השוק

דיסקונט: ריבית המשכנתאות והאטה בהייטק ימתנו את עליית הנדל"ן

המחלקה הכלכלית בדיסקונט מעריכה שכבר בקרוב נראה את מחירי הנדל"ן מתמתנים אחרי עלייה של 16.3% בשנה האחרונה. בבנק אומרים שהסיבות להתמתנות במחירי הדירות הן שחיקה בשווי הנכסים הפיננסים של ההייטקיסטים ועליית ריבית המשכנתא
ניצן כהן |  2
נירה שמיר (צילום רמי זרניגר)
הכלכלנית נירה שמיר, מנהלת המחלקה הכלכלית בבנק דיסקונט מעריכה שכבר בקרוב נראה את מחירי הנדל"ן מתמתנים וזאת לאחר עלייה חדה של 16.3% בשנה האחרונה. 
על עליית המחירים בשיעור של 16.3% אומרת שמיר "כיוון שמדובר בנתוני פברואר-מרץ, אפשר והעליה החדה מוסברת בחלקה על-ידי ניסיון להקדים רכישות בטרם תחול עליה נוספת בריבית המשכנתאות. ואמנם, אם ניקח כדוגמא את הריבית על משכנתאות לא צמודות ל-15-20 שנה, הרי שזו עלתה מ-3.05% בפברואר ל-3.22% במרץ ול-3.57% באפריל. על-פי עליית התשואות בשוק האג"ח, אין ספק שחלה התייקרות נוספת במאי.
 
"העליה במחיר המשכנתאות, שתצבור תאוצה עם העלייה הצפויה בריבית בנק ישראל, השחיקה החדה בשווי הנכסים הפיננסיים, לרבות בשווי האופציות שבידי עובדי ההיי-טק, זאת לצד סימנים להאטה מסוימת בהיי-טק, ובנוסף, יציאה של משקיעים מהשוק, לאחר הכבדת נטל המס, כל אלה צפויים להוביל להתמתנות בעליית מחירי הדירות, להערכתנו, כבר בתקופה הקרובה, זאת על אף העלייה החדה במחירי התשומות והמחסור בהיצע דירות".
באשר לנתוני הצמיחה שפורסמו לאחרונה והצביעו על התכווצות של הכלכלה המקומית, אומרת שמיר: "התכווצות התוצר ברבעון הראשון של השנה בקצב שנתי של 1.6%, לא צריכה להפתיע, שכן, מגיעה לאחר רבעון חזק במיוחד, עם צמיחה של כ-16%. לפיכך, על-מנת להחליק את התנודות, נבחן את הצמיחה במהלך שני הרבעונים הללו, ונקבל קצב צמיחה שנתי של כ-6.5% - מרשים למדי.
 
"בשנים האחרונות הובל המשק הישראלי על-ידי שני מנועי צמיחה מרכזיים - צריכה פרטית ויצוא שירותי היי-טק. הצמיחה בצריכה הפרטית במהלך מחצית השנה החולפת מגלמת קצב צמיחה שנתי של כ-8% - בהחלט מרשים. השאלה, מה הלאה, בעולם של חוסר וודאות, ריבית עולה ושחיקה בעושר הפיננסי.
"אולם, מדאיגה יותר הצמיחה של יצוא שירותי היי-טק, שעל-פי מתודולוגיה זו, נאמדת בשיעור שנתי של כ-6.5% - שיעור מאכזב למדי, בהשוואה לקצב שנתי של כ-14% בשנים 2020-2021.  נזכיר כי מדובר באומדנים ראשונים, אולם, אם אלו פני הדברים, יש בהחלט מקום לדאגה.
 
"הירידות החדות בנאסד"ק, שהחריפו במהלך הרבעון השני, מקשות על גיוסי ההון, ואכן מובילות להתמתנות הפעילות בחברות ההיי-טק. כך הצטמצם היקף הגיוסים מכ-6.5 מיליארד דולר בממוצע ברבעון ב-2021 לכ-5.5 מילארד דולר ברבעון הראשון של 22' ולכ-3-4 מילארד דולר ברבעון השני של 22'  (על-פי היקף הגיוסים עד אמצע מאי). לפיכך, ובהתחשב ב"עננים" המכסים את שמי הכלכלה העולמית, קיימת רמה גבוהה של חוסר וודאות באשר לתמונת הצמיחה של המשק בהמשך השנה".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הריבית תרסק את מחירי הדיור
    אורי 05/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 1
    וכמובן יהיו גלי פיטורים. הולך להיות שנתיים עד שלוש של בלאגן
    סגור
  • 1.
    האדם שבתמונה זה גבר או אישה? (ל"ת)
    הבונבון 05/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור