השוק

הדרמה בפייסבוק: כך הגיבה המניה לעזיבת שריל סנדברג

ההודעה על עזיבתה של סנדברג, ששימשה כמעט עשור וחצי כמספר 2 של מארק צוקרברג, הובילה לתנודות חדות במניית החברה. עד כמה חשוב היה תפקידה של סנדברג בהפיכת הרשת החברתית למה שהיא היום?

יאיר מור | 
שריל סנדברג, סמנכלית התפעול של מטא (צילום Moritz Hager / swiss-image.ch for World Economic Forum)
ההודעה על כך ששריל סנדברג עוזבת את מטא (לשעבר פייסבוק) אחרי 14 שנים בחברה הכניסה את משקיעי החברה להלם – ואולי אף לבהלה. מניית החברה צנחה עם היוודע דבר פרישתה של סנדברג בכ-3.5%, אך לאחר מספר דקות עלתה מעט והשינוי התאזן לירידה של 2.5% בלבד, ובשעות המסחר המאוחר הצטמצם לקצת מעל 2% - ועדיין, מדובר בירידה היומית החדה ביותר של מניית פייסבוק בשבוע האחרון, ובירידה השלישית בגובהה בחודש האחרון.
סנדברג, שכיהנה במשך כמעט עשור וחצי כסמנכ"לית התפעול של פייסבוק, נחשבה במשך השנים למספר 2 של מייסד החברה, מארק צוקרברג, והיו אף שטענו כי הדינמיקה ביניהם נראית יותר כמו זו שבין שני שותפים שווים.
 
סנדברג הגיעה לפייסבוק לאחר שניהלה את עסקי הפרסום של גוגל, והפכה אותה לחברת הפרסום הגדולה בעולם. בפייסבוק היא הצליחה לעשות בדיוק את אותו דבר, וצמצמה את ההפרש בהכנסות הפרסום שלהן מכמה מונים בתחילת הדרך לכ-82% ב-2021 (כלומר: הכנסות גוגל גבוהות מאלו של מטא ב-82%, כמובן). במקביל, היא ניהלה כמעט כל דבר בפייסבוק מלבד הצד הטכני, שאותו נהנה צוקרברג להדגיש במשך השנים שהוא משתדל לנסות לנהל בעצמו, ואפילו לכתוב מדי פעם כמה שורות קוד.
עם זאת, תפקידה ותפקודה של סנדברג עוררו גם ביקורת, לפי דיווח של בלומברג: ראשית, רבים טוענים כי היא רדפה אחרי רווחים בכל מחיר, והפכה את פייסבוק במכוון לחברה שסוחרת במידע של המשתמשים באופן שדורס את הפרטיות לחלוטין; בנוסף, היא הואשמה בכך שהקיפה את עצמה בחומת נאמנים שלא העבירו אליה דיווחים על בעיות עד ש"התפוצצו" והפכו למפלצות תקשוריות שפגעו אנושות בחברה.
 
מצד שני, היא עוררה השראה רבה בהתנהלותה היומיומית: אנשים שעבדו תחתיה אמרו שהיתה בוסית קשוחה אך אדיבה, שמעולם לא בזבזה זמן על שיחות חולין אלא קיצרה בדברים והתמקדה במה שצריך להיאמר כדי "להזיז דברים", והקפידה לעזוב את העבודה בכל יום בחמש וחצי בדיוק כדי לאכול ארוחת ערב עם ילדיה. היא אף כתבה ספר שמכר מיליוני עותקים תחת הכותרת 'להישען קדימה', על שם הצעתה לנשים בתעשיית ההייטק והעסקים להיות מעורבות יותר בפגישות ודיונים בעבודה ולהתקדם ללא מורא מהגברים שסביבן.
כאמור, סנדברג ניהלה את פעילות פייסבוק ביד רמה – אך לפי הדיווח, בשנים האחרונות החל צוקרברג להתערב יותר ויותר באופן שימזער את תפקידה בתחומים מסוימים, בדגש על ענייני המדיניות של פייסבוק. יייתכן שהשערוריות הרבות בהן היתה החברה מעורבת אילצו אותו להתחיל לפקפק ביכולתה להבין שפעולותיה פוגעות בתדמית החברה.
בסופו של דבר, בתחילת השנה הוא מינה את ניק קלג, לשעבר סגן ראש ממשלת בריטניה, ל"נשיא לקשרים עולמיים" – מעין דובר-על של פייסבוק, שייצג אותה מול הממשלות והציבור ברחבי העולם, ויתווה מדיניות שתאפשר לחברה ללכת בין הטיפות בהתנהלות בין המחויבות להיראות כאילו היא דואגת למשתמשים לבין הצורך למצוא דרכים לנצל את המידע שלהם להמשך הגדלת הרווחים. ייתכן שהצעד הזה היווה עבור סנדברג פגיעה במעמדה שדחפה אותה לעזוב את תפקידה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה