השוק

הכלכלן הראשי של לאומי: הסיכונים לכלכלה המקומית גבוהים

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי מעריך שהגירעון השנה יהיה גבוה מהיעד של 3.9% בעיקר בשל הסיכונים הגדולים שמעיבים כעת על הכלכלה המקומית; בפמן מעריך שהכנסות המדינה הן מתחום ההייטק והן מתחום הנדל"ן יגדלו בקצב נמוך מב-2021
ניצן כהן | 
גיל בפמן (צילום אורן דאי)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, גיל בפמן, מעריך שהסיכונים לכלכלה המקומית מוטים כרגע כלפי מעלה ובשל כך קיים סיכון שהגירעון יהיה גבוה מהתחזיות המוקדמות. עוד מעריך בפמן שהכנסות המדינה ממיסוי נדל"ן כמו גם ממיסוי חברות הייטק יגדלו בקצב נמוך מהקצב שראינו בשנה החולפת.
"נתוני התקציב לשנת 2021 הצביעו על שיפור משמעותי בפרופיל הפיסקאלי של המשק הישראלי, בהשוואה לשנת 2020 וכן ביחס להערכות מראשית השנה, זאת בעיקר הודות לגידול חד בצד הכנסות המדינה. אולם, לא מן הנמנע שהגידול המואץ והחריג בהכנסות המדינה לא יימשך באותה עוצמה גם בשנת 2022.
 
"מספר גורמים יביאו להאטה בעלייה בהכנסות המדינה ממסים כמו: העלאת מס הרכישה לדירה שאינה יחידה אשר עשויה להביא להתמתנות במספר עסקאות הנדל"ן של משקיעים – שהן עסקאות עתירות מיסוי; אפשרות ששנת השיא בשווקים הפיננסיים לא תחזור על עצמה גם ב-2022, בין היתר, על רקע החששות סביב התפשטות האומיקרון לצד הפחתת מידת ההרחבה המוניטארית מצד בנקים מרכזיים ברחבי העולם; וכן האטה בקצב התרחבות הצריכה הפרטית, על רקע השיבושים בפעילות עקב ההתפשטות המהירה של התחלואה בקורונה.
"מנגד, פעילות תחום ההייטק צפויה להמשיך להתרחב ולתרום להכנסות ממסים, אם כי אין לדעת האם ההתרחבות בקצב כה מואץ תמשך.
"במקביל, אם התפשטות התחלואה תימשך, באופן שיביא להחרפת ההגבלות ולפגיעה בפעילות, ייתכן שתוספת הוצאות הקורונה תתרחב אל מעבר לתכנון המקורי בתקציב 2022, אשר עומד על 6.7 מיליארד שקל, התפתחות אשר עלולה להביא להגדלת הגירעון. להערכתנו, שנת 2022 צפויה להסתכם בגירעון הדומה ליעד עבור שנה זו, העומד על כ-3.9% תוצר, אם כי, הסיכונים, בעת הנוכחית, מוטים כלפי מעלה לגירעון הגבוה מ-4% תוצר" מסיים בפמן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה