השוק

מזרחי טפחות במהלך יצירתי: כך פינה 3.7 מיליארד שקל

לראשונה בישראל ביטח בנק מזרחי טפחות תיק משכנתאות של 3.7 מיליארד שקל ופינה את ההון המרותק לטובת התיק הזה לטובת משכנתאות חדשות; את המהלך החדשני הוביל איתמר אמיר מנהל יחידת הסינדיקציה החדשה של הבנק
ניצן כהן |  6
משה לארי (צילום יחצ-אבשלום ששוני)
בפעם הראשונה בישראל ביטח בנק תיק משכנתאות אצל מבטח משנה בחו"ל ואגב כך פינה כסף למתן משכנתאות חדשות. הסיפור הזה נשמע סבוך (והוא באמת סבוך) אך מדובר במהלך יצירתי ומשמעותי של בנק מזרחי טפחות שמאפשר לו להמשיך לתת משכנתאות מבלי לשנות את מגבלות החשיפה לענף הנדל"ן כפי שהיא מוכתבת על ידי בנק ישראל.
נסביר לרגע את התהליך: מזרחי טפחות נותן משכנתאות שנגדן הוא צריך לרתק הון שישמש כרית למקרה חירום. בנקודה כלשהי הבנק מגיע לקצה יכולת החשיפה שלו לענף ואז יש לו מספר אפשרויות: להנפיק מניות (כמו דיסקונט), למכור את תיק המשכנתאות (ולהפסיד את הרווח מהם) או למצוא פתרון יצירתי אחר.
 
מזרחי בחר בפתרון יצירתי וחדשני, בטח בישראל. הוא ביטח את תיק המשכנתאות בהיקף של 3.7 מיליארד שקל כך שבמידה וכל התיק הזה נכנס לחדלות פירעון אז לא תתערער היציבות של הבנק והוא יקבל את כספו מהביטוח.
במונחים של חשיפה לשוק הנדל"ן הרי שלאחר שהבנק מבטח את התיק, הוא צריך לרתק הון קטן משמעותית מה שמפנמה לו בפועל כסף לתת משכנתאות חדשות וכך למעשה לשמור או להגדיל את חלקו בענף וברור שכפועל יוצא לשמר את רווחיו ואף להגדיל אותם מתחום ההתמחות שלו - משכנתאות, נדל"ן ועסקאות סבוכות.
בבנק מזרחי טפחות אמרו היום כי רכישת ביטוח על התיק מחברה בינלאומית בסדר גודל של "קנדה לייף", הנהנית מדירוג גבוה של AA, תאפשר לבנק להמיר את הקצאת ההון הגבוהה בתיק המבוטח, בהקצאת הון נמוכה משמעותית הנגזרת מדירוג האשראי האיכותי של החברה המבטחת.
באמצעות פיתרון יצירתי וחדשני זה, יכול הבנק לפנות הון נוסף למגוון שימושים ולהרחבת הפעילות העסקית, בלי להזדקק להנפקה או גיוס הון מגורמים חיצוניים.
יש לציין כי הבנק ביצע בעבר מכירת תיקי משכנתאות לגורמים מוסדיים, ואולם זו הפעם הראשונה – במזרחי-טפחות בפרט ובישראל בכלל, שבה נרכש ביטוח לתיק משכנתאות ספציפי ממבטח משנה בינלאומי, כשהמטרה היא שחרור הון לצרכים ושימושים אחרים של הבנק.
את העסקה החדשנית הובילו איתמר אמיר, מנהל יחידת הסינדיקציה, הפועלת בחטיבה העסקית שבראשה עומד אופיר מורד, ועו"ד אמיר סולר מהחטיבה המשפטית של הבנק.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    ואם המבטח ירד בדירוג או חלילה יפשוט רגל מה אז ? היה בנק
    אבי 04/2022/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גדולים ממנו עשו את זה בשנים לפני 2008 ונעלמו.
    סגור
  • 4.
    כל הכבוד על המהלך
    שחר 03/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא ברור למה זה לא אצל כל הבנקים, בחו"ל כמעט לכל בנק יש ביטוח על ההלוואות.
    סגור
  • 3.
    ככה התחיל משבר הסאב פריים (ל"ת)
    שילמדו היסטוריה 03/2022/31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 2.
    מזכיר את הסאב פריים שהתרסק !
    רוברט 03/2022/31
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מזכיר את הסאב פריים שהתרסק !
    סגור
  • 1.
    לא מצליח להבין
    בנקאי 03/2022/30
    הגב לתגובה זו
    0 3
    כל אחד מבאח את המשכנתא שלו איפה הסיכון של הבנק או שעשו קומבינה ונתנו למידו משכנתא בלי ביטוח ?
    סגור
  • ביטוח
    ששון 03/2022/31
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה אתה לא מבין ? ביטוח חיים של משכנתא או הנכס על ידי הלקוח לא מבטח את הדירה כנגד ירידת ערך של מחירי הדיור או הפסדי אשראי או אינפלציה גבוה ומיתון של המשק אז הבנק צריך לרתק הון משלו כנגד
    סגור