כסף וצרכנות

מחיר הדלק לקראת זינוק חסר תקדים: כמה נשלם במרץ?

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה עומדת לגבות מחירים גם כאן בישראל. מחירי הדלק צפויים לרשום עוד זינוק משמעותי לקראת עדכון מחירי הדלק בפיקוח לחודש מרץ
מערכת ice |  3
תחנות דלק (צילום ויקיפדיה, פלאש 90)
"רולטה רוסית" כינה בשבוע שעבר הכלכלן הראשי של חברת הביטוח הראל, עופר קליין, את המצב הכלכלי לאור המתיחות בין רוסיה למערב. "אם לא נראה שינוי בקרוב מחיר הדלק בעוד שבועיים עלול להגיע אל קו ה-7 שקלים לליטר בנזין" אמר, וההערכות הולכות ומגיעות לרגע האמת.
המלחמה בין רוסיה לאוקראינה פרצה, כמה שהוגדר אתמול לפנות בוקר, "מבצע צבאי" מהצד הרוסי, בזמן שבאוקראינה מדווחים על מתקפה קשה שלא נראתה מאז מלחמת העולם השנייה. מלחמה כמו במלחמה מטלטלת את השווקים, ובמקרה הזה שוק האנרגיה חוטף מכה קשה בעקבות הסנקציות הכלכליות שמטיל המערב על רוסיה. 
בתוך כך, עדכון מחירי הדלק בישראל מעבר לפינה עם התקרבות סיומו של חודש פברואר. ההערכות עומדות כעת על זינוק חד של עוד 25 אגורות במחירי הבנזין בישראל שכבר רשמו בחודש הקודם זינוק של 5.3%. אם אכן התחזיות על עליית הדלק יתממשו עם עליה של 25 אגורות לליטר בנזין, נשלם בחודש הבא לליטר בנזין סכום עתק של 6.96 ש"ח.
קליין הוסיף בשבוע שעבר, "ההודעה של הממשל בארה"ב שפלישה רוסית לאוקראינה ממש מעבר לפינה (והקריאה לאזרחיה לעזוב), המשיכה להקפיץ את מחיר הנפט והחיטה ותרמה להתחזקות הדולר בעולם.
 
"ההערכות שלנו להשלכות לא השתנו בהשוואה לסקירות הקודמות. במידה ופלישה אכן תתרחש אספקת הנפט והחיטה בעולם תיפגע והמחירים ימשיכו ויעלו. הבנקים המרכזיים יתקשו לעצור את מגמת הצמצום, נוכח האינפלציה הגבוהה מלכתחילה והדולר צפוי להתחזק לאור נהירה של משקיעים ל"נכסים בטוחים".
"חשוב להדגיש שלמרות רוחות המלחמה אנו לא נותנים כרגע הסתברות גבוהה למלחמה מלאה על רקע העלות הכבדה והקושי להשיג ממנה הישג משמעותי. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעלייה בסיכון. עצם האיום ממשיך לבוא לידי ביטוי בכיס שלנו ואם לא נראה שינוי בקרוב מחיר הדלק בעוד שבועיים עלול להגיע אל קו ה-7 שקל לליטר בנזין".
הכנסות המדינה ממסים בינואר המשיכו להפתיע לחיוב ועמדו על כ-47 מיליארד שקל, שיא חודשי שגבוה ב-10 מיליארד בהשוואה לשיא הקודם. "העודף בהכנסות הוא תוצאה של גידול חד במיסים הישירים; הכנסות חריגות של מספר חברות גדולות, מימוש אופציות של עובדים כתוצאה ממכירת חברות הזנק והמשך גביית מיסי נדל"ן מעסקאות שנעשו עוד לפני שהעלו את מס הרכישה (בנובמבר). 
"הגירעון כאחוז מהתוצר ירד בחדות ל-3.3 אחוזים (4.5% בדצמבר) וללא תוכנית הממשלה והירידה החדה בנאסד"ק (שתמתן את ההכנסות בהמשך השנה) היינו מעדכנים כלפי מטה את תחזית הגירעון לסוף השנה.
עודף של כ-18.5 מיליארד שקל בתקציב הממשלה בתחילת שנה לצד המזומנים הרבים שבידי הממשלה יובילו להערכתנו בחודשים הקרובים לצמצום הנפקות אג"ח ממשלתיות (גם כאשר לוקחים בחשבון את העלייה בגיוסים ברבעון האחרון השנה כתחליף למיועדות). במקביל כמובן עולה האפשרות של הרחבת הצעדים הפיסקאליים של הממשלה" סיים קליין.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    ליברמן ההמן
    שיין 03/2022/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ניסע הרבה פחות, ננה הרבה פחות וניתן לליברמן לשתות את הסולר והבנזין.
    סגור
  • 2.
    המס לא זז
    צדק חברתי 03/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקור סחיטת האזרחים במדינת ישראל לא השתנה .מיסי הדלק מכן משתנה ? עידכון משכורות הבחירים פנסיות חברת החשמל מקורות ,תעשייה אוירית בקיצור כל לקוחות המלונות באילת
    סגור
  • 1.
    אולי המדינה תוריד קצת את המס
    יונה 02/2022/25
    הגב לתגובה זו
    4 0
    אולי לשם שינוי המדינה במלחמה על יוקר המחייה, במקום להעחות את מחיר הדלק ולהרוויח יותר מס עליו תוריד את המס ומחיר הדלק שגם כך גבוהה וגורר אחריו עליות נוספות, שיעלו את יוקא המחיה עוד יותר ויגבירו את הנטל? זה יהיה הצעד שיהוו "גיים צ'ינג'ר" לתמיכה רחבה בממשלה ובמדיותה. ותחשבו על זה...
    סגור