השוק

הכלכלה הישראלית פותחת הזדמנויות עסקיות במרוקו: זה הצעד המשמעותי

לראשונה, התקיימה השבוע ועידת מרוקו-ישראל "בין מזרח תיכון לאפריקה: הזדמנויות עסקיות חדשות במרוקו", במעמד שגריר מרוקו בישראל ושרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, שבישרה על צעד נוסף ומשמעותי בהתחממות היחסים בין המדינות
מערכת ice | 
אורנה ברביבאי (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
כשנתיים לאחר חתימת הסכם הנורמליזציה בין מרוקו לישראל, ומספר חודשים לאחר חתימת ההסכם לשיתוף פעולה בכלכלה ובמסחר בין המדינות, היחסים בין שתי המדינות עולים שלב במטרה לפתח ולהגדיל השקעות כלכליות וסחר בין הצדדים. לראשונה, התקיימה השבוע ועידת מרוקו-ישראל "בין מזרח תיכון לאפריקה: הזדמנויות עסקיות חדשות במרוקו".
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי הודיעה על צעד נוסף ומשמעותי בהתחממות היחסים בין שתי המדינות, פתיחת נספחות כלכלית במרוקו בשנת 2023. שגריר מרוקו בישראל, עבד אל-רחים ביוד: "הסכמי הסחר החופשי של מרוקו מאפשרים לחברות ישראליות שיתבססו במרוקו גישה ל-2.5 מיליארד צרכנים".
בפתח הוועידה שערכה שותפות משרדי עורכי הדין מ.פירון ושות' ו-UGGC, אמרה שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי כי "החיבור למרוקו נראה הכי טבעי בעולם, יש רצון והדדיות משני הצדדים לקדם תהליכים כלכליים משפיעים". בדבריה התייחסה השרה לחשיבות היחסים בין ישראל למרוקו ושאר מדינות האזור. כמו כן, ציינה השרה את ההשפעות שנובעות בעקבות הסכמי אברהם שנחתמו לפני כשנתיים - "הסכמי אברהם מעידים שפני ישראל לשלום למי שחפץ וההזדמנויות הכלכליות הן יוצאות דופן. מרוקו זו רק ההתחלה והפוטנציאל עצום. מדובר באינטרס מדיני משמעותי ולכן החלטנו לפתוח נספחות כלכלית במרוקו בשנת 2023 שתקדם את הסחר וההשקעות בין המדינות". בנוסף ציינה השרה ברביבאי כי "בעקבות הסכמי סחר והשקעות בשנה האחרונה, היקף הייצוא והייבוא היה יוצא דופן. נתון בעל השפעה ישירה על החוסן הכלכלי של מדינת ישראל". 
 

אחריה עלה שגריר מרוקו בישראל, עבד אל-רחים ביוד ואמר: "המיקום האסטרטגי של מרוקו בין אירופה לאפריקה, כמערכת דמוקרטית וכלכלה חופשית, עם שוק דינמי מקומי, הופך אותה לאחת מהמדינות המובילות בכלכלה האפריקאית. בניית תשתיות, עלייה בתמ"ג ושליטה באינפלציה, הן חלק מהגורמים שהופכים את מרוקו למוקד עלייה לרגל לעשיית עסקים בתנאים אידיאליים. מרוקו חתמה על הסכמי סחר חופשי עם מדינות רבות, כולל ארה"ב ומדינות אפריקאיות, ומציעה לחברות שמבוססות במרוקו גישה ל-2.5 מיליארד צרכנים. למרוקו יתרון תחרותי מובהק, שהופך אותה למקום מצוין עבור גדילה של חברות ישראליות. יש לנו מחויבות לחיזוק ושיפור יחסי העסקים עם ישראל, ובכוונתנו לאפשר לכם גישה נוחה למגזר הפרטי במרוקו."
יו"ר מכון היצוא איילת נחמיאס-ורבין הוסיפה: "העת הזאת מחייבת פיתוח של הזדמנויות לא רק ברמת האיזור אלא ברמת מדינות הים התיכון כולו. נוכח מה שקורה בעולם כולו ובאירופה בפרט, ככל שנצליח לחבר בין כלכלת מזרח הים התיכון – ישראל, יוון, מצרים וטורקיה לבין כלכלת מערב הים התיכון - מרוקו, נייצר תשתית כלכלית רלוונטית ומותאמת לאיזור, עבור מאות מיליוני אנשים."
עו"ד יעקב (קובי) סרוב ממשרד מ. פירון אמר: "אני מאמין שכאשר אנשי עסקים ישראלים ייראו שיש שותפים אמיתיים ושחקני מפתח באזורים שיתנו להם תמיכה. שותפים לא במובן של שותף כמו בעל מניות, אלא בנקים שתומכים, קרנות וסוכנויות תמיכה, הם יבינו כי מרוקו היא הזדמנות ושער כניסה לאפריקה, וזה רק קצה הקרחון".
סגן נשיא איגוד לשכות המסחר אמיר שני שיתף מניסיונו בעקבות ההסכמים שנחתמו עם איחוד האמירויות: "מדובר במרתון ולא בספרינט. אנשי עסקים עם מידת הסבלנות הנכונה עושים עסקים רבים עם האמירויות וכך אנחנו מקווים ומאמינים שיקרה בנתיב הסחר בין מרוקו לישראל. ישנם עוד צעדים רבים שנצטרך לעשות על מנת לשדרג את היקף היחסים הכלכליים בין המדינות וזו המטרה שעומדת לנגד איגוד לשכות המסחר".
עוד לקחו חלק בכנס, עינת לוי, יועצת לפיתוח שיתופי פעולה בין ישראל ומרוקו; שותפי FIRON-UGGC עורכי הדין דוד חמו, יעקב (קובי) סרוב, דנה פירון-גרוס, מישל פונסארד; סבין סגל סמנכ"לית קשרי חוץ במכון היצוא, מנהל אגף סחר חוץ וקשרים בינלאומיים דן קטריבס, ניקולס מנרדו שותף בקרן ההשקעות Amethis; רדה אל-עלי שותף מנהל בחברת האנרגיה Solar Power; מאמון טהרי-ג'וטל דירקטור בבנק אפריקה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה