השוק

פערי השכר ממשיכים לזנק: נשים מרוויחות 34% פחות מגברים

ישראל ניצבת במקום השני בקרב מדינות ה-OECD בפערי השכר הגבוהים ביותר בין המינים. ענפי התעסוקה עם ההפרשים הניכרים: הייטק, פיננסים וביטוח. על פי דוח של מחלקת המחקר ב-AllJobs, המלחמה הותירה את תעסוקת הנשים מאחור. ליאת בן תורה שושן, מנהלת תחום קריירה: "הנתונים מנציחים את ההבניה החברתית"

מערכת ice | 
אילוסטרציה (צילום freepik, .vecteezy)
לרגל יום האישה הבינלאומי שיחול ב-8 במרץ, מחלקת המחקר של AllJobs חושפת את נתוני פערי השכר במשק. שוק התעסוקה בישראל עבר עליות וירידות רבות במהלך 2023, החל מירידות בשוק ההייטק, דרך העלאת הריבית וצמצום ההשקעות ועד ירידה בביקושים לכוח אדם וצמיחה נמוכה של המשק. המשק נכנס ל-2024 תוך כדי לחימה שמשפיעה ישירות עליו בכוח הקנייה ובכוח אדם.
עובדים רבים במשק נמצאים במילואים, מפונים מבתים או מורחקים מאזור עבודתם, דברים הגורמים לחוסר רציפות תעסוקתית בשוק. בנוסף, כוח הקנייה שיורד ועמו צמצום כוח האדם והוצאה לחל"ת או פיטורים של עובדים רבים. אירועים אלו בשוק, משפיעים בעיקר על תעסוקת הנשים, שבאופן מסורתי נותרת מאחור, נדרשת לרוב להישאר בבית לעומת גברים, עקב הכנסה נמוכה יותר ובולט בעיקר בחודשים האחרונים היקף הגברים שבמילואים והנשים שנותרות בבית לטיפול במשפחה לצד עבודה. 
נשים בישראל מרוויחות בממוצע 34% פחות מגברים, נתון המציב את ישראל במקום השני מבין מדינות ה-OECD עם הפער הגבוה ביותר. בעוד גברים מרוויחים 15,821 שקל בממוצע, נשים מרוויחות 11,830 שקל. את הפער ניתן להסביר בסוג העבודה והיקפי השעות, וכן הוותק והרצף התעסוקתי. ב-AllJobs רואים כי הפער קיים בכל ענפי התעסוקה, ובולט במיוחד בתחומים כמו הייטק, פיננסים וביטוח שבהם נמצאים יותר גברים מנשים, דבר שמקפיץ את השכר הממוצע לכל מגזר. 
"אנו ממשיכים להיות מוטרדים מהנתונים המצביעים על פערים משמעותיים בשכר בין גברים לנשים בישראל, שעדין גבוהים יחסית", מסבירה ליאת בן תורה שושן, מנהלת תחום קריירה ב-AllJobs. אומנם פערי השכר הם כמובן תופעה עולמית שמשקפת את אי השוויון בחלוקת העבודה המגדרית בבית ובשוק העבודה, אך בעוד בארה"ב הפערים מצטמצמים בהדרגה, בישראל אנו רואים שהפערים גדלים, חרף המודעות הגבוהה". 
 
"הסבר לפערים ניתן לראות במהלך תקופת בניית הקריירה, בין הגילים 25-45, בהן לרוב הנשים יולדות ומגדלות את ילדיהן, דבר שמוביל לא פעם לעצירת ההתקדמות המקצועית והוותק, לצמצום היקפי המשרה במטרה להיות ה'הורה עיקרי' בתא המשפחתי. בנוסף, באירועי משבר כדוגמת הקורונה או מלחמה, הנשים הן הראשונות לקחת צעד אחורה ולהישאר בבית עם הילדים. לכל הבחירות הללו השלכות המתבטאות בשכר, אבל גם מנציחות את ההבניות החברתיות".
כל הנתונים המופיעים בכתבה באדיבות מחלקת המחקר של AllJobs, והם מבוססים על מתחם השכר של AllJobs שמתעדכן בזמן אמת על ידי יותר מ-700 אלף עובדות ועובדים בישראל. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה