השוק

יו"ר חברת הנפט המצרית: אנחנו זקוקים לעוד גז מלווייתן

יוסי אבו, מנכ"ל ניומד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים), טוען כי מנכ"ל חברת הנפט המצרית, שרוכשת את הגז הטבעי מלווייתן, זקוק ליותר גז עבור השוק המצרי ורוצה להיות ספק הגז של לווייתן לאירופה
ניצן כהן |  5
יוסי אבו ועלא ערפה (צילום דרור סיתהכל)
שיח מנכ"לי חברת ניומד אנרג'י (שמוכרת יותר בשמה הקודם - דלק קידוחים) ויו"ר חברת Mediterranean Energy המצרית שהיא למעשה היבואן המצרי של הגז מלווייתן "ועידת האנרגיה הלאומית" של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה היום, העלה מספר נקודות מעניינות הנוגעות לעתידם של דלק קידוחים (ניומד אנרג'י) ומאגר לווייתן.
הנקודה הראשונה היא הביקושים לגז טבעי במצריים, שהיא הלקוח הגדול והמשמעותי של לווייתן, והנקודה השנייה היא היכולת של דלק קידוחים לספק את הגז הזה באמצעי ההפקה וההולכה הקיימים שלה.
 
שתי התהיות הללו זכו היום לאמירות פומביות של שני האנשים החשובים במשחק הזה: הלקוח והספק ושניהם (פחות או יותר) אמרו דברים פומביים מעניינים.
ד״ר עלא, יו״ר Mediterranean Energy Partners  כי ״הצורך בביטחון אנרגטי ויציבות אנרגטית הם קריטיים. אנחנו (מצרים) מפיקים 70 BCM בשנה, אך אנחנו צריכים יותר. מצרים צריכה להתנהג כהאב (hub) אזורי של גז. יש לנו נמלים ותשתיות, ואני מאמין שאנחנו צריכים להעמיק את שיתוף הפעולה עם ישראל על מנת להפוך להאב של גז טבעי. אנו זקוקים לעוד גז טבעי וצריכים להחליף את השימוש במקורות אנרגיה כמו פחם וסולר. זו המשימה שלנו״.
עלא אמר עוד: ״הגז מאזור האיסטמד חשוב לאירופה על מנת לסייע מול המחסור שנוצר. אירופה רוצה להחליף את הגז הרוסי ואנחנו יכולים לעזור לה להפחית את התלות בו״.
יוסי אבו, מנכ״ל ניומד אמר בכנס: ״הגז הטבעי יהיה מקור האנרגיה החשוב והמשמעותי ביותר בשוק בשלושת העשורים הקרובים. אני חושב שלא רק שנראה שלב ב׳ של לוויתן ותמר, אלא שנראה פיתוחים נוספים. אנחנו פועלים להכפיל את כמות ההפקה השנתית מלוויתן ל-24 BCM,  ואין לי ספק שזה יקרה. אם לא נגדיל את הפקת הגז הטבעי בעוד חמש שנים, לא יהיה לנו מספיק גז עבור הצרכנים. אנחנו פועלים יחד עם המדינה שתאפשר ייצור נוסף של כמויות שימנע משבר אנרגיה.
"עוד הוסיף אבו: ״פרויקט אחד שאנחנו מקדמים הוא פרויקט ניצנה - חיבור של ישראל למצרים דרך אזור ניצנה בדרום, בנוסף ל-EMG, שיאפשר את הגדלת הייצוא למצרים. אפשרות שניה היא צינור ישיר מלוויתן להידקו״.
אם כן, לאחר שאנחנו מנערים מהאמירות האלה את הזהירות המתבקשת הרי שאנחנו מקבלים כאן שלוש אמירות שכדאי לשים אליהן לב: האמירה הראשונה היא שמצרים זקוקה לעוד גז ולכן בראייה לעתיד הלקוח אומר שהוא יצטרך עוד גז.
מנגד (האמירה השנייה המעניינת) היא שהספק (קרי יוסי אבו) אומר שהוא אוחז ברמת ודאות גבוהה כי הלקוח באמת יזדקק לעוד גז ולכן הוא מתחיל בפעילות להגדיל את כושר הייצור שלו (קרי היקף ההפקה מלוויתן). האמירה השלישית החשובה (והיא די חדשה) היא שיח על שיתוף פעולה תיאורטי בין הלקוח המצרי שיש לו יכולת עיבוד טובה (קרי יכולת הנזלת גז וכן הלאה) עד כדי שהוא מעוניין לנסות להיות אחד התחליפים לגז הרוסי שחסר היום באירופה.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    ניו-מד אנרג היא מטילת בייצי הזהב של כל קבוצת דלק !
    איתי 05/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קיום השותפות נסחרת בשער מגוחך ! כ 50% מלוויתן שלה בקופה מעל מליארד דולר חוזים חתומים שנים קדימה. נסחרת בשער של לפני שנים. אפשר לעשות גוגל לבדוק
    סגור
  • 3.
    גז
    חי 05/2022/17
    הגב לתגובה זו
    2 2
    מגיע להם קדחת ולא גז שונאי ישראל
    סגור
  • 2.
    מה דעתכם על הרעיון הבא ?
    אילן 05/2022/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אנחנו נמצאים בשעת כושר ענקית ליצוא הגז הישראלי , מצד אחד אנחנו חייבים לשמור על כמות גז לצרכנים בישראל( כולל הצריכה העתידית שתגדל) לשנים רבות קדימה , ומצד שני אנחנו נמצאים בנקודת זמן שכל מה שנבקש לעשות בתחום הגז יוכל להתממש , מה דעתכם על הרעיון שתמורת הגדלה ניכרת ביצוא הגז לאירופה (על חשבון השמירה על חלק מצריכת הגז העתידית הישראלית ) האירופים יפצו את ישראל על הצורך שלה להקים מתקנים להפקת אנרגיה ירוקה במידה ולא יתגלו עוד שדות גז בשטח הישראלי תוך 7-10 , בכך כולם יכולים להיות מנצחים גם האירופים שיוכלו לקבל כבר בהקדם עוד הרבה גז וישראל שיצוא הגז שלה יוכל לגדול באופן דרמטי , אם יתאפשר יצוא נרחב של גז אז אפשר לייצא גם דרך יוון וגם דרך טורקיה (כנראה שזה יתכן כלכלי מימון של שני צינורות בו זמנית אם הביקוש לגז מובטח ), רק שימו לב להכניס לסעיף ההסכם עם הטורקים פיצוי גדול במידה שהם משעים את יצוא הגז דרכם כדי לפגוע בישראל , כמו כן כדאי לקחת בחשבון שצינורות מישראל חשופים לפגיעה תדירה כמו שהיה עם צינורות הגז בן ישראל למצרים , אז כדאי לשקול יותר בחיוב הקמת מתקני הנזלה בשטח הישראלי והעברת הגז באניות
    סגור
  • מתקן הנזלה זה עסק יקר
    אסף 05/2022/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    וגם לוקח זמן לא מבוטל. למרות שכעקרון זה יכוללהיות רעיון טוב לטווח ארוך (בשילוב עם פיתוח מאגרים קיימים וחיפוש חדשים), אבל כנראה שיש פה הזדמנות שכדאי לנצלה מיד
    סגור
  • 1.
    אחחח תשובה תשובה
    אסף 05/2022/17
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הלנצח תספור כסף? :)
    סגור