השוק

מה הפחיד את הנגיד? בשוק ההון מתחילים באמת לדאוג מהממשלה

אמיר ירון העלה השבוע את הריבית ב-0.5%, הוא יודע שצריך להעלות אותה מהר יותר וחזק יותר אבל משהו/מישהו מנע את זה; ובשוק ההון מתחילים לחשוש מהממשלה החדשה ונערכים לריבית גבוהה יותר, הרבה יותר | טור שישי
ניצן כהן |  7
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, Magma Images, vecteezy)
השבוע החולף היה גדוש אירועים. לכאורה רק חלקם כלכליים אבל לא, לכולם יש השפעה על הכלכלה. אבל אירוע משמעותי היה השבוע בבנק ישראל. נגיד הבנק, אמיר ירון, החליט להעלות את הריבית ב-0.5% וזה הפתיע (או אולי שלא) את הגורמים המקצועיים הבכירים במערכת ונסביר.
העלאת הריבית של השבוע הייתה הראשונה מאז נחשפו ההסכמים הקואליציוניים, הושבעה ממשלה והשרים התחילו לעבוד. כלומר, להוציא כסף והרבה ממנו. החל ממינוי כמות נכבדה של עוזרים לשר אחד בשני משרדים (ויש לא מעט כאלה בממשלה הזו), עובר במינוי כמות לא מבוטלת של שרים ללא אחריות משמעותית על משהו. עובר בביטול המס על משקאות ממותקים, מס על כלים חד-פעמיים דרך תכניות לשוק הנדל"ן עבור חרדים ועד הצעה (לפחות כרגע) לעיכוב/ ביטול המטרו.
 
כל הפעולות האלה זועקות על עלייה ברמת הסיכון של הכלכלה המקומית. כלומר, צד ההוצאה הממשלתית גדל בלי חשבון לאינפלציה ולעובדה שהכלכלה המקומית עדיין חמה, חמה מידיי.
כשכל זה עדיין מתהווה, הרי שהתבקשה העלאת ריבית חדה יותר מה-0.5% של בנק ישראל, בחזקת לספוג כמה שיותר, עכשיו את הוצאת הכסף של הממשלה החדשה שתבוא תוך חודש או חודשיים. לנגיד הייתה הזדמנות פז ואולי חד-פעמית להתחיל לאותת לציבור שאם זורקים כסף מכיס ימין, צריך לבלום את ההוצאה של כיס שמאל כדי למנוע פגיעה במלחמה באינפלציה ואין ברירה, צריך להדביר את האינפלציה כאן ועכשיו לפני שהיא תגבה קורבנות (כלכליים בעיקר אצל משקי הבית). 
נסביר ברקע הדברים כי הביטוי של אינפלציה גבוהה מידי היא עליית מחירים בסופר הקרוב, עליית מחירי החשבונות השוטפים, עליית מחירי הבגדים, הספרים, האייפונים. כלומר, לאן שלא תלך ומה שלא תקנה - תשלם יותר ומי שלא יכול לשלם? פשוט לא יקנה או יכנס לחובות. אתם בטח יודעים מי זה. ככל שאתה חלש יותר, ככה אין לך מספיק כסף להדביק את עליית המחירים ולכן תקנה פחות. אם אתה עשיר? הכל בסדר, תקטר ותשלם. אז הנה ההסבר הבסיסי ביותר מדוע אינפלציה פוגעת קודם ובעיקר בחלשים.
אז הנה בנק ישראל מוביל בנחישות את המלחמה באינפלציה בישראל. מעלה ריבית וסופג עודפי נזילות באמצעות הנפקות גדולות של מק"מ ומנסה בכל כוחו לבלום את עליית המחירים באמצעות דיכוי ביקושים. והנה באה לה הממשלה ומזריקה זריקה של 20 מיליארד שקל (לפחות מה שידוע כרגע) בכיוון הנגדי וכאן היה בנק ישראל צריך לעשות מעשה מהיר, חד וברור - להעלות בצורה חדה יותר את הריבית.
הכלכלן הראשי של IBI, רפי גוזלן, היה הראשון השבוע שהוציא ללקוחות שלו את האזהרה המתבקשת: הריבית תהיה גבוהה ב-0.5% מה-4% שתכנן בנק ישראל. כלומר תגיע ל-4.5% וכנראה תישאר איתנו יותר זמן ממה שחשבנו. גוזלן קרא לזה: "ההתנהגות הפיסקלית", שזה בפחות מכובס: "ההתנהגות הכלכלית של הממשלה".
כמה ימים אחר כך היה זה גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי ששיגר אזהרה לשווקים: לשיטתו, הריבית תגיע ל-4.2% (0.2% יותר מהתכנון המקורי) וכנראה תישאר איתנו עוד יותר זמן ממה שחשבנו.
גם דב קוטלר, המנכ״ל המוערך של בנק הפועלים, ותיק ומרכזי בחיים הכלכליים הישראליים רמז רמיזה מעניינת בנאום שנשא בפני בכירי הכלכלה המקומית (סמוטריץ׳ השר בשני משרדים נכח שם). ״התנהלות תקציבית מרחיבה תקשה על המלחמה באינפלציה״, וגם ״ביטול (עיכוב) פרויקטים תשתיתיים אסטרטגיים יעכב צמיחה עתידית״, אמר קוטלר (ציטוט לא מדויק אך מייצג את רוח הדברים).
אז מה קרה לנגיד בנק ישראל? הניסיון לפצח את הסיבה מדוע אמיר ירון לא אימץ את ההמלצות שקיבל מהגורמים המוסמכים לכך, העלה שתי גרסאות, האחת צינית והשנייה סבירה יותר.
הגרסה הראשונה אומרת כך: ירון ראה מה קורה במשרד המשפטים, במשטרה ומה קרה לרמטכ"ל אביב כוכבי והחליט לא להיות בטווח האש. כלומר, הוא בשנתו האחרונה בתפקיד ופצצת הזמן הזו לא תתפוצץ במשמרת שלו ולכן שיהיה בריא הנגיד הבא ושיהיה לו בהצלחה. בבנק ישראל עוד זוכרים את הזובור שעשה משה כחלון לקרנית פלוג כשנכנס לתפקיד וברור שהפעם הזובור יהיה קשה יותר - הרבה יותר ולכן, אם ירון רוצה כהונה נוספת - לא בטוח שכדאי לו להעלות את הריבית יותר מידי עכשיו. 
הגרסה השנייה והסבירה יותר הולכת כך: ג'רום פאוול כיהן כיו"ר הפדרל ריזרב האמריקאי בתקופת טראמפ. זה נהג באופן מוזר בכל הנוגע לוול סטריט וליציבות הכלכלה האמריקאית (אפילו שלח צ'קים בדואר לאנשים).
עכשיו הייתה לו אפשרות לצאת פרונטלית נגד נשיא לא צפוי כמו טראמפ או להעביר מסרים לשווקים הפיננסיים שאם תשתוללו עכשיו, החשבון יגיע מאוחר יותר ולכן כדאי לכולם להיות זהירים. לא לקחת סיכונים מיותרים ולא לסכן את הכלכלה האמריקאית. וכולם (פחות או יותר) יישרו קו עם פאוול והנה בא נשיא חדש והוא קיבל מערכת כלכלית יציבה (פחות או יותר) או נכון יותר, ערוכה לקבל את ההוראה הנכונה ואת שיתוף הפעולה הנכון להילחם באינפלציה.
ירון בחר, לפחות כרגע, בגישת פאוול. לא לזעזע את הספינה של הכלכלה הישראלית עכשיו, לנסות למתן את פעילות הגופים המפוקחים (בעיקר בנקים, חברות כרטיסי אשראי וכן הלאה) ולנסות לשכנע את הממשלה החדשה - בכובעו כיועץ הכלכלי הרשמי של הממשלה - למתן את ההתנהלות התקציבית. בינתיים, ירון ימתין להתמתנות הכלכלה העולמית, להעברת מסרים לא נוחים מחברות דירוג האשראי וככה ואולי בתהליך ארוך יותר וכואב יותר - המלחמה באינפלציה תצליח.
כך או אחרת. ירון לא רצה להפוך למטרה כמו עמיתיו, שאר הגורמים המקצועיים שאמונים על שמירת היציבות המשפטית-ביטחונית-כלכלית.
שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 6.
    בסוף ביבי יפטר גם את הנגיד (ל"ת)
    מומו 01/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    תתבייש לך אתה מפחד כנראה מהעבריינים
    ח.כע 01/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 3
    תתבייש לך שאתה מעלה את ככה את הריבייות אתה לא עוצר בעצור בורא עולם ינחית עליך מכה חזקה תתרום את הכסף שלך אתה תובע אם הכסף אתה רוצה להרוס את החלשים הלוואי בעזרת נבורא שהכל הכל יקרוס והכל יהיה בשפל המדרגה פחדן עלוב נפש לאן תלך אם הכסף שלך זבל
    סגור
  • התגובה הזו דווקא טובה
    פונרנץ 01/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אולי אנשים באמת יתחילו לקנות פחות, לבזבז פחות ואז יש סיכוי שהאינפלציה גם תרד ואיתה הריבית
    סגור
  • 4.
    מה אכפת לממשלה
    איתן 01/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לממשלת ישראל הנוכחית לא באמת אכפת ממה שקורה ברחוב , ממשלה מנותקת שדואג לפזר כספים של הציבור לטובת גחמות שלטוניות. בעוד היא סוחטת את הקופה הציבורית על בזבוזים של תפקידים מיותרים , משרדים והרבה מאוד כבוד , נאלצים האזרחים לממן מכיסם באמצעות הריביות והמילים היקרים את תאוות הבצע השלטונית. במדינת ישראל של שנת 2022 , הכשיר יהיה עשיר יותר כי מה לעשות המינוף שלו הרבה יותר גבוה ואילו מעמד הביניים הנמוך ומטה יהיה עני יותר וקרוב תחת עול המיסים ויוקר המחיה. המדינה מתרסקת מול עינינו הצעירים לא רואים את המציאות וחיים בסוג של להלהלנד עד השלב שבו הם מתיצבים ורוצים להקים בית פה. אישית, הייתי אורז מזוודות ומרשה לעצמי לנסות לגור בארצות אחרות נאורות ויציבות יותר כלכלית, תרבותית וביטחונית.
    סגור
  • 3.
    נגיד שיש נגיד אבל אין נגיד .
    ינור 01/2023/07
    הגב לתגובה זו
    1 1
    נגיד שהוא נגיד...הוא לא.העלאת הריבית באופן שמתבצעת הרסנית לכל כך הרבה עסקים טובים שיפלו בדרך...ימוטט כל כך הרבה משפחות בדרך...יש הרבה כלים בארגז של נגיד לרבות תאום הפעלתם עם הממשלה...ואגב,הוא גם נרדם בשמירה בכך שנתן לה להרים ראש לפני שהתחיל לזוז. לצערי הוא והחברה סביבו בבנק ישראל חיים בכלוב של זהב ואין להם צל של מושג מה זה לחיות את החיים ...
    סגור
  • 2.
    ממשלה חר-א הבאתם עלינו , מימון חרדים, מיליארדים ₪ לפח (ל"ת)
    חיים 01/2023/07
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    הוא לא נגיד
    דודי 01/2023/06
    הגב לתגובה זו
    2 0
    הוא על באמת.
    סגור