השוק

"ליברמן אמר לעזוב את המקצוע והיום משלמים כפול"

טלי יטיב, מבכירות עולם התיירות הישראלי מנתחת את המשבר בענף התיירות והתעופה; "היום אין יעד זול, הביקושים בשיא, מחיר הדלק בשמיים והמחירים לא הולכים לרדת"; על החופשות של חברות ההייטק היא אומרת: "הביקושים לא ירדו, רק ירדו מתחת לרדאר"
ניצן כהן |  5
טלי יטיב (צילום ספיריט, פלאש 90)
המשבר בעולם התעופה משנה פניו. אם לפני שנה או שנה וחצי לא היו נוסעים על המטוסים, היום רבים על כל מקום פנוי, על כל כרטיס פנוי ומוכנים לשלם כל מחיר. זה המצב בעולם כולו וזה המצב בישראל, חובבת הנסיעות לחו"ל והתורים בנתב"ג.
את המשבר הזה ניתן לתקוף ממספר כיוונים: מכיוונן של חברות התעופה, מכיוונו של העומד בתור אבל גם מכיוונם של מי שמתאם בין כל הנקודות השונות על לוח השח-מט הזה ורואה תמונה מלאה (עד כמה שניתן לראות את התמונה המלאה). אנחנו בחרנו בנקודת המבט הזו.
 
טלי יטיב מנכ"לית ובעלים של חברת התיירות הבינלאומית "ספיריט הפקות עולם" ומהנשים הבכירות ביותר בשוק התיירות הישראלי. אולי אתם לא מכירים את יטיב אבל בסבירות גבוהה קראתם על העבודה שלה. היא אחת השחקניות הגדולות בארגוני הטיסות לחו"ל של חברות ההייטק הגדולות והיא מאלה שפתחו את אחד היעדים הפופולריים לישראלים השנה - דובאי.
-נראה שאנשים כרגע לא "מסתפקים" ביעדים זולים כדי "לנשום אוויר". פתאום כולם טסים ליעדים אקזוטיים.
"זה נכון, עשינו מהפכנה ביעדים האלה. פתאום היעדים האקזוטיים נכנסו למודעות ואם פעם אנשים יכלו רק לחלום על איי סיישל, היום זה נראה כבר בר ביצוע ולא חלום רחוק".
-ובכל זאת הכרנו את הנוסע הישראלי כלקוח שלא אוהב לשלם ופתאום שמייקרים לו את הטיסה בשיא העונה, הוא מוותר על היעדים הזולים וקונה כרטיס ליעד עוד יותר יקר.
"אני רוצה שתבין משהו. היום כלום לא זול. היעדים באירופה שנחשבו פעם לזולים רחוקים מאוד משם וכבר ראיתי טיסות ליוון שמתחילות ב-800 דולר. המחירים מתחילים היום מ-2,500 דולר לאדם וזה רק מתחיל משם". 
-מה בכל זאת הביא את המחירים למקום הזה?
"נתחיל במובן מאליו. הביקושים בשיא, מספר היעדים ידוע ומוכר ולכן המחירים עולים. אבל זה לא רק זה. מחירי הדלק בשיא ויש מחסור בטיסות ואנשי צוות ולכן נותרים צווארי בקבוק שמשפיעים באופן ישיר על המחירים".
-הנסיעות שאת מארגנת לא זולות, תאפייני לי את הקהל שלך. זה חוג הסילון? מתעשרי ההייטק? מי אלה?
"באופן עקרוני אלה אנשים שרוצים לפצות את עצמם על מה שלא בזבזו בשנתיים האחרונות. אנשים פתאום מגלים שהם יכולים לטוס לאפריקה. הם יכולים לטוס למרוקו. אלה היו יעדים שהיו חלום פעם והנה היום אנשים מגלים שהם יכולים. אבל לשאלה שלך אני לא יכולה לאפיין את הקהל הזה. הוא גדול ומגוון אתה יכול לפגוש טיול של זוג שמחפש רומנטיקה ואלה זוגות ומשפחות עם ילדים. אלה פשוט כולם.
"בדרך כלל לא תראה אצלנו ועדי עובדים אלא חברות עם כסף. הם רוצים שנשב איתם ונחשוב על המטרות של הנסיעה. יש חברות שרוצות לגבש את ההנהלה וכל חברה יש לה את הפרופיל שלה. כשאתה בא לחברה כמו שלנו אנחנו מדברים על תקציבים שונים לחלקים שונים בחברה אבל בוא נגיד שאני לא מכירה תמריצים בפחות מ-2,000 דולר לאדם".
-באופן עקרוני כולנו רואים את הקרחון הכלכלי ששט אלינו במהירות. אנשים לא מחפשים לצמצם הוצאות איפה שלא צריך כדי להתכונן אליו טוב יותר?
"אני לא מרגישה את זה. בכנות, אנשים מדברים על מיתון אבל אנחנו לא מספיקים לענות על ביקושים והטיסות מפוצצות. יש עודף ביקושים ממה שחברות יכולות לקחת על עצמן. טיסות לא יוצאות ריקות והמחירים עולים כל הזמן. אני באמת מחפשת את ההאטה הזו ואני לא רואה אותה. לפעמים אנחנו לא מצליחים לפתוח טיסה והיא נמכרת יותר מהר ממה שחשבנו כשתכננו אותה. ככה לא נראות הכנות למיתון שבדרך".
-הטיסות של חברות ההייטק עלו לכותרות. הפיטורים שם ןוהירידות בנאסד"ק גרמו לחברות האלה לצמצם עלויות.
"בחברות ההייטק אין ירידה בהזמנות לטיסות. אנחנו ממש לא מרגישים את זה ואנחנו מלאים לחצי השנה הקרובה. אז מה שהשתנה זה לא הטיסות האלה אלא העצימות התקשורתית שלהם. אתה צריך להבין, הם נלחמים על כל עובד ומציעים בסוף פחות או יותר את אותו השכר. אז מה שגורם להחלטה בסופו של דבר לבוא לחברה הזו או לחברה האחרת, אלה הפינוקים.
"אבל אני רוצה להתייחס לסוגים של חברות הייטק. אתה מדבר על חברות שרק גייסו כסף אבל אני רואה המון חברות טק מבוססות שמייצרות כסף וצריכות לשמור על העובדים שלהם. בטח על השכבה הבכירה שלהם והם עושים את זה בין היתר, באמצעותנו.
"מה שהשתנה זה בעיקר נושא היחצ"נות של הדבר הזה החברות לא רוצות לייחצן את זה. פעם היו מיח"צנים החוצה את המשחק של 'למי יש יותר גדול'  היום הם מבקשים לא לדבר".
-אז כל הסיפורים על צמצום הוצאות מנקרות עיניים בהייטק הם פשוט עניין של יח"צ?
"הנושא של הטיולים של חברות הייטק זה לא העיקר. יש המון חברות תרופות, חברות ביטוח וחברות פיננסים. כולם רוצים לתמרץ את העובדים שלהם. אין ירידה בביקושים לא בחברות ההייטק ולא בשאר הסיגמנטים. זה פשוט מדהים".
-מה הביא למשבר הזה בסופו של יום?
"קרו כאן כמה דברים. הדבר הראשון היה העובדה שמטוסי נוסעים הפכו בקורונה למטוסי מטען ונשארו כאלה. זה יצר מחסור במטוסים. הדבר השני הוא שאנשים הקשיבו לליברמן וכשהיו סגרים ומגבלות תנועה, אנשים עזבו את המקצוע - עברו הסבה מקצועית והיום אתה משלם פי 2 על מדריך טיולים כי פשוט אין מדריכים.
"אנחנו פותרים את הבעיה בזה שאנחנו חוכרים מטוס ליעד שאנחנו רוצים. אנחנו למעשה בונים את החבילה אבל צריך להבין שיש מחסור במטוסים בעולם. חברות התעופה אל התארגנו כמו שצריך לחזרה מלאה לעבודה ולכן יש המון ביטולים. אנחנו התגברנו על זה במטוס פרטי. זה המצב וזה מייקר את כל הסיפור".
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    כל אחד והראש שלו. מה שבטוח המיתון יגיע נצלו כל רגע.
    זחש 07/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    read my lips
    סגור
  • 4.
    תקשיבו לאידיוט הזה ותקבלו ״ואבוס חמינדוס״
    ככהזה 07/2022/02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בחרתם בנט לפיד סער ליברמן ״גם אכלתם דגים מסריחים וגם תגורשו מהעיר״
    סגור
  • 3.
    טלי
    מוטי 06/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טלי מספר 1
    סגור
  • 2.
    אמר לכם אם אין עבודה תחליפו מקצוע
    קשקוש 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אז עכשיו בוכים כשמשלמים כפול ויש עבודה? מה קרה שכחו להיות מורי דרך? בכיינות זה מקצוע
    סגור
  • 1.
    חקי חיון , ליברמן ושכמותו צודק , הנפילה תבוא.... (ל"ת)
    חקי חיון 06/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור