השוק

הסיבה שלא כדאי להשקיע במניות פייסבוק, גוגל, נטפליקס ואפל

פייסבוק מפרה פרטיות ומנצלת לרעה את כוחה, אמזון פוגעת בזכויות עובדים, נטפליקס לא מדווחת על הכנסות וגוגל מגבילה את התחרות - ריכזנו עבורכם שלל אירועים שמצביעים על הסיכונים הכרוכים בהשקעה במניות ה- FAANG

נגה לבציון נדן | 
נגה לבציון נדן (צילום יחצ)
משקיעים רבים בשוק ההון משקיעים במניות ה-FAANG Facebook, Apple, Amazon) Netflix, Google) במחשבה כי אלו חברות שיניבו עבורם תשואה, ולמשך תקופות  ארוכות זה אכן קורה. אבל המשקיעים שוכחים שבהשקעות במניות ה-FAANG יש גם סיכונים ולראיה, חזינו לאחרונה בצניחה של מניית נטפליקס בכ-70%.
לטעמנו, חלק גדול מהסיכונים האלה מתייחסים להתנהלות בעייתית בכל הנושאים שקשורים להיבטי ESG. כלומר, התנהלות בעייתית בתחומי סביבה, חברה וממשל תאגידי. אלו סיכונים שכדאי שמשקיעים יתחילו לחשוב עליהם. בבית ההשקעות ווליו בריבוע התקבלה החלטה חד ערכית בקשר למניות ה-FAANG - אנחנו פשוט לא משקיעים בהן.
 
לפני הצניחה במניית נטפליקס החלטה מסוג זה נראתה תמוהה, בייחוד לאור הדומיננטיות בשווקים של חברות אלו. כעת, לאחר הצניחה במניית ענקית הסטרימינג, החלטה זו נשמעת יותר רציונלית.
אז למה החלטנו שלא להשקיע במניות ה-FAANG? ריכזנו עבורכם שלל אירועים שנותנים אינדיקציה במידה כזו או אחרת על הסיכונים הכרוכים בהשקעה בהן אך בשום אופן אינם ממצים בהיקפם.
פייסבוק – הפרת פרטיות וניצול לרעה של כוחה
בסדרת תביעות באירופה נטען כלפי מטא (פייסבוק לשעבר) כי היא הפרה פרטיות של משתמשים. כך למשל מטא נתבעת על ידי הרשות האירית להגנת מידע בסכום של 17  מיליון יורו בשל הפרת הפרטיות של המשתמשים. גם אפליקציית וואטסאפ שבבעלותה נקנסה בסכום של 225 מיליון יורו על ידי הרשות האירית להגנת פרטיות בשל הפרת חוק פרטיות משתמשים האירופאי.
גם באנגליה ספגה מטא תביעה ייצוגית בשל ניצול לרעה של כוחה הדומיננטי בשוק במטרה לאסוף דאטה על המשתמשים. בנוסף, האיחוד האירופי מתכוון להעביר חקיקה שתמנע ממנה להעביר את נתוני המשתמשים מהאיחוד האירופי בחזרה לארה"ב. מטא בתגובה איימה שהיא שוקלת לסגור את פעילותה באירופה אם היא לא תוכל להמשיך להעביר את הנתונים.
בנוסף לנושא הפרטיות, החברה סופגת ביקורות כבדות שנשמעות נגדה בנוגע להתנהלות הפלטפורמה שלה בכל הנוגע למידע שקרי ומסית שמופץ ברשת. עובדי החברה חשפו לאחרונה מידע לפיו מטא הטעתה משקיעים באמצעות מידע כוזב בנוגע למלחמת שלה במידע השקרי שנוגע למשבר האקלים ולקורונה.
אמזון - פגיעה ממשית בזכויות עובדים
חברה נוספת שנגדה מושמעת ביקורת חמורה היא אמזון, שעוברת על כללים חברתיים רבים במסגרת פעילותה. רק לאחרונה חזינו בתקדים במסגרתו עובדי אמזון בארה"ב הצליחו להקים איגוד עובדים – עדות ליחסה של אמזון לעובדיה.
בעיות דומות קורות בכל העולם במקביל. עובדי אמזון בצרפת לדוגמה, הפגינו נגדה לאחרונה בכדי לדחות את הניסיון שלה לקצץ בשכרם ולעקוף את המשא ומתן עם איגוד העובדים בחוסר שקיפות. אמזון מנגד ניסתה להציג את הסיטואציה ככזו בה דווקא היא מעלה את שכר העובדים.
בנוסף, הוטל על אמזון קנס בשל סעיפים שנוסחו באופן מובהק לטובת המעסיק תוך פגיעה ממשית בזכויותיהם של עובדיה בצרפת.
נטפליקס - לא מדווחת על הכנסות
נטפליקס היא דוגמה נוספת לחברה שמבצעת עבירות הרחק מעיני הצופים. החטיבה היפנית של החברה הואשמה בכך שלא דיווחה על הכנסות של 1.2 מיליארד ין יפני (10 מיליון דולרים).  דוגמה נוספת להתנהלות הקלוקלת של החברה ניתן למצוא בבכיר לשעבר בנטפליקס שנשפט ל-30 חודשי מאסר בשל אישומי שוחד בארה"ב.
 
הן נטפליקס והן פייסבוק נקנסו על ידי הרשות להגנת המידע של דרום קוריאה בשל הפרת פרטיות משתמשים. כשמסתכלים על האירועים האלה חשוב לשים לב לרצף האירועים, לתדירות ולחומרה שלהם.
גוגל – מגבילה את התחרות
רשות התחרות של איטליה AGCM  פתחה בחקירה  באמצע יולי  נגד גוגל (GOOGL.O) בגין חשד לניצול לרעה של מעמדה הדומיננטי ומנעה לכאורה יכולת פעולה הדדית עם פלטפורמות אחרות, במיוחד עם Weople, אפליקציה של המפעיל האיטלקי Hoda, שעלולה "להגביל את היתרונות הכלכליים שצרכנים יכולים להפיק מהנתונים שלהם" ולהגביל את התחרות.
בתחילת יולי 2022 גוגל מואשמת בשיתוף נתונים עם חברת פרסומות רוסית שהוטלה עליה סנקציות. הטענה היא כי גוגל משתפת לכאורה נתוני משתמשים בעלי פוטנציאל רגישים כגון מזהי טלפון נייד ייחודיים, כתובות IP, פרטי מיקום ופרטים על תחומי העניין והפעילות המקוונת של המשתמשים. עם חברת פרסומות רוסית -RuTarget עם סנקציות בבעלות בנק ממלכתי ברוסיה, Sberbank.
אפל - פרשת 'באטריגייט'
חברת אפל מואשמת בבריטניה בפרשה בשם 'Batterygate', בהמשך לתביעות ב 2020, הפעם ביולי אפל עומדת שוב בפני תביעה משפטית נוספת הפעם בבריטניה כאשר מתלונן טען כי אפל לא חשפה שהיא הולכת לחנוק מכשירי אייפון מראש.
 
על פי הדיווחים, התביעה ביקשה פיצויים עבור עד 25 מיליון בבריטניה למגוון דגמי אייפון ישנים יותר, כלומר לקוחות לא יצטרכו להצטרף באופן אקטיבי לתיק כדי לבקש פיצויים.
עלינו להבין שלא רק קרנות כמו ואליו בריבוע לא ישקיעו בהן כי הן לא עומדות בסטנדרטים שלESG  אלא שגם משקיעים אחרים ייקחו בחשבון שמדובר בבעיות ניהול עקרוניות בעלות פוטנציאל ממשי לפגוע במוניטין שלהן ובאמון שיש לציבור בחברות האלו שיש להם משמעות כלכלית בהערכת שווין של החברות האלו.
יש כמובן את אלו שיטענו שהחברות האלו הן TOO BIG TO FALL ויתכן שהם צודקים. אבל מדובר בנורות אזהרה מהבהבות באור אדום בוהק שכדאי לשים אליו לב.
 
הכותבת היא מנהלת שותפה בValue² הבית להשקעות אחראיות, ומנכלית Greeneye. מובילה מזה 16 שנים את השקעות ה-ESG ואימפקט בישראל. דוברת TED וזוכת פרס הגלובוס הירוק העסקי 2016
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה