דיגיטל וטק

הטענה ההזויה של אפל: יכולנו להיות יותר מונופוליסטים

האחראי על חנות האפליקציות העיד בבית משפט וטען שהחברה ממש מפסידה עליה, משום שהיא לא לוקחת עמלות על עסקאות שאין לה שום סיבה או דרך להיות מעורבת בהן
יאיר מור |  1
אייפון (צילום עריכה אייס)
הסכסוך המשפטי בין אפל לחברת המשחקים Epic חושף לא מעט אודות מה שעובר בראשה של החברה בעלת השווי הגדול ביותר בהיסטוריה, ואתמול עלתה על השולחן טענה מוזרה במיוחד מצד החברה: היא לא מונופול דורסני - כי היא בוחרת שלא לגבות עמלות על מכירות של מוצרים שכלל אינם קשורים אליה, כך לפי דיווח באתר The Verge.
מי שהעלה את הטיעון המוזר הוא פיל שילר, איש השיווק הוותיק והבכיר ביותר באפל והאחראי על חנות האפליקציות והאירועים של החברה. שילר העיד בפני בית המשפט בניסיון להוכיח שחנות האפליקציות אינה 'מסחטת כספים' שמנצלת את מפעילי האפליקציות, כפי שטוענת החברה שמאחורי משחקים פופולאריים כגון פורטנייט, בכל דרך אפשרית.
לדברי שילר, ב-2019 רכשו משתמשי אפליקציות אייפון, אייפד ומק שירותים ומוצרים פיזיים בסך של 400 מיליארד דולר - והחברה לא הרוויחה על כל העסקאות הללו ולו סנט אחד. השופט התרשם מהמספר, ושאל מדוע החברה לא לוקחת על העסקאות הללו עמלה של 15% או 30%, כפי שהיא לוקחת על רכישות מוצרים דיגיטליים באותן אפליקציות. תשובתו של שילר היתה שאפל אינה מסוגלת לוודא שהמוצרים או השירותים הללו אכן יינתנו כמובטח.
אלא שהתשובה הזו מעלה שאלה אחרת: האם כל מוצר ושירות דיגיטלי שנמכר דרך אפליקציה, ואפל לוקחת עליו עמלה, היא מסוגלת לוודא כי הוא ניתן כמובטח? התשובה היא ככל הנראה לא, מה שאומר שגם על שירותים כאלה היא לא אמורה לגבות עמלה לפי אותו עיקרון.
טיעון נוסף של שילר לכך שהחברה רק מסייעת למפתחים היה שהיא משקיעה בכל שנה 50 מיליון דולר בהפקת ועידת המפתחים שלה, WWDC. אלא שהוא "שכח" לציין שסכום ההשקעה הזו לא הולך למפתחים המשתתפים בוועידה - שמלבד 350 מהם שמקבלים "מלגה", יתר 5,650 המשתתפים משלמים כל אחד לא פחות מ-1,600 דולר על כרטיס הכניסה, לא כולל טיסות ובתי מלון.
נכון לרגע זה, נראה שאפל בעיקר מוכיחה את הטענה של אפיק: שחנות האפליקציות שלה היא מונופול, שמנצל קהל שבוי של מאות מיליוני משתמשים ברחבי העולם כדי לאלץ מפתחי אפליקציות להציע את מרכולתם באופן בו אפל מרוויחה עמלה על כל מכירה, ותוך חסימה של כל מי שמעז לנסות לעקוף את המגבלה ולהפנות את המשתמשים לתשלום באמצעים שהעמלות בהם נמוכות יותר, ומשאירות יותר כסף בידי ספקי השירותים - כפי שניסתה אפיק לעשות בשנה שעברה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    שלא לדבר על כך שגם המפתחים הם קהל שבוי
    גל 05/2021/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אי אפשר לפתח יישומים לאפל, בלי מקינטוש, ובשביל זה חייב לקנות מחשב מק מקורי, כי ליצור האקינטוש זו משימה לא פשוטה ושבכל מקרה דורשת אימג' מקורי.
    סגור