השוק

מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בפועלים בריאיון: "הרבה כסף יושב במזומן ומחפש הזדמנויות"

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים היא האחראית על פעילות יועצי ההשקעות של הבנק ויש לה מה להגיד; "הצלחנו להוציא את הלקוחות שלנו מגיים סטופ במחירי שיא"; "ראינו הרבה מאוד צעירים בשוק בתקופת הקורונה"
ניצן כהן | 
רבקה אלגריסי (צילום גיא אסיאג)
רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים היא למעשה החוליה המקשרת בין לקוחות בנק הפועלים לשוק ההון. אלגריסי ותיקה מאוד בשוק ההון (ניהלה בעבר את "פעילים") ולכן לנקודת המבט שלה על השוק יש משמעות רבה, לא רק במה שהיא מייעצת ללקוחות לעשות עם הכסף שלהם אלא גם בנקודת המבט היחודית שלה.
"הרבה כסף יושב היום במזומן. אני מעריכה את זה ב-20% מהנכסים של הציבור יושב על המזומן והכסף הזה מחפש פתרונות" אומרת אלגריסי.
- זו תופעה חדשה שכל כך הרבה כסף נמצא במזומן בעובר ושוב של הציבור?
"הקורונה העצימה את התהליך הזה. אנשים הוציאו פחות כסף ובמקביל קיבלו שכר. תזכור, חלק מהאוכלוסייה לא נפגע מהקורונה אלא אפילו הרוויח ממנה. אנחנו רואים בחדשות את אלה שנפגעו אבל אנחנו בבנק רואים גם את אלה שלא נפגעו והם לא מעטים".
- אנשים חוסכים יותר?
"שיעור החיסכון גדל ורואים את זה במספרים משמעותיים. עכשיו אנחנו צריכים לשים לב לתהליכים שקורים כששיעור החיסכון גדל. חלק מהכסף יוצא לרכישת דירות ואנחנו רואים מנתוני בנק ישראל שתמהיל המשקיעים בשוק הנדל"ן חזר לרמה גבוהה. חלק מהכסף הזה הולך למקומות אחרים, אם כי במספרים קטנים יותר וחלק לא קטן הולך לשוק ההון".
- איך נראה היום תיק ממוצע אצלכם?
"תיק ממוצע נמצא היום ברמה של 20% עד 30% מניות כש-60% מהרכיב הזה נמצא בחו"ל. 30% מהכסף נמצא באג"ח קונצרני מדורג ויש גם רכיב ממשלתי מסוים, אני מניחה באזור ה-15% ו-20% עד 25% מזומן".
- ראינו בקורונה את הדור הצעיר נכנס באגרסיביות לבורסה, איך זה נראה אצלכם?
 "החברה הצעירים הם לא לקוחות מיועצים אלא פועלים באופן עצמאי במניות כשהרבה מזה מופנה להשקעות בחו"ל. ראינו עלייה משמעותית של עשרות אחוזים בפעילות של החברה הצעירים אבל מדובר בסכומים קטנים אבל עם הרבה פעולות וזה היה מרשים לראות את הדור החדש נכנס לשוק, לומד אותו וחווה אותו ויש לזה חשיבות גדולה".
- איפה ראית את החברה הצעירים משקיעים. באתר? בסניף?
"ראינו את החברה הצעירים עובדים המון באפליקציה ובאתר ועושים שימוש בכלים חזקים מאוד שאנחנו נותנים לכל הלקוחות. החברה הצעירים לא מגיעים לסניף, הם לא מיועצים. הם יודעים מה הם רוצים והם רוצים לעשות את זה לבד ואנחנו היינו שם כדי לספק להם את הכלים האלה וזה היה משמעותי גם עבורנו וגם עבורם.
"אני רוצה שתבין את אופי הפעילות ש להדור החדש בשוק ההון. הוא פועל בסכומים קטנים יחסית אבל הוא עושה הרבה פעולות. ראינו תנודתיות גדולה אצל הדור הצעיר, ראינו את היקפי הפעילות שלהם גדלים בהתמדה".
-והיום? החברה האלה נשארו בשוק?
"כן, הם כאן אולם לא באותה תדירות כמו בימים שהם ישבו בבית בסגר אבל הם פעילים. לא ראינו את היקפי הפעילות שלהם יורדים אבל הם לא גדלו באותו הקצב כמו בשנה שעברה".
- דיברנו על זה שיש הרבה מזומן בשוק. יכול להיות שיש יותר מידי כסף בשוק?
"יש הרבה כסף זו עובדה. אם זה יותר מידי אני לא יודעת וקשה לחשוב על זה ככה אבל בהחלט יש כאן תופעה לא רצויה. אנחנו רואים תופעה של ספאקים ואנחנו רואים תמחור של נכסים גבוה מידי. הרי לא יכול להיות שיום אחד חברה שווה מיליארד דולר ויום אחד היא שווה שני מיליארד דולר. זה פשוט תהליך לא רצוי.
- את מפעילה מערך מחקר רציני עם כל המשקל של בנק הפועלים. עד כמה היועצים בבנק סומכים על המערך הזה?
"היועצים משתדלים להיות באפיקים ובמניות המומלצות שלנו. יש לנו וועדת השקעות ומערך מחקר משמעותי וכשאנחנו נכנסים להמלצה על מניה. היועץ מקבל תמיכה שוטפת לכל אורך הדרך. זה אומר אנליזה, עדכוני חדשות וכד'. המערך הזה עומד גם לרשות היועץ בסניף, אם יש לו שאלה או מחשבה אנחנו כאן כדי לתמוך בו. בסופו של יום אנחנו רוצים שהלקוחות המיועצים יקבלו את השירות הטוב ביותר שאנחנו, כבנק הגדול בישראל, מסוגלים לתת וזה הרבה"
- איך אתם בוחרים מניה או אג"ח או קרן נאמנות וממליצים ליועץ להציע אותה ללקוח?
"אתה צריך להבין את הדינמיקה. לאנשים יש כסף והם מבינים שהריבית היום נמוכה מאוד. אנשים מחפשים להשקיע את הכסף שלהם והם רוצים תשואות. אנחנו נכנסים למקומות בהם אנחנו מאתרים עם כל המערך שלנו מקומות שהתמחור שלהם סביר, שהפיזור נכון יותר הן גיאוגרפית והן סקטוריאלית ואת זה אנחנו עושים לאחר שאנחנו מבררים היטב את הצרכים וההעדפות של הלקוח. זו פעולה שדורשת מקצועיות, גב של בנק כי אנחנו מפוקחים ומבוקרים ומהירות. זה משמעותי".
- איך אתם מתגברים על נושא המהירות אם אנשים בכל זאת רוצים סניף?
"אנחנו מפעילים אפליקציה מתוחכמת מאוד וחכמה מאוד. האפליקציה והאתר שלנו מתעדכנים כל הזמן ולא מזמן השקנו את שירות ה-Smart Advice שהוא למעשה שירות של פושים לאפליקציה שאומרים ללקוח הנה יש כאן מניה שאנחנו חושבים שהיא הזדמנות, או הנה יש כאן משהו שיושב לך בתיק ואנחנו חושבים שצריך לממש. הלקוח מקבל את הפוש עם הוראה מוכנה עבורו. אם הוא מאשר - הפעולה מתבצעת אם הוא לא מאשר הכל ממשיך כרגיל".
- תני לי דוגמה לאיך זה עובד?
"המלצנו ללקוחות להחזיק בתעודת סל שהניבה רווחים משמעותיים. בנקודה מסוימת גיים סטופ הפכה להיות 16% מהתעודה והחלטנו שזה גבוה מידי. המלצנו ליועצים למכור את התעודה וזה קרה והיה שווה לא מעט ללקוחות"
איך הייתה ההיענות של היועצים והלקוחות להמלצה כזו?
"99% מההחזקות של הלקוחות שלנו מומשו וזה אומר הרבה על האמון שהיועצים והלקוחות רוכשים לנו".
-איך אתם בונים תיק השקעות?
"אתה שואל שאלה כללית מידי, בבניה של תיק ללקוח צריך להתנהל באחריות. כשאנחנו בונים תיק ללקוח אנחנו רוצים להיות חדשניים וזה אומר טכנולוגיה עם פיזור טוב כמו שבבים, תוכנה, סייבר וכן הלאה. בתוך זה אנחנו יודעים לקנות מניות ערך שנותנות ללקוח יציבות שהיא שפויה וכמובן עם פיזור גיאוגרפי (ארה"ב, ישראל ושווקים מתעוררים עם סין) וגם סקטוריאלי.
"היום לא יהיה מצב שיהיה תיק בלי טכנולוגיה אבל זה מחולק למציאות רבודה, רכב אוטונומי, שבבים וכד' מה שחשוב הוא לקחת פיזור טוב גם על קרנות שמתמחות וכד'. 
"אנחנו מוציאים כל שבוע ליועצים סקירה רחבה שכוללת ניתוח מקרו ואחר כך המלצות פרטיות ומעבר לזה בכל אלוקצייה אנחנו נותנים דברים ספציפיים. ועדת ההשקעות מתקיימת כל שבוע והיועצים שמקבלים את החלטות וועדת ההשקעות, בדרך כלל נצמדים לזה כשיש ליועץ חופש פעולה.
"בסופו של דבר כשמיעצים על מניה חייבים עדכונים שוטפים ועל הרשימות המומלצות אנחנו מפעילים מערך שלם שבודק את החברות ומספקים את האינפורמציה ליועץ.
"אני רוצה שתבין עד כמה הייעוץ חשוב. הרבה מהצעירים שראינו אותם בהמוניהם במהלך הקורונה ניזונים מרשתות חברתיות. יש אין סוף מקורות מידע כשכל אחד שרואה את עצמו מומחה פותח קבוצת ווטסאפ ומעלה שם הגיגים עם דיסקליימרים כדי לא לעבור על החוק.
"הרבה אנשים בקבוצות האלה ראו שבקורונה הכל עבד. המשבר הזה מבחינת שוק ההון היה קל לחיזוי והיה ברור שהמגיפה חמורה אבל היא לא השפעת הספרדית. מהר מאוד הבינו שהאנושות לא הגיע לקיצה ומכאן הכל היה קל". 
- אז מתי זה הופך קשה?
"המשקיעים הבינו בקורונה שכל סקטור הטכנולוגיה יעבור תקופה טובה וראינו עליות מחירים והיה קל לאנשים להשקיע. כשראינו אנשים משקיעים בפייבר הבנו את התהליך הזה. אבל היום, השוק במקומות מסוימים, מתומחר גבוה מידי ואנחנו רואים סימנים שיש הנפקות שלא היו כבר הרבה שנים, מה שמעיד שבעלי מניות מוכנים למכור את החברות שלהם במחירים האלה וכאן הסיפור מתחיל לדרוש מומחיות גדולה יותר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה