השוק

קרנות הנאמנות הפציצו ב-2021: זה הרווח המטורף שהשיגו למשקיעים

ב-2021 הציבור רץ לבורסה ובאופן טבעי סכומים משמעותיים הוזרמו לשווקים באמצעות קרנות הנאמנות ואלה לא איכזבו כשהרוויחו למשקיעים שלהם לא פחות מ-40 מיליארד שקל
ניצן כהן | 
עליות חדות בבורסה (צילום pixabay,פלאש 90)
שנת 2021 הייתה שנה מצוינת לשווקים הפיננסים והציבור נהר לשוק. מנתונים שנאספו על ידי מיטב דש עולה כי הציבור הישראלי הזרים לתעשיית קרנות הנאמנות 28 מיליארד שקל ותאמינו או לא - התעשייה הרוויחה בשנה החולפת 40 מיליארד שקל.
בסך הכל הנכסים שמנוהלים בתעשיית קרנות הנאמנות בכ-400 מיליארד שקל, נכון לתום שנת 2021 כשמאז שיא משבר הקורונה, כלומר חודש מרץ 2020, זינק היקף הנכסים המנוהלים בקרנות הנאמנות ב-50%.
 
ניתוח שערכו למספרים בבית ההשקעות מיטב דש מעלה כי המדדים המובילים בארץ ובעולם המשיכו לספק תשואות גבוהות מאוד, כשתעשיית קרנות הנאמנות נהנית מגיוסים נאים מאוד בחודשים ינואר-מאי שהסתכמו בכ-22 מיליארד שקל, גיוס הרחוק בכ-2.7 מיליארד שקל בלבד מסכום הפדיון בתעשייה אשתקד באותו פרק זמן.
החל מחודש יוני 2021, בו נרשם גיוס כולל של כ-2.5 מיליארד שקל,  נרשמה האטה בגיוסים, שביטאה: מגמה מעורבת של גיוסים בקרנות האקטיביות המסורתיות ופדיונות בקרנות הפסיביות.
ההאטה הזו הפכה בהמשך ולזמן קצר לשינוי מגמה בתעשייה כולה ב"הובלת" הקרנות הפסיביות. כך בחודשים יולי ואוגוסט נרשם גיוס של כ-870 מיליון שקל בחודש יולי ולראשונה מתחילת השנה, פדיון של כ-110 מיליון שקל בחודש אוגוסט. בחודש ספטמבר התעשייה חזרה לגייס בסכום של כ-670 מיליון שקל.
ברבעון האחרון של שנת 2021, הפד' הודיע על צמצום הדרגתי של רכישות האג"ח ולקראת סוף השנה אף הכפיל את קצב הצמצום. זאת, על רקע האינפלציה שהוגדרה תחילה כ"טרנזיטורית" על ידי הפד', עד לחודש דצמבר בו הפד' שינה את מדיניותו כלפי האינפלציה והודיע על העלאות ריבית שבסופן הריבית עתידה לעמוד על כ-2% בסוף שנת 2023.          
האינפלציה אמנם העסיקה רבות את השווקים ברבעון האחרון של השנה, אך גם ווריאנט הקורונה דלתא ואחריו האומיקרון הביאו עימם חששות חדשים-ישנים לשווקים. כשעל שתי כפות המאזניים האינפלציה והווריאנטים השונים, התעשייה נהנתה בחודשים אוקטובר-דצמבר מגיוסים נאים של כ-8 מיליארד שקל.
שנת 2021 הסתיימה כשתעשיית הקרנות גייסה, כאמור, כ-28 מיליארד שקל, מהם כ-25 מיליארד שקל בקרנות האקטיביות המסורתיות גיוס של כ-12 מיליארד שקל בקרנות המחקות מול פדיון של כ-3 מיליארד שקל בקרנות הסל, ופדיון של כ-6 מיליארד שקל בקרנות הכספיות.
כך, אם בתחילת השנה עמדו נכסיה של התעשייה על סך כולל של 330.6 מיליארד שקל, הרי שהיא סוגרת את שנת 2020 עם נכסים בשווי 398.5 מיליארד שקל, גידול עצום של כ-20% שהוא תוצר של גיוס בסכום של כ-28 מיליארד שקל, ועליית ערך של כ-40 מיליארד שקל.
התעשייה האקטיבית גדלה בשיעור של 18.5%. בתוך התעשייה הפסיבית היה הבדל ניכר בין הקרנות המחקות שצמחו בנכסיהן ב-35.3%, לבין נכסי קרנות הסל שצמחו רק ב-16.6%, זאת כאמור עקב שנה שהסתכמה בפדיונות בקרנות הסל, שפוצתה על ידי העליות שנרשמו בשוקי המניות בישראל ובחו"ל, שכן רוב  נכסי קרנות הסל מרוכזים בקטגוריות אלה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה