השוק

פדיונות כבדים בקרנות הנאמנות: אתמול נמשכו מהתעשייה 1.5 מיליארד שקל

תעשיית קרנות הנאמנות ספגה אתמול מכה משמעותית בדמות של פדיונות משמעותיות של 1.5 מיליארד שקל, וזאת לאחר שבמהלך השבוע נפדו מהתעשייה 500 עד 700 מיליון שקל מידי יום; המרוויחים הגדולים: הפיקדונות הבנקאיים שמתחילים לשלם ריבית
ניצן כהן | 
בורסת תל אביב (צילום פלאש 90/ אבשלום ששוני)
יום קשוח עבר אתמול על הבורסה בתל אביב. מנתונים ראשונים שהתקבלו, הציבור הפנים את הסיכונים בשוק ופדה אתמול יותר מ-1.5 מיליארד שקל מתעשיית קרנות הנאמנות, וזאת לאחר שפדה בימים האחרונים כסף בממוצע יומי של 700 מיליון שקל. הפדיונות הכבדים בתעשיית הקרנות אתמול היו משקולת משמעותית על השוק מה שקרם ללחץ מוכרים גדול של מנהלי הקרנות.
 
נזכיר, קרנות הנאמנות נחשבות למכשיר השקעה ״טיפש״ אך פופולרי במיוחד בקרב הציבור הרחב. היתרון בהשקעה בשווקים באמצעות קרנות נאמנות הוא הנזילות. כלומר, הקרנות שמפוקחות על ידי רשות ניירות ערך חייבות להחזיר את הכסף לציבור כשהוא מבקש אותו מהן, רק מה? כדי להחזיר את הכסף הן צריכות למכור סחורה וכשהציבור פודה כסף בכמויות שהוא פדה אתמול, התעשייה מוכרת סחורה מכל הבא ליד ובכל מחיר וזה רע מאוד לשווקים ורע לא פחות למחזיקי יחידות ההשתתפות.
אם כן, ברור לכל שהמצב כרגע בשווקים תנודתי מאוד ומסוכן מאוד מה שקיבל את הביטוי בקרב השחקנים בשוק ״סכין נופלת״ ואף אחד לא רוצה לנסות לתפוס סכין נופלת ולכן המצב התודעתי הסביר ביותר הוא למכור את הקרנות, גם אם בהפסד (אפילו כבד בשיעור דו-ספרתי) ״ולשבת על מזומן״, כלומר במקרה הטוב להכניס אותו לפיקדון בנקאי פשוט שמתחיל לתת תשואות ובמקרה הפחות טוב להחזיק אותו בעו״ש ולא להתפתות לצרוך אותו.
 
נסביר רק את תמונת המראה של תעשיית קרנות הנאמנות והוא הפיקדון הבנקאי. בשנים האחרונות הפיקדונות הבנקאיים לא נתנו כלום. כלומר, סגרתם את הכסף בבנק ובתמורה לא קיבלתם כלום. אז מי שהיה לו הרבה כסף, התמנף וקנה דירה להשקעה (ע״ע פעילות המשקיעים בשוק הנדל״ן). מי שהיה לו פחות כסף (רוב מכריע של הציבור הישראלי) פנה לשוק ההון ואיך הוא עשה את זה? באמצעות קרנות הנאמנות ושם הוא קיבל תשואות יפות מאוד.
עכשיו המצב התהפך, הריבית עולה והבנקים מתחילים לשלם ריבית על הפיקדונות, מצב שלא קרה כבר הרבה מאוד שנים. והישראלי הממוצע שרואה איך כספו מאבד גובה בשוק ההון, רוצה לצמצם הפסדים ופודה את הכסף ושם הוא מנתב אותו לפיקדונות שמשלים ריבית, נמוכה, אבל משלמים.
 
צריך להסתכל על עוד נקודה על ציר הזמן והיא העובדה שמאז תחילת השנה השוק מאבד גובה ולא צריך להיות חכם גדול כדי לפחות לשקול את המצב הזה: אם השוק חטף עד עכשיו, והמשקיעים כבר חטפו את ההפסדים, אולי כדאי לשקול פעם נוספת את מימוש ההפסדים ולחכות לנקודת האיזון. מנהלי ההשקעות הגדולים, אגב, לא אלה שסובלים יותר מידי מהתנודתיות (ע״ע קרנות הפנסיה ושות׳) מדווחים בימים האחרונים על הזדמנויות שנפתחו בשוק ההון והיו כאלה שאפילו התחילו לאסוף סחורה, כן אותה סחורה שנזרקה אתמול לשוק מהקרנות נאמנות.
כך או אחרת, שוק ההון נמצא במצב של חוסר ודאות משמעותי, אינפלציה עולה ותוואי ריביות עולה כשכל אלה לא עושים טוב לשוק ההון ואנחנו במצב שיכול בהחלט להיות בו, שהשכיל בעת ההיא יידום.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה