם אמון הציבור ועשינו לכם סדר לכל השאלות הכי נפוצות.
התבטלה לכם הטיסה?
לפי אמון הציבור הנוסע זכאי להשבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי. הנוסע יכול לבחור אם לקבל החזר כספי מלא עבור הטיסה שבוטלה, או כרטיס טיסה חלופי ליעד זהה (או קרוב אליו) במועד אחר.
לפי אמון הציבור הנוסע זכאי להשבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי. הנוסע יכול לבחור אם לקבל החזר כספי מלא עבור הטיסה שבוטלה, או כרטיס טיסה חלופי ליעד זהה (או קרוב אליו) במועד אחר.
האם אני זכאי לפיצוי?
אז בואו נעשה רגע סדר: במקרה של כוח עליון (המצב כרגע), חברות התעופה פטורות מתשלום פיצוי כספי (EU261, EC261, ישראל) כך מספר לנו יונתן. עם זאת, חברות התעופה חייבות לספק לכם את השירותים כמו החזר מלא או טיסה חלופית, לינה אם נדרשת, אוכל, הסעות וכו’. אמון הציבור מוסיפים: עוד כדאי לדעת כי בהתאם לתיקון בחוק, הממשלה רשאית לקבוע בצו מגבלות על מספר הלילות שבהם חברת התעופה מחויבת לספק אירוח במלון (לא פחות משני לילות).
אז בואו נעשה רגע סדר: במקרה של כוח עליון (המצב כרגע), חברות התעופה פטורות מתשלום פיצוי כספי (EU261, EC261, ישראל) כך מספר לנו יונתן. עם זאת, חברות התעופה חייבות לספק לכם את השירותים כמו החזר מלא או טיסה חלופית, לינה אם נדרשת, אוכל, הסעות וכו’. אמון הציבור מוסיפים: עוד כדאי לדעת כי בהתאם לתיקון בחוק, הממשלה רשאית לקבוע בצו מגבלות על מספר הלילות שבהם חברת התעופה מחויבת לספק אירוח במלון (לא פחות משני לילות).
טיסות שבוטלו ע"י חברת התעופה:
במקרה של כוח עליון (כמו מלחמה) – חברות התעופה אינן מחויבות לפיצוי כספי לפי חוקי האיחוד האירופי (EU261) או חוק הגנת הצרכן בישראל, אך הן כן מחויבות להחזיר את עלות כרטיס הטיסה או להציע טיסה חלופית בהקדם האפשרי.
אם נוסע כבר נמצא בחו"ל – החברות מחויבות לספק לו טיסה חזרה לישראל, ולעיתים גם סיוע (לינה, אוכל) – תלוי במדיניות שלהן ובמקום הימצאו.
במקרה של כוח עליון (כמו מלחמה) – חברות התעופה אינן מחויבות לפיצוי כספי לפי חוקי האיחוד האירופי (EU261) או חוק הגנת הצרכן בישראל, אך הן כן מחויבות להחזיר את עלות כרטיס הטיסה או להציע טיסה חלופית בהקדם האפשרי.
אם נוסע כבר נמצא בחו"ל – החברות מחויבות לספק לו טיסה חזרה לישראל, ולעיתים גם סיוע (לינה, אוכל) – תלוי במדיניות שלהן ובמקום הימצאו.
החזר על מלונות והוצאות:
כאשר מדובר ב"כוח עליון", החברות לא חייבות לממן לינה, אוכל או תחבורה – אבל נוסעים יכולים לבדוק אם ביטוח הנסיעות האישי שלהם מכסה מקרים כאלה.
כאשר מדובר ב"כוח עליון", החברות לא חייבות לממן לינה, אוכל או תחבורה – אבל נוסעים יכולים לבדוק אם ביטוח הנסיעות האישי שלהם מכסה מקרים כאלה.
חברות תעופה זרות שטסות בתוך אירופה כפופות ל-EU261 – והחוק מחייב אותן כן להציע לינה ואוכל במקרה של עיכוב משמעותי, גם אם נגרם מכוח עליון, אך
חברות תעופה ישראליות: בדרך כלל מחזירות את עלות הכרטיס או משבצות טיסה חלופית. לא תמיד יספקו לינה או מענה מלא – תלוי במצב וביכולת התפעולית.
טיסות שבוטלו ע"י חברת התעופה:
במקרה של כוח עליון (כמו מלחמה) – חברות התעופה אינן מחויבות לפיצוי כספי לפי חוקי האיחוד האירופי (EU261) או חוק הגנת הצרכן בישראל, אך הן כן מחויבות להחזיר את עלות כרטיס הטיסה או להציע טיסה חלופית בהקדם האפשרי.
אמון הציבור מוסיפים, פיצוי כספי: החוק קובע סכומי פיצוי קבועים בהתאם למרחק הטיסה. אך החוק פוטר את חברת התעופה מתשלום פיצוי כספי אם הטיסה בוטלה בשל "נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה, וגם אם הייתה עושה כל אשר ביכולתה – לא הייתה יכולה למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות". המצב הביטחוני עקב המבצע וסגירת השמיים הם אירועים שללא ספק בגדר "נסיבות מיוחדות" ולכן חברות התעופה פטורות מתשלום הפיצוי הכספי במקרים אלו.
אז מה מגיע לכם?
חשוב להדגיש כי למרות הפטור מתשלום פיצוי כספי, החוק אינו פוטר את חברות התעופה ממתן יתר ההטבות. כלומר, גם במקרה של ביטול עקב נסיבות מיוחדות, חברות התעופה עדיין חייבות לספק החזר כספי או טיסה חלופית לפי בחירת הנוסע ושירותי סיוע.
בתי המשפט הדגישו לא פעם כי המחוקק ביקש לסייג את תשלום הפיצוי, אך לא לשלול מהנוסע את הזכאות ל"שירותי סיוע" גם אם הביטול נבע מנסיבות מיוחדות.
חשוב להדגיש כי למרות הפטור מתשלום פיצוי כספי, החוק אינו פוטר את חברות התעופה ממתן יתר ההטבות. כלומר, גם במקרה של ביטול עקב נסיבות מיוחדות, חברות התעופה עדיין חייבות לספק החזר כספי או טיסה חלופית לפי בחירת הנוסע ושירותי סיוע.
בתי המשפט הדגישו לא פעם כי המחוקק ביקש לסייג את תשלום הפיצוי, אך לא לשלול מהנוסע את הזכאות ל"שירותי סיוע" גם אם הביטול נבע מנסיבות מיוחדות.
מה לעשות אם הגעתם ליעד באמצע הבלגן?
אם שילמתם מהכיס (מלון, טיסה חלופית וכו׳) - תשמרו הכל בכתב, קבלות, אישורים.
יש מקרים שעדיין אפשר להגיש החזרים. אטרקציות שלא ניתנות לביטול, לשמור קבלות ולבדוק עם חברת התעופה לגבי החזר (למי שעוד לא טס).אמון הציבור מוסיפים כי, אלו ישמשו אתכם במקרה שתדרשו החזרים מחברת התעופה
חשוב לציין לפי אמון הציבור, אם נוסע כבר נמצא בחו"ל – החברות מחויבות לספק לו טיסה חזרה לישראל, ולעיתים גם סיוע (לינה, אוכל) – תלוי במדיניות שלהן ובמקום הימצאו.
אם שילמתם מהכיס (מלון, טיסה חלופית וכו׳) - תשמרו הכל בכתב, קבלות, אישורים.
יש מקרים שעדיין אפשר להגיש החזרים. אטרקציות שלא ניתנות לביטול, לשמור קבלות ולבדוק עם חברת התעופה לגבי החזר (למי שעוד לא טס).אמון הציבור מוסיפים כי, אלו ישמשו אתכם במקרה שתדרשו החזרים מחברת התעופה
חשוב לציין לפי אמון הציבור, אם נוסע כבר נמצא בחו"ל – החברות מחויבות לספק לו טיסה חזרה לישראל, ולעיתים גם סיוע (לינה, אוכל) – תלוי במדיניות שלהן ובמקום הימצאו.
החזר על מלונות והוצאות:
כאשר מדובר ב"כוח עליון", החברות לא חייבות לממן לינה, אוכל או תחבורה – אבל נוסעים יכולים לבדוק אם ביטוח הנסיעות האישי שלהם מכסה מקרים כאלה.
חברות תעופה זרות שטסות בתוך אירופה כפופות ל-EU261 – והחוק מחייב אותן כן להציע לינה ואוכל במקרה של עיכוב משמעותי, גם אם נגרם מכוח עליון.
כאשר מדובר ב"כוח עליון", החברות לא חייבות לממן לינה, אוכל או תחבורה – אבל נוסעים יכולים לבדוק אם ביטוח הנסיעות האישי שלהם מכסה מקרים כאלה.
חברות תעופה זרות שטסות בתוך אירופה כפופות ל-EU261 – והחוק מחייב אותן כן להציע לינה ואוכל במקרה של עיכוב משמעותי, גם אם נגרם מכוח עליון.
חברות תעופה ישראליות: בדרך כלל מחזירות את עלות הכרטיס או משבצות טיסה חלופית. לא תמיד יספקו לינה או מענה מלא – תלוי במצב וביכולת התפעולית.
האם כדאי לחכות או לפנות מיוזמתכם?
תלוי במקרה: אם קיבלתם הודעה מהחברה, עקבו אחריה. אם לא, אל תחכו שבועות, תפנו ביוזמתכם ותדרשו החזר או שינוי.
תלוי במקרה: אם קיבלתם הודעה מהחברה, עקבו אחריה. אם לא, אל תחכו שבועות, תפנו ביוזמתכם ותדרשו החזר או שינוי.
מה עם מלון/השכרות/אטרקציות?
הרבה ספקים כיום מגלים גמישות בגלל המצב. כדאי לפנות אליהם, ברוב המקרים תקבלו החזר או שובר.
הרבה ספקים כיום מגלים גמישות בגלל המצב. כדאי לפנות אליהם, ברוב המקרים תקבלו החזר או שובר.
מה עושים אם נתקעתם בחו״ל?
לבדוק טיסות חלופיות (גם עם חברות אחרות). אם רכשתם ביטוח, לבדוק אם יש כיסוי על הוצאות נוספות. לדאוג שהחברה תיתן את כל הזכויות המגיעות לכם.
עוד ב-
מדובר בתקופה לא פשוטה בארץ ובחו"ל. כדאי לדעת את הזכויות שלכם מול חברות התעופה טרם אתם נגשים אליהם.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



