השוק

מלחמת הכטב"מים: איירובוטיקס רוכשת חברה ליירוט רחפנים

הפלישה של רוסיה לאוקראינה חשפה את את מלחמת הכטב"מים, שנראה כי הם הולכים להיות זירת הלחימה הבאה; איירובוטיקס מרימה את הכפפה ורוכשת נכסים של חברה שפיתחה מערכות ליירוט רחפנים בעודם באוויר
ניצן כהן |  1
רחפן (צילום shutterstock)
הפלישה של רוסיה לאוקראינה וההתפתחות האיראנית בתחומי כלי הטייס הבלתי מאויישים פתחו שוק מעניין לחברות הטכנולוגיות הביטחוניות ומכאן נראה שפיתוח מערכות ליירוט כטב"מים בעודם באוויר ולפני שהם זורעים הרס ביעדי התקיפה, הולך להיות השוק הלוהט בתחום הטכנולוגיה הביטחונית.
איירובוטיקס מסתערת היום על התחום הזה עם רכישה של נכסי חברת איירון-דרון שפיתחה מערכת בדיוק לתחום הזה. באיירובוטיקס אומרים היום ששילוב טכנולוגיית היירוט של חברת איירון-דרון תאפשר לאיירובוטיקס להציע יכולת משלימה לנטרול רחפנים עוינים באמצעות מערכות המשמשות לניטור והגנת ערים ותשתיות בעולם.
 
איירובוטיקס עוסקת באיסוף, הנגשה וניתוח מידע אווירי באופן אוטומטי, רוכשת כאמור את הטכנולוגיה והפעילות של איירון-דרון (Iron-Drone) - המתמחה בפיתוח רחפנים אוטונומיים, המסוגלים ליירט רחפנים עוינים, בכפוף להשלמת התהליכים והתנאים המשפטיים. בכוונת החברה לשלב את הטכנולוגיה של איירון-דרון במערכות אופטימוס (Optimus), המיועדות להתקנה כתשתית קבועה ואוטומטית, המספקת כיסוי אווירי רציף. באמצעות הרכישה, מתכוונת החברה להוסיף למערכותיה יכולת לנטרול רחפנים עוינים, בנוסף ליכולות האבטחה והניטור הקיימות ולספק מענה בערים, במתקנים אסטרטגיים ולאורך גבולות ותשתיות קריטיות.  
"אנחנו נרגשים לשלב את טכנולוגיית היירוט של חברת איירון-דרון במערכותינו  ומברכים על הצטרפותו של מתן מלמד, מייסד החברה, לאיירובוטיקס" אמר מאיר קליינר מנכ"ל איירובטיקס, "המערכת המשולבת תאפשר לנו להציע ללקוחותינו פתרון מתקדם ופורץ דרך בתחום ביטחון הציבור. הטכנולוגיה שאיירון-דרון מפתחת מאפשרת יירוט של רחפנים עוינים, באזורים בהם לא ניתן לעשות שימוש באמצעי שיבוש כגון שדות תעופה, אזורים מאוכלסים, ותשתיות קריטיות. באמצעות תשתית הרחפנים של איירובוטיקס, גורמי ביטחון ופיקוח יוכלו לנטרל איומים אלה ולהשתמש ברחפנים של איירובוטיקס לניטור, תצפית, ומעקב בווידאו אחר תהליך היירוט והנחתת הרחפן העוין אל הקרקע".  
איירון-דרון הוקמה ב-2016 ופיתחה רחפן ליירוט רחפנים, שבניגוד לרחפני יירוט אחרים לא זקוק להנחיה של מפעיל אנושי, אלא מסוגל לאתר את מטרתו באמצעות בינה מלאכותית ובאופן אוטונומי. מערכת הרחפנים המיירטים, מיועדת להשתלב במערכות גילוי ומכ"ם, ולספק מענה אוטונומי ליירוט כלי טייס זעירים עוינים המהווים איום ממשי למתקנים אסטרטגיים ברחבי העולם.
בשנים האחרונות ניכרת עליה בשימוש ברחפנים וכלי טייס קטנים ובלתי מאוישים אחרים לצורך תקיפה והפרעה לתפקודם של מתקנים אסטרטגיים כשדות תעופה ומתקני נפט וגז, אירועים המוניים ומרכזי ערים, על ידי  גורמי טרור ופשיעה. גודלם הקטן של כלי טייס אלה, וטיסתם האיטית בגובה נמוך, מקשה על איתורם והוא נעשה לרוב רק כשהם קרובים מאוד אל המטרה. כלי טייס אלה עשויים לשמש גם לצורך איסוף מודיעין והברחות.
איירובוטיקס פועלת באיחוד האמירויות ובמדינות נוספות, מקימה תשתיות קבועות המבוססות על רשתות רחפנים. בכוונת החברה לשלב את הרחפן המיירט במערכותיה כיכולת משלימה לרחפן שפיתחה המסוגל לפעול ביום ובלילה ומשוגר מתחנת עגינה אוטומטית לחלוטין וללא צורך במפעיל בשטח.
באמצעות שילוב הטכנולוגיה של איירון-דרון, רשת הרחפנים של איירובוטיקס תשגר רחפנים קטנים, המצוידים באמצעי יירוט, בקצב מהיר, ותאפשר התמודדות בו-זמנית עם מספר מטרות. ברגע שמתקבל זיהוי, מוזנק רחפן מיירט וטס לעבר המטרה בהכוונת המכ"מים ומערכות זיהוי המותקנות כיום ברחבי העולם. בשלב זה הרחפן המיירט מזהה ו"ננעל" על המטרה באמצעות יכולות ראיה ממוחשבת ובינה מלאכותית, עוקב אחרי המטרה ומבצע יירוט באמצעות פגיעה פיזית בכלי התוקף ונטרולו. תהליך היירוט מתבצע באופן אוטונומי וללא התערבות אנושית.
איירובוטיקס פיתחה מערכת הכוללת רשת של רחפנים ותחנות עגינה הפועלים ללא מגע יד אדם ומאפשרים הקמת תשתית עירונית לאיסוף מידע, ומענה לאירועי חירום כמו כן גם ליישומים של העברת חבילות באמצעות הרשת שהחברה בוחנת בימים אלה. המערכת הייחודית של החברה מסוגלת להחליף סוללות וחיישנים שונים ללא מגע יד אדם. רשת הרחפנים משולבת בצורה אינטגרטיבית במערכות בקרה וניהול תעבורה אווירית, ובמערכות פיקוח על תשתיות קריטיות.    
החברה השלימה פרויקט בהובלת גוף ממשלתי מקומי מאיחוד האמירויות, שהפעיל את מערכת הרחפנים של איירובוטיקס בתערוכת דובאי אקספו 2020 שנמשך שישה חודשים, במסגרתם ביצעו הרחפנים של איירובוטיקס משימות מורכבות ללא מטיס בקשר עין וללא התערבות אנושית כלשהי, וטסו מעל אזורים בעלי צפיפות אוכלוסין גבוהה שעות טיסה רבות באופן אוטומטי במשך עשרים וארבע שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע.
שעות הטיסה הרבות והניסיון המבצעי שנצברו מהווים הוכחה מבצעית להפעלת המערכות של החברה לאורך טווח זמן ארוך בריכוזי אוכלוסייה צפופים. בנוסף, נמצאות מערכות החברה בתהליך רישוי סוג, ראשון מסוגו בארה״ב, תחת רשות התעופה האזרחית בארה"ב ה-FAA. בהשלמת התהליך, תקבל המערכת של איירובוטיקס תעודת כשירות אווירית בדומה למטוסים מאוישים. קבלת האישור יאפשר לה לבצע טיסות מעל אנשים, באזורים מאוכלסים ובמתארים מורכבים שטרם אושרו בעבר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    כל הכבוד לאיירובוטיקס!
    שוקי 10/2022/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עובדים נכון....
    סגור