דיגיטל וטק

תעשיית הביומד חוטפת מכה: צניחה של כמעט 50% בהשקעות הפרטיות

על פי הדו"ח השנתי על תעשיית מדעי החיים בישראל, אשר נעשה בשיתוף PwC והרשות לחדשנות, נרשמה ירידה בהיקפי הגיוסים בשנת 2023 ולא צפוי שינוי משמעותי בשנת 2024. מספר עסקאות הגיוס בחברות הציבוריות והפרטיות צנח בכ-2%
מערכת ice | 
הדולר בירידה (צילום vecteezy, pngwing)
האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI), ארגון הגג של תעשיות ההייטק ומדעי החיים בישראל, מפרסם היום (ראשון) את הדו"ח השנתי על תעשיית מדעי החיים בישראל, לקראת כנס "MIXiii Health" שיתקיים ביום שלישי ורביעי השבוע בבנייני האומה בירושלים.
דו"ח IATI זה, בשיתוף PwC ורשות החדשנות, מתמקד בארבעה תתי-המגזרים המרכיבים את ענף מדעי החיים ומציג פירוטים וחתכים שונים הנוגעים לתתי-מגזרים אלה. מלבד זאת, הדו"ח כולל את היקפי המענקים הממשלתיים שניתנו לחברות ממגזר מדעי החיים בשנת 2023 ואת המסלולים בהן פעילות חברות אלה. בנוסף לכך, הדו"ח מציין אילו  תחומים זוהו כצומחים או בעלי פוטנציאל לצמיחה בשנים הקרובות.
על פי הנתונים שהוצגו, נראה כי על אף המלחמה וגורמים אחרים שהביאו לירידה בהיקפי הגיוסים בשנת 2023, מרבית הקרנות אינן סבורות שיהיה שינוי מהותי בהחלטות ההשקעה שלהן בשנת 2024 לעומת התכנון הקודם.
כמו כן, למעלה ממחצית מהקרנות, ציינו כי גם בשנת 2024 הן מתכוונות לבצע את מרבית ההשקעות שלהן בחברות ישראליות, בעוד פחות מרבע מהן מתכוונות להשקיע פחות מ- 10% מסך ההשקעות שלהן בחברות ישראליות. 
מהדו"ח עולה כי תעשיית מדעי החיים בישראל חוותה האטה בשנת 2023, ובעיקר ברבעון האחרון של השנה. האטה זו מתבטאת גם בקיטון משמעותי במספר החברות שנפתחו בישראל במהלך השנה, וכתוצאה מכך לא חל שינוי ניכר במספר החברות הפועלות בישראל ועוסקות בתחום מדעי החיים לעומת שנת 2022. המספר הכולל של עסקאות הגיוס בחברות ציבוריות ופרטיות ירד ובעקבות כך, הסכום הממוצע לעסקה צנח בשיעור של כ- 2% בלבד, לסך של 11.9 מיליון דולר בממוצע לעסקה.
כתוצאה מכך, סך השקעות פרטיות של כ-1.7 מיליארד דולר בחברות מדעי החיים בשנת 2023, מעל מיליארד דולר  הגיעו ממשקיעים זרים, ירידה של כמעט 50% לעומת שנת 2022. 
לדברי קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת IATI: "חברות מדעי החיים הישראליות נכנסו לשנת 2023 כשברקע משבר פיננסי גלובלי, אליו התווספו משבר חוקתי בישראל והחל מאוקטובר גם המלחמה. לכן, בנוסף למגמה עולמית של קיטון בפעילות השקעה בחברות בתחום מדעי החיים, חברות בישראל נפגעו באופן משמעותי יותר מחברות דומות בעולם, ובעיקר כאשר מדובר בהשקעות זרות בחברות פרטיות".
"עם זאת", סיכמה רובינשטין: "ניתן לראות שהגידול בפעילות בבורסות בארצות הברית לא פסח גם על החברות הישראליות, והן ניצלו זאת לביצוע גיוסי המשך בהיקפים משמעותיים יותר מהשנה הקודמת. למרות פעילות מצומצמת בתחילת 2024, חברות מסתכלות באופטימיות זהירה על המשך השנה וישנה היערכות לעסקאות מיזוג וגיוסים ציבוריים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה