השוק
מאגר אשראי לעסקים - כלי צמיחה או הנצחת פערים?
משרדי האוצר והמשפטים צפויים לקדם תזכיר חוק להקמת מאגר אשראי לעסקים. על אף שנדמה כי מדובר במהלך שנועד לשפר את היכולת של גופים להעריך את מצבם של עסקים לפני מתן אשראי, נראה כי הוא דווקא יחזק את בעלי הדירוג הגבוהים ויחליש עוד יותר את בעלי הדירוג הנמוך
לאחרונה פורסם כי משרדי האוצר והמשפטים צפויים לקדם תזכיר חוק להקמת מאגר אשראי לעסקים. על פניו, מדובר במהלך חשוב שנועד לשפר את היכולת של גופים פיננסיים להעריך את מצבם של עסקים לפני מתן אשראי, לקבוע פרמיית סיכון נכונה יותר ובכך להוזיל עלויות לבעלי עסקים המבקשים ליטול הלוואה. בפועל, המציאות מורכבת הרבה יותר ונראה כי המהלך יחזק את בעלי הדירוגים הגבוהים ויחליש עוד יותר את בעלי הדירוג הנמוך.
הבעיה המרכזית היא שהקמת מאגר אשראי אמנם תספק מידע מדויק יותר, אבל גם תיצור "תיוג" חד וברור מדי. עסק שיזכה לדירוג גבוה ייהנה מתנאים טובים יותר ואולי אפילו מהרחבת מסגרות האשראי. מנגד, עסק שימצא את עצמו עם דירוג נמוך, יתקשה עוד יותר להשיג מימון ובמקרים רבים, גם אם יקבל, זה יהיה בריביות מכבידות וקיצוניות.
יתרה מכך, עצם העובדה שעסק פנה לשירותים מגוף חוץ-בנקאי עלולה להפוך ל"כתם" במערכת. ברגע שהבנק יבחין בכך, העסק עלול להיתפס כעסק ששילם עד היום עלויות מימון גבוהות ביחס למערכת הבנקאית והמשמעות תהיה סיווגו כעסק נחות יותר. התוצאה: ריביות גבוהות לאין שיעור ביחס לעסקים אחרים, ולעיתים אף סירוב מוחלט למתן אשראי.
במקום לייצר נגישות רחבה לאשראי, קיים חשש שהמהלך ינציח ואף יגדיל את הפערים. עסקים קטנים ובינוניים, שהם הלב הפועם של הכלכלה הישראלית, עלולים למצוא את עצמם במצב של "תקרת זכוכית" פיננסית. הם יהיו שקופים מול מערכת האשראי, אבל דווקא השקיפות הזו תהפוך לחסם שמקבע אותם במעמד נחות.
מאגר אשראי חייב לכלול מנגנוני איזון והגנה, שימנעו מצב שבו רק נתוני עבר עשויים לסגור את הדלת בפני עסקים דווקא כשהם זקוקים להזדמנות שנייה. נדרשת חשיבה רגולטורית עמוקה הרבה יותר, המתחשבת לא רק במספרים היבשים אלא גם בדינמיקה העסקית ובפוטנציאל הצמיחה של העסק. יכולת הייצור ושדרת הניהול, כל אלו לא נלקחים בחשבון מאחר ולרוב המאגר משקף היסטוריה ולא בונה עתיד.
בסופו של יום, אשראי הוא חמצן לעסקים. בלעדיו אין צמיחה, אין תעסוקה, ואין כלכלה חזקה. מאגר אשראי יכול להיות כלי חשוב, אבל רק במידה והוא משרת את כלל המשק ולא הופך לכלי שמנציח פערים. אסור לנו לשכוח כי אשראי אמור לשרת את העסקים ולא את הגופים הפיננסיים בכך שיהיה להם יותר נח להעניק אשראי איכותי.
עוד ב-

דני מזרחי, מנכ"ל חברת אופל בלאנס, המעניקה שירותים ופתרונות פיננסיים מתקדמים לעסקים. (צילום: צילום: איגור קרוטר)
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



