כסף וצרכנות

יוקר המחיה מחמיר: אלה הענפים שמצטרפים לעליות המחירים החדות

שתי החברות הגדולות בתחומן בעולם עומדות להקפיץ את המחירים שהן גובות, והמחירים של כל המכשירים בעולם עומד לעלות באופן משמעותי
יאיר מור |  2
עליית מחירים (צילום פלאש 90/ הדס פרוש)
משבר השבבים העולמי, שהחל בגלל מגיפת הקורונה שהשביתה מפעלי ייצור במקביל לעלייה בדרישה לשבבים, עומד להחמיר עוד יותר בשנה הקרובה – והפעם לא בשל מחסור בשבבים, אלא בשל עלייה משמעותית במחירם, כך מסתמן מדיווחים בתקשורת הכלכלית העולמית בימים האחרונים.
ביום שלישי האחרון דווח בניקיי כי TSMC (ראשי תיבות של Taiwan Semiconductor Manufacturing Company – "חברת ייצור המוליכים-למחצה של טייוואן), יצרנית השבבים הגדולה בעולם, נמצאת בימים אלה במו"מ מול לקוחות להעלאת המחירים שהם משלמים על השבבים שהיא מייצרת עבורם במספר חד-ספרתי. לפי מקורות המקורבים לחברה, מדובר בהעלאה שבין 5% ל-8%, שתיכנס לתוקף "עד תחילת 2023" – כלומר סביר להניח שחלק מהחברות יתחילו לשלם יותר כבר בסוף השנה הנוכחית.
 
ביום שישי חשפה סוכנות הידיעות בלומברג כי גם סמסונג נמצאת במו"מ דומה – אלא שהיא מדברת על העלאה דרמטית אף יותר, בשיעור שבין 15% ל-20%, שתיכנס לתוקף עוד השנה. בסמסונג מדברים על המחצית השנייה של השנה – כלומר החל מעוד חודש וחצי.
ההעלאות הללו צפויות להשפיע באופן דרמטי על מחירי אלפי סוגי מוצרים – TSMC וסמסונג הן שתי יצרניות השבבים הגדולות בעולם, והן מספקות שבבים לקואלקום, AMD, Nvidia, אפל וחברות אחרות שמתכננות שבבים אך אין להן מפעלים משלהן. השבבים שיוצאים ממפעליהן של שתי החברות נמצאים לא רק בסמארטפונים, מחשבים וטלוויזיות, אלא גם באוזניות ורמקולים, מכשירי חשמל "לבנים" (מקררים, מכונות כביסה, מזגנים וכו'), מכוניות ועוד. בחלק משמעותי מהמוצרים הללו, השבבים הם החלק היקר ביותר, כך שהעלאת המחיר שלהם תהיה מורגשת מאוד לכל מי שינסה לרכוש מוצר כלשהוא שפועל על חשמל.
 
לפי מקורות, העלאת המחיר מגיעה בעקבות המלחמה באוקראינה, שהעלתה את מחירי חומרי הגלם הנדירים הדרושים לייצור השבבים. עם זאת, היא חמורה במיוחד מפני שהיא מגיעה כשנה בלבד לאחר ששתי החברות כבר העלו את מחירי השבבים שלהן – סמסונג העלתה את המחיר בשיעור זניח למדי, אך ציינה בדו"ח שלה כי זה הספיק כדי להביא אותה לשיא ההכנסות של כל הזמנים, ואילו TSMC העלתה מחירים ב-20% - ההעלאה הדרמטית ביותר שלה מזה כעשור.
 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    העלאת מחירים
    רות 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לדעתי המלחמה באוקראינה הינה סיבה למסיבה ליצרנים להעלות מחירים ולחגוג על גבם של הצרכנים. עלינו לערוך סקר מחירים ולחפש מבצעים משתלמים
    סגור
  • 1.
    יוקר המחיה
    צא ולמד 05/2022/16
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סך הכל, ישנם כ700,000?עובדים במגזר הציבורי בישראל - גם אנשי חינוך בריאות ביטחון אנרגיה תחבורה , אבל גם עובדים בשלל תפקידים אחרים : ?? חלוקת הג'ובים למקורבים אבטלה סמויה אלפי מאכערים תקציבים מנופחים בזבוז של מיליארדים בשנה , כל שנה ?? ?? מערכות המגזר הציבורי רקובות ותקועות בשנות ה70 , אין נגישות אין יעילות והשיחתות חוגגת, חוסר פיקוח , כשלונות חוזרים ונשנים שימת הזין ועוד ... ?? "צריך להבין שלמדינה אין משילות על העובדים שלה, וזה לא נערי האוצר או היועצים המשפטיים שמעכבים תהליכים, אלא ה ת ר ב ו ת הארגונית במגזר הציבורי שמאפשרת לרבים מהעובדים להתנגד לכל מהלך שלא נראה להם, ולהתנות את יישומו ב'שוחד חוקי' של תוספות שכר ותנאים אחרים" . "זה פוגע בסוף גם בעובדים הטובים וגם בשירות עצמו". ?? מדובר במשכורות בהיקף של כ- 1??9??0?? מיליארד שקל בשנה, כל שנה ?? שממומנות מכספי המסים של כולנו. ?? תקציב מדינת ישראל הוא 5??4??2?? מיליארד ?? צא ולמד. יוקר המחיה ?? טיפשים
    סגור