השוק

דו"ח BDO: אלו הסיכונים שמחכים לנו לשנה החדשה

השנה הקרובה צופה לנו כל סיכון אפשרי, מהידרדרות כלכלית ועד הידרדרות גיאו-פוליטית ושאר מרעין בישין; פירמת רואי החשבון BDO סימנה את הסיכונים לשנה הקרובה ואל תגידו שלא ידעתם
ניצן כהן | 
משבר במשק (צילום shutterstock)
שנת תשפ"ג נפתחת ועם הסיכויים שהיא מביאה לנו, היא מביאה איתה גם סיכונים. וברוך השם כמה יש כאלה. אז לא נמנה את כל הסיכונים שהשנה הזו צופה לנו אלא נתמקד באלה שסימנה לנו פירמת רואי החשבון הגדולה - BDO.
הדו"ח של BDO העולמית לשנה הקרובה מסמן את האיומים המרכזיים שניצבים בפני עסקים והם המתחים הגיאו-פוליטיים ושיבושים באספקת הסחורות. זאת, על רקע המלחמה באוקראינה והמתחים הגיאו-הפוליטיים השונים בעולם, משבר האקלים, השפעות משבר הקורונה ועוד.
 
"מאז 2020 העולם מתמודד עם שיבושים רבים בשרשרת אספקת הסחורות העולמית, שמציבה בפניהם אתגרים לא פשוטים. השיבושים החלו בעקבות מגפת הקורונה שהביאה למשך תקופה ארוכה, לצמצום משמעותי בפעילות מפעלי הייצור בסין ובמזרח הרחוק ולמחסור חמור בכוח אדם. לצד עיכובים וייקור משמעותי של מחירי הובלת הסחורות.
"במקביל, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין והמלחמה הנוכחית באוקראינה, הביאו למחסור ועיכובים באספקת סחורות, כמו: חיטה, גז, נפט וכו', שמקשים אף הם על פעילותם של עסקים" אומרים ב-BDO.
את דו"ח הסיכונים לשנה הקרובה ערכה הפירמה באמצעות ערכה סקר בקרב כ-500 מנהלים בכירים ביותר ברחבי אירופה, אמריקה, אסיה והמזרח התיכון, זו השנה השביעית ברציפות.
לפי הסקר, המתחים הגיאו-פוליטיים בעולם, יחד עם שיבושים באספקת הסחורות, הם האיומים המרכזי שניצבים בפני עסקים כיום. הדוח מספק סקירה של המתחים השונים בין המדינות, המשפיעים של שרשרת האספקה העולמית. ביניהם המתיחות בין רוסיה לארה"ב, מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, המלחמה באוקראינה והסנקציות שנכפו על רוסיה בעקבותיה, שבתגובה צמצמה ואף הפסיקה את הזרמת הנפט והגז למדינות אירופה, שתלויות בכך מאוד. כחלק מאותם מתחים גיאו-פוליטיים, הדוח מונה גם את "משבר הברקזיט" בבריטניה וההשפעה שלו על המחסור בסחורות באירופה.
במקום השלישי ברשימת הסיכונים המשמעותיים ביותר עמם יתמודדו עסקים בתקופה הקרובה, הדוח מציין את מתקפות הסייבר על שרשרת האספקה. לפי BDO, מצד אחד, הטרנספורמציה הדיגיטלית והכנסת טכנולוגיה מתקדמת למגזרים רבים בענף התעשייה והמסחר הביאו לייעול תהליכים, שקיפות וצמיחה, אך מצד שני חושפות עסקים להתקפות סייבר מתוחכמות ומסוכנות יותר. ביניהן: מתקפות כופר שונות, חדירות למאגרי מידע, השבתת מערכות ועוד.
הדוח מצטט את ה-NIST, המכון הלאומי לתקנים וטכנולוגיה האמריקאי, שמציע לעסקים וחברות, לנקוט בגישה שמניחה שהפריצה אל המערכות שלכם תגיע. לכן, עד אז עליכם לעשות את כל מה שביכולתכם להפחית את היכולת של התקופים לנצל את המידע שיהיה בידם, וכן, לנסח מראש אסטרטגיה שתסייע לכם להתאושש מאותה מתקפה.
בכל הנוגע להטמעת טכנולוגיה בשרשרת האספקה, לפי הסקר לא פחות מ-75% ממנהלי החברות שנשאלו, העידו כי שקיפות בשרשרת האספקה, במסגרתה יש בידי החברה את האפשרות לעקוב אחר כל שלב באספקת הסחורה עד ליעדה הסופי, נמצאת בראש העדיפות שלהם. אם כי רק 28% מהם, סיפרו כי הם משקיעים בטכנולוגיות שיאפשרו לשפר את השקיפות והנראות של שרשרת האספקה.
הדוח מעלה כי ראשי החברות נקטו דרכים מגוונות כדי להפוך את העסק שלהם להרבה יותר עמיד וחסין, בפני השיבושים בשרשרת האספקה. 59% מהנשאלים השיבו כי במהלך השנה וחצי האחרונות, יצרו שרשרת אספקה חלופית לגיבוי כדי להפוך את תהליכי העברת הסחורות שלהם להרבה יותר עמידים בפני השיבושים. וכן, 55% מהנשאלים טענו כי מצאו ספקי סחורה חלופיים כדי להתמודד עם סיכון צמצום אספקת הסחורות, בעקבות המלחמה באוקראינה.
רו"ח שרון ויטקובסקי-טביב, שותפה וראש חטיבת ממשל תאגידי ורגולציה ב-BDO, אמרה כי "הסקר מעיד עד כמה מגפת הקורונה, בשילוב משברים גיאו-פוליטיים שהמשמעותי בהם הוא המלחמה באוקראינה, זיעזעו את שרשראות האספקה בעולם וטרפו את הקלפים של המסחר הגלובלי.
במטרה להתגבר על הקשיים ולצמצם את הסיכונים, אנחנו רואים עסקים בכל היבשות עוברים לייצור מקומי באתרים קטנים יותר, תוך הרחבת מגוון הספקים שלהם, כדי לצמצם את התלות בשינוע בינלאומי. ואולם צעדים אלה כרוכים בעלויות גבוהות, שאת משמעותן אנו רואים בגל עליות המחירים האחרון".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה