דיגיטל וטק

גרוע מטלפון: השדרוג החדשני ברכב שמסכן את חייכם

מחקר חדש חושף את האמת המטרידה מאחורי המסכים הנוצצים ברכבים החדשים, שהפך את תא הנהג למלכודת קטלנית. האם המרוץ של יצרניות הרכב לחדשנות טכנולוגית מסכן את חיי הנהגים?
רפאל בן זקרי |  1
תאונת דרכים-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
מחקר חדש מצביע על בעיה הולכת ומחריפה בתעשיית הרכב: מעבר המוני משימוש בכפתורים פיזיים למסכי מגע מביא לעלייה דרמטית בהסחת הדעת של נהגים – ולעיתים אף מסכן חיים. מסכי המגע הפכו את לוחות המחוונים לממשקים מורכבים ולא אינטואיטיביים, הדורשים תשומת לב גבוהה מהנהג, הרבה יותר מאשר כפתורים פיזיים.
במחקר שפורסם במגזין הרכב השוודי Vi Bilägare, נמצא כי תפעול פונקציות בסיסיות כמו כיוון המזגן או שינוי תחנת רדיו לוקח פי ארבעה יותר זמן ברכב מודרני עם מסך מגע, לעומת רכב ישן עם כפתורים. גם לאחר תקופת הסתגלות, המסכים דרשו מהנהגים להסיט את המבט מהכביש למשך זמן ממושך יותר – מה שמגדיל את הסיכון לתאונות.
הבעיה נובעת מאובדן היכולת לפעול לפי זיכרון שרירים. בכפתורים פיזיים ניתן לתפעל מערכות ברכב מבלי להביט – אך במסכי מגע, כל פעולה דורשת אישור ויזואלי.
למרות המגמה השנויה במחלוקת הזו, יצרניות מסוימות החלו לחזור מעט לאחור. פורשה החזירה כפתורי מיזוג לרכב החשמלי Taycan, ניסאן הציגה קונספטים עם כפתורים בולטים, ומאזדה ביטלה לחלוטין את אפשרות המגע בזמן נהיגה – תוך הפחתה של 15% בזמן ההסתכלות הנדרש.
 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יונדאי הרכב הטוב בעולם
    דבי 07/2025/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביונדאי שמרו על כל הכפתורים החשובים גם פיזיים וגם במסך. אצל הסינים הכל בשביל התפאורה.
    סגור