מארק צוקרברג מייסד פייסבוק ומטא: שווי, ביוגרפיה עסקית וחיו הפרטיים

מי אתה מארק צוקרברג? הוא האיש מאחורי פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם - ונחשב לאחד האנשים המשפיעים בעולם. מה השווי של צוקרברג וכיצד הוקמה פייסבוק?

מערכת ice | 
מארק צוקרברג (צילום shutterstock, unsplash)
מארק אליוט צוקרברג, יליד 1984, הוא יזם טכנולוגי ומיליארד יהודי אמריקאי. צוקרברג עומד בראש מטא (Meta), חברה ציבורית המפעילה את הרשתות החברתית פייסבוק ואינסטגרם, כמו כן גם את תוכנות וואטסאפ ופייסבוק מסנג'ר. הונו, נכון לאוגוסט 2023 (לפי המגזין פורבס), עומד על 102.8 מיליארד דולרים ומציב אותו גבוה גבוה ברשימת האנשים העשירים בתבל.
ביוגרפיה עסקית
צוקרברג נולד בוויט פליינס, ניו יורק, לאדוארד, רופא שיניים ולקארן, פסיכיאטרית – בן יחיד לצד שלוש בנות. הוא נקרא מארק על שם סבו ההונגרי מרקו. בגיל 12, כבר ניתן היה לקבל רמזים ראשונים לאיזה אפיק יפנה צוקרברג בבגרותו, כשתכנת תוכנה להעברת מסרים מיידית במשרד של אביו. עוד כתלמיד תיכון, הוא משך תשומת לב בקרב חברות דוגמת מיקרוספט ו-AOL, בזכות תוכנה שפיתח המאפשרת ליצור פלייליסט אוטומטי. על הצעות רכישה בסכומים בני שבע ספרות, החליט צוקרברג לוותר משום שרצה שהשירות יישאר חינמי.
צוקרברג התקבל ללימודים אקדמיים באוניברסיטת הרווארד היוקרתית, שם גם נזרעו הניצנים הראשונים להקמת פייסבוק. מה שהחל בפרויקט צנוע שביקש להתאים בין שמות ותמונות של חבריו הסטודנטים התגלגל לרשת חברתית, שעלתה לאוויר ב-2004 - ויצרה מהפכה עולמית. מי שסייע בהקמת המיזם היו חבריו של צוקרברג לחדר, אדוארדו סאברין, אנדרו מקולו, כריס יוז ודסטין מוסקוביץ'.
בשלב הראשוני, היא נועדה לסטודנטים בלבד וב-2006 נפתחה הרשת לשימוש ציבורי. גרסה מלאה לעברית הושקה שלוש שנים מאוחר יותר. ציון דרך משמעותי נרשם ב-2012, אז הונפקה פייסבוק בבורסה בניו יורק, לפי שווי שוק של 104.2 מיליארד דולר. היום, כשמדובר ברשת החברתית המקוונת הגדולה בעולם, שווה השוק גדול של פייסבוק, כמעט מיותר לציין, גדול פי כמה.
נדבך משמעותי בהצלחתה של פייסבוק, טמון באינסטגרם, רשת חברתית לשיתוף תמונות וסרטוני וידאו קצרים, אותה רכשה ב-2012 בכמיליארד דולרים. עוגן משמעותי נוסף, מהווה תוכנת המסרים המיידים המוכרת יותר בשם וואטסאפ, זו נרכשה על ידי פייסבוק ב-2014 תמורת כ-20 מיליארד דולרים. בסתיו 2021 הודיע צוקרברג על מיתוג מחדש של פייסבוק תחת השם מטא.
לצד הצלחותיו, רשם צוקרברג גם כמה מפלות פיננסיות, אחת הבולטות בהן התרחשה בפברואר 2022, אז הפסיד ביום אחד 29 מיליארד דולרים, לאחר שמניות החברה רשמו ירידה שיא. עניין אחר איתו מתמודדים בשנים האחרונות צוקרברג ופייסבוק נוגע לטענות על אי סינון תכנים של שנאה והפצת פייקניוז.
סיף, קולנוע, פילנתרופיה
צוקרברג נשוי לפרסיליה צ'אן, רופאת ילדים, אותה הכיר במהלך לימודיו במסיבה באוניברסיטה, והם הורים לשתי בנות. בני הזוג  תורמים למעלה משלושה דולר למען יעד שאפתני: להכחיד ולהפחית את כמות המחלות עד שנת 2100.
בשנת 2017 הוענק לצוקרברג תואר ד"ר כבוד מאוניברסיטת הרווארד, והוא אף נבחר להיכל התהילה של קליפורניה. צוקרברג הוא מעריץ של "מסע בן כוכבים", שגם שימש כנושא לחגיגת הבר מצווה שלו. בין תחביביו: סייף (הוא היה אף חברת בנבחרת סייף בצעירותו), ומוזיקה. ברשימת האומנים האהובים עליו בולטים ג'יי זי, ליידי גאגא ודאפט פאנק. הוא סובל מעיוורון צבעים חלקי, והוא לא מסוגל להבחין בין ירוק ואדום.
סיפורו של צוקרברג והקמת פייסבוק, תורגמו גם לסרט קולנוע מצליח "הרשת החברתית" שיצא ב-2010, כשאת דמותו של צוקרברג מגלם השחקן ג'סי אייזנברג.
צוקרברג מתגורר בפאלו אלטו קליפורניה, אך מחזיק בשורה של נכסים נוספים. כך למשל, פורסם בראשית 2019 פורסם כי רכש אחוזת נופש באגם טאהו בקליפורניה תמורת 59 מיליון דולרים. בנוסף הוא מחזיק ביותר מ-6,000 דונמים באי קאוקי שבהוואי אותם רכש במספר עסקאות המוערכות כ-600 מיליון דולר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה