כסף וצרכנות

הרשות להגנת הצרכן מתריעה: ניצול הציבור מה-7 לאוקטובר

רשות הגנת הצרכן מודיעה היום על ניצול אזרחים על ידי טיפולים שקריים וכוזבים, אשר פוגעים באזרחים. כל הפרטים
ענת סימן טוב | 
טיפול-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
ה-7 לאוקטובר הוליד עימו המון בעיות בריאותיות, נפשיות, פושט טראומה לתושבים בישראל. הן מאנשי הדרום, הצפון ובכלל בכל הארץ. בעקבות כך, נולד מגוון גדול של טיפולים, מצד גורמים שהבינו כי השוק גדל וישנה יותר דרישה.
אך לא כולם אמינים. כך מדווחת היום רשות הסחר והגנה לצרכן על כך שקיים חשש לניצול מצוקת הציבור לאחר ה־7 באוקטובר והמלחמה - בעקבות פריחה כללית בשוק המוצרים והשירותים האלטרנטיביים להתמודדות עם חרדה וטראומה ועליה בתלונות על תופעות של הטעיה בתחום זה, שעלול לחשוף צרכנים לסיכונים בריאותיים וכלכליים.
 
רשות הגנת הצרכן חושפת כי, ישנה עלייה בפרסום והפצה של טיפולים ותוספים ברשתות החברתיות, לעיתים על ידי גורמים חסרי הכשרה וידע מקצועי של מומחים בתחום הטיפול  תוך הבטחות ל"פתרונות פלא", המוצעים לציבור רחב הנתון במצב של פגיעות רגשית מוגברת. ובכך למעשה, מאז אירועי ה־7 באוקטובר ובמהלך הלחימה המתמשכת, ניכרת עלייה דרמטית בביקוש לטיפולים בחרדה ובטראומה, גם בידי מטפלים אלטרנטיביים.
לפיכך, בהתאמה חל גידול בפעילות שיווקית ופרסום, הפצה וצריכה של שירותים ומוצרים אלטרנטיביים להתמודדות עם חרדה וטראומה. לאחרונה חלה עליה בתופעות של פרסום ושיווק מוצרים "אלטרנטיביים" מפוקפקים, שהתועלת בשימוש בהם אינה מבוססת, או מוצרים אלטרנטיביים, שמיוחסות להם סגולות נוספות על אלה שמטפלים מקצועיים מיחסים להם, תוך הטעיה לגבי השפעותיהם.
לפי ממצאי הסקירה, גורמים שונים, חלקם ללא הכשרה מתאימה ומומחיות מקצועית נדרשת להתאמת הטיפול, מנצלים את העלייה הניכרת בקרב ציבור נרחב, בדרישה למענים לחרדה ולטראומה רגשית,  ואת זמני ההמתנה הארוכים בשירותים הציבוריים המוכרים, ומשווקים ברשתות החברתיות מגוון תוספי תזונה, מכשירים טכנולוגיים, שיטות טיפול אלטרנטיביות וקורסים מקוונים, תוך שימוש במסרים רגשיים, שפה אמפתית  ולעיתים אף בהבטחות ל"פתרון פלא ".באופן שמטעה את הציבור.
רכיבי הסיכון המרכזיים הכרוכים בשימוש בטיפולים אלטרנטיבים שלא על ידי אנשי מקצוע, או בתכשירים ותוספים שלא נבדקו ואושר עשויים לפגע במספר דברים: 1. בריאותי. אינטראקציה מסוכנת עם תרופות קיימות, חשש לזניחה והחלפת טיפול רפואי נדרש בטיפול אלטרנטיבי, ואף החמרת סימפטומים.
2. הטעיה במהות השירות.  הבטחות לריפוי מיידי העלולות להטעות את הציבור ולפגוע באמון בטיפול מקצועי המסופק על ידי מטפלים אלטרנטיביים מורשים.
3. ניצול כלכלי ורגשי. שיווק אגרסיבי, מחירים גבוהים, פגיעה בזכות הביטול, ופנייה לקהלים פגיעים במיוחד, בהם ילדים, אנשי מילואים, משפחות לוחמים ונפגעי אירועים ביטחוניים.
הרשות ממליצה לציבור הצרכנים לבחון ולבדוק שירותים מוצרים אלטרנטיביים המוצעים להם, על מנת לוודא כי המוצר או השירות בעל התועלות המיוחסות לו, ואת מידת התאמת הטיפול לצרכיהם ולמצבם הרפואי האישי.
קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: "דווקא בשעת משבר ובתקופות של חרדה, חשוב להבטיח שהציבור המתמודד עם אתגרים רגשיים חרדות וטראומה, לא ינוצל ולא יוטעה. הרשות עוקבת מקרוב אחר תופעות שיווק אגרסיביות ומטעות בתחום זה, ותמשיך לפעול כדי להגן על הצרכנים, בריאותית וכלכלית, מפני גורמים שמנסים להפיק רווח אישי על גבם של קהלים פגיעים ואני פונה לציבור הצרכנים, אנא דווחו לנו אם נתקלתם במקרים כאלו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה