השוק

קרטל בעולם הדיגיטל? סמסונג ואינטל במהלך שובר שוק

ראשי שתי החברות נפגשו כדי לדון בשיתופי פעולה בין החברות – אלא שלא בטוח ששיתופי פעולה כאלה מותרים בכלל מבחינה חוקית, כפי שמנהל סמסונג למד על בשרו
יאיר מור | 
אינטל, סמסונג (צילום ויקיפדיה, Magma Images)
ראשי סמסונג ואינטל נפגשו אתמול (שני) בקוריאה הדרומית, ו"דנו בדרכים לשיתוף פעולה בין שתי החברות", כך לפי הודעה לעיתונות שהוציאה סמסונג. בין היתר הם דיברו על שבבי זיכרון עתידיים, שבבי עיבוד למחשבים וסמארטפונים, עסקי תכנון וייצור השבבים ועוד.
 
הפגישה בין מנכ"ל אינטל, פטריק (פט) גלסינגר, וסגן יו"ר סמסונג, גֵ'יי-יוֹנג לי, נערכה כחלק ממסע של גלסינגר באסיה, שבמהלכו הוכרז גם על הרחבת פעילות אינטל בווייטנאם, שבועות בודדים לאחר שאותו גלסינגר הצהיר במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, כי הסתמכות על אסיה מסוכנת וכי על ארה"ב להעביר כמה שיותר מתהליכי הפיתוח והייצור של השבבים אל אדמתה.
לכאורה, פגישה בין גלסינגר ללי היא עוד גישוש של שתי חברות הפועלות באותו תחום כדי לבדוק מה הן יכולות ללמד אחת את השנייה. אחרי הכל, רוב המוצרים שלהן בקטגוריה לא חופפים – למשל, אינטל מייצרת רק שבבים למחשבים, בעוד סמסונג מייצרת רק שבבים לסמארטפונים, ובתחום הזיכרון סמסונג מחזיקה בנתח גדול בסדרי גודל יותר מזה של אינטל.
 
אך הפגישה הזו עשויה להוות פתח לצרות צרורות: אחרי הכל, מדובר בשתי יצרניות השבבים הגדולות בעולם בפער אדיר; לפי נתונים שפורסמו לפני חודש על ידי חברת המחקר גרטנר, סמסונג ואינטל ניצבו במקומות הראשון והשני בטבלת יצרניות השבבים המכניסות בעולם ב-2021, עם הכנסות של 73.2 מיליארד ו-72.54 מיליארד דולר ונתחי שוק של 12.3% ו-12.2%, בהתאמה. יחד מהוות שתי החברות 24.5% מהשוק – שיעור זהה ל-6 החברות האחרות יחד (SK Hynix עם 6.1%, Micron עם 4.8%, קואלקום עם 4.6%, ברודקום עם 3.2%, MediaTek עם 3% ו-Texas Instruments עם 2.9%).
שתי החברות כבר הואשמו לא פעם בהתנהלות מונופוליסטית או קרטליסטית בתחום השבבים בכלל ובכמה תת-תחומים שלו בפרט. במקרה של סמסונג, לי שוחרר רק לפני מספר חודשים מהכלא בקוריאה, לאחר שנכנס אליו בפעם השנייה בשל האשמות בשחיתות בתחום השבבים. לפני כן ניצבה החברה פעמים רבות ברשימת החברות ששילמו קנסות ענק בכל רחבי העולם על התנהלות קרטליסטית בתחום אמצעי האחסון.
לפני הפגישה הנוכחית, שתי החברות התחייבו לאחרונה להקים מפעלי ענק לשבבים על אדמת ארה"ב – בשנה שעברה הכריזה סמסונג על השקעה של 17 מיליארד דולר להקמת מפעל שבבים בטקסס, ובינואר הודיעה אינטל על הקמת מפעל השבבים הגדול בעולם באוהיו בהשקעה של כ-19 מיליארד דולר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה