כסף וצרכנות

האם בקרוב יעלה לנו כסף להיכנס לתל אביב?

הממשלה מקדמת תשלום אגרת גודש בגוש דן כחלק מחוק ההסדרים והמלחמה בפקקים. "תוכניות דומות הולכות ומיושמות בעולם והביאו לירידה של 15-20% בהיקף הנסועה"
מערכת ice |  2
אילוסטרציה: מחירים בפקקים (צילום Miriam Alster/FLASH90)
זה לא סוד שגוש דן ותל אביב בפרט נחשב לאזור הצפוף והפקוק  ביורת בישראל. כעת הממשלה מקדמת חוק שבו אם נרצה להגיע עם רכב לתל אביב, ככל הנראה נצטרך לשלם עבור זה כחלק מאגרת גוש שנהוגה בלא מעט מקומות בעולם.
אז איך זה צפוי לקרות? ראשית יוחלט על מועד ממנו יוחלט להתחיל לגבות תשלום עבור כניסה ויציאת רכבים פרטיים במהלך ימי עסקים ממטרופולין גוש דן. התשלום  ייגבה בדומה לתשלומים עבור נסיעות כמו בכביש 6 או הנתיבים המהירים, כשמטרופולין גוש דן יחולק  לאיזורי תשלום שונים בשלוש טבעות - פנימית, תיכונה וחיצונית סביב מרכז העיר תל אביב. 
בנסיעה לכיוון הטבעת הפנימית בין השעות 06:30 עד 10:00 בבוקר, התשלום יהיה חמישה שקלים למי שמגיע מהטבעת החיצונית ועשרה שקלים עבור השימוש בכל אחת משתי הטבעות האחרות. בין 15:00 ל-19:00 בערב התעריף יהיה מעט נמוך יותר, ויעמוד על 2.5 שקל לנסיעה בטבעת החיצונית וחמישה שקלים עבור שימוש בכל אחת משתי הטבעות האחרות. על פי התכנון התעריף המירבי ליום יוכל להגיע ל-37.5 שקל.
בדברי ההסבר לחוק נכתב כי המטרה איננה להגדיל את הקופה הציבורית, אלא נועדה בכדי להקל ולהוריד את הפקקים באחד מהאזורים העמוסים ביותר בישראל. "מטרת ההסדר היא לתקן מספר עיוותים הקיימים במערכת המס בתחום התחבורה, באופן שיאפשר הקלה בגודש בכבישים...אלו הבוחרים לנסוע ברכב פרטי באזורי ובשעות הגודש יישאו בנטל מס גבוה יותר לעומת משתמשי דרך אשר יבחרו בנסיעה בתחבורה ציבורית". בנוסף בדברי ההסבר הושווה החוק המיועד למקומות אחרים בעולם בהם הדבר כבר קיים ועובד "תכניות דומות הולכות ומיושמות בעולם והביאו לירידה של 15-20% בהיקף הנסועה בערים כגון לונדון, סינגפור ושטוקהולם".
על פי תזכיר החוק, ניטור הרכבים ייעשה על ידי מצלמות, כאשר מי שיתקין תג חיוב, ולמעשה ייחשב כמנוי יזכה לתעריפים מעט נמוכים יותר, בדומה לשאר הכבישים בתשלום בארץ. עוד נקבע כי התעריף יעודכן מדי שנה לפי מדד השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). אופנועים יחויבו בחצי מאגרת הגודש, ואילו משאיות יחויבו בתעריף כפול. אוטובוסים, מוניות שירות, ורכבי חירום והצלה יהיו פטורים מאגרת הגודש. 
כחלק מהרפורמה בתחום תוקם ועדת מעקב שחבריה יהיו הממונה על התקציבים באוצר או גורם אחר במשרדו, וכן גורמים מרשות המסים, משרד התחבורה ועוד. תפקידם יהיה לדווח לשר האוצר עד ל-1 בדצמבר של כל שנה בדבר השיעור המעודכן של האגרה ולגבש המלצות בנושא מימוש הסדרים חדשים.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אבל בארצות שציינתם יש תחבורה ציבורית מעולה! פה אין!
    אגרת גודש? 08/2021/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לפני שאתם מקשים עוד על הנוהגים, תעשו תחבורה ציבורית כמו שצריך! איפה שהתחבורה הציבורית באמת טובה יעילה ונוחה - הציבור בעצמו עובר להשתמש בה גם בלי אגרת גודש.
    סגור
  • 1.
    נכנסתי רק להביע תגובה על הכותרת
    אדם 07/2021/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההההה. הההההה.
    סגור