כסף וצרכנות
יש לכם שואב שוטף? עושים עליכם קופה
התחרות במחירי השואב שוטף נמצאת בשיאה, אך לא רק. חומרי הניקיון של המכשיר נמצאים בתחרות ללא פיקוח עם טווחי מחירים לא הגיוניים - כשהנפגע העיקרי הוא הצרכן
עולם השואבים השוטפים הפך לאחד ממוצרי החשמל המבוקשים כמעט בכל בית בישראל. לא מדובר בעוד גאדג'ט טכנולוגי, אלא בשינוי מהותי באורח החיים הביתי. פעולת הניקיון, שבעבר דרשה זמן ומאמץ, הפכה לקלה, נוחה ומהירה יותר. בעידן שבו הזמן שווה כסף והניקיון הפך לצורך יומיומי, אין פלא ששואב שוטף נמצא כבר כמעט בכל בית.
התחרות בין חברות מוצרי החשמל בתחום הזה נמצאת בשיאה. כל יצרנית מנסה להציע את הדגם המשוכלל ביותר, כזה שיחליף את הדלי והמגב באופן סופי. היכולות רק הולכות ומשתכללות: שואבים שמנקים את עצמם, שמסוגלים להיכנס לכל פינה בבית, עם מיכלים גדולים יותר, טכנולוגיה שמפרידה בין מים מלוכלכים ללכלוך יבש ועוד. מדובר במכשירים שמחירם נע בין מאות לאלפי שקלים, עם גרסאות רובוטיות או ידניות, לפי העדפת המשתמש.
אלא שמעבר למכשיר עצמו, על הצרכנים להתמודד עם שוק נוסף שהולך ותופס נפח. חומרי הניקוי הייעודיים לשואבים שוטפים. בתחילת הדרך רוב המכשירים פעלו על מים בלבד, אך כיום, כמעט כל שואב מאפשר הוספת חומר ניקוי. הבעיה היא שבשונה ממכשירי החשמל עצמם, שוק חומרי הניקוי לשואבים נותר חסר רגולציה לחלוטין. הפערים בין המחירים קיצוניים, ובמקרים רבים פשוט בלתי סבירים.
נכון להיום, ניתן למצוא נוזלי ניקוי לשואבים בטווח מחירים שמתחיל בכשלושים שקלים לליטר וחצי, ומגיע גם למעל מאה שקלים לליטר בודד. מדובר באותו סוג מוצר, לעיתים באותה קטגוריה או ריח, אך במחיר שונה לחלוטין, תלוי איפה קונים, מי המשווק, ומה מידת הנכונות של הצרכן לשלם מבלי לבדוק.
כך למשל, נוזל ניקוי של ריצפז נמכר ב־29.90 שקלים ברשת רמי לוי עבור ליטר וחצי. לעומתו, נוזל TNX מבית קוקה, שנחשב לאיכותי ובעל ריח נעים במיוחד, נמכר במחיר רגיל של 79.90 שקלים לליטר אחד בלבד. באתרים כמו KSP ניתן למצוא אותו במחיר מבצע של 68 שקלים, אך גם אז מדובר במחיר גבוה ביותר. מוצר פופולרי נוסף הוא של ג'ונסון קלין, שמחירו עומד על 42 שקלים לליטר, לא כולל דמי משלוח. כל זה, נזכיר, עבור בקבוק חומר ניקוי בסיסי.

נוזל ריצפז סנו ב-29.90 שקל. צילום: טל אזולאי
מדובר בשוק פרוץ לחלוטין, עם פערים בלתי הגיוניים, כאשר אין פיקוח, אין בקרה, וכל אחד רשאי לתמחר את חומרי הניקוי לפי ראות עיניו. גם כאשר מדובר באותו שימוש של מוצר ההבדלים במחיר פשוט מקוממים.
לשם השוואה, נוזלי רצפה רגילים של אותן החברות או דומות להן, נמכרים בממוצע ב־22 שקלים לליטר. כלומר, מוצר דומה במהותו, שמחירו יכול להיות נמוך יותר 50% ואף שליש ממחיר חומר הניקוי לשואב, שם אין פערים קיצוניים בין מוצר למוצר, אלא רק כמה שקלים בודדים. בשוק כזה, שבו אין מדיניות תמחור אחידה ואין גורם שמפקח על המחירים, הצרכן הוא זה שנפגע, שוב.

חומר ניקיון לשואב שוטף TNX
הפערים, שנעים בין עשרות למאות שקלים בחודש, אינם זניחים, בעיקר כשמדובר במשפחות עם שטח ניקוי גדול, שזקוקות למילוי חוזר לעיתים תכופות. שוק חומרי הניקוי לשואבים השוטפים הפך לסמל של עיוות צרכני: אין פיקוח, אין שקיפות, והפערים, פשוט בלתי סבירים.
עוד ב-
בעוד המכשירים עצמם ממשיכים להשתכלל, אולי הגיע הזמן שגם הרגולציה תתעדכן במגוון מוצרים, זו רק עוד דוגמא. כל עוד שוק החומרים לשואב יישאר בלי פיקוח וללא גבולות, הצרכנים ימשיכו לשלם ביוקר פשוט כי אין להם ברירה. במדינה שבה כל שקל נחשב, מישהו חייב להתחיל לנקות גם את שוק הניקיון.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



