כסף וצרכנות

נורות האזהרה על אדום וחברות דירוג האשראי בגיוס חירום

לא רק מערכת המשפט, מערכת הביטחון וכן הלאה בבונקר; המערכת הכלכלית בגיוס חירום אחרי האיתותים המבהילים שהתקבלו מחברות דירוג האשראי הבינלאומיות | טור שישי
ניצן כהן |  23
משה גפני, אמיר ירון, אריה דרעי, בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, אוליביה פיטוסי)
"חברות דירוג האשראי מסתכלות על מה שקורה כאן והן מודאגות" אמר השבוע אביגדור ליברמן שר האוצר היוצא וכל מי שעיניו בראשו וחי בישראל בסוף שנת 2022 הבין היטב מה ליברמן אומר כאן. בשבוע שעבר סיפרנו את סיפורו העגום של אגף התקציבים שהודר מהמו"מ הקואליציוני. לא ניפק ניתוחים, לא משמעויות ולמעשה ניזון מכתבות בעיתונים על המשמעויות התקציביות/ כלכליות של ההסכמים הקואליציוניים. לשאלת העיתונאים אם אגף התקציבים ניתח את משמעות ההסכמים הקואליציוניים (אחרי חתימה) והתחיל לעבוד על מציאת מקורות מימון לכל הטוב שהממשלה החדשה הולכת לחלק למקורביה, סירב ליברמן לענות והוא יודע טוב מאוד למה.
אגף התקציבים באוצר הוא אחד האגפים החשובים ביותר בכלכלה הישראלית. הוא אמור לנתח כל פיסת מידע כלכלית שמגיעה לשולחן הממשלה/ כנסת וכן הלאה להכניס לעובי הקורה את בנק ישראל ולנפק פתרונות. יצירתיים יותר או פחות זה תלוי באופי האנשים שנמצאים באותה התקופה בתפקיד אבל בגדול אנחנו מדברים על אגף מקצועי מאוד עם המון ידע וניסיון ולא פחות חשוב (ואולי אפילו יותר) האגף נהנה מאמון גדול בקהילייה הבינלאומית וזה נותן המון אשראי אצל חברות הדירוג הבינלאומיות.
 
ליברמן ידע היטב שאם יגיד את מה שכולם יודעים שאגף התקציבים הודר מניתוח ההשפעות של ההסכמים הקואליציוניים, הרי שהוא סולל את הדרך לחברות דירוג האשראי הבינלאומיות לבצע ניתוח עצמאי משלהם ולתקציב והניתוח הזה "מדאיג אותם" הוא אומר. ליברמן כמו הממשלה היוצאת מגלים אחריות. הם לא "שורפים את המועדון" אבל גם לא יכולים לעשות שקר בנפשם ומכאן נולדה האזהרה של ליברמן שספק רב אם הגיעו לאוזניים הנכונות.
כאן אנחנו מגיעים לצד השני במשוואה - בנק ישראל. נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, נכנס לשנתו האחרונה בתפקיד. לפני חודשיים בערך הוא היה קרוב מאוד להעמיד את בנק ישראל (ואת הכלכלה הישראלית) בראש המדינות המתקדמות והמפותחות שהצליחו "לגמול" את ארצם מריבית אפס, נלחמו באינפלציה, קידמו רפורמות (על הדרך) והניחו את היסודות האיתנים (פחות או יותר) לחברותה של ישראל במועדון היוקרתי והחשוב של מדינות עם כלכלה יציבה/ בריאה (פחות או יותר) שכדאי לעשות איתה עסקים.
והנה התרגשה עלינו הממשלה החדשה וזה בסדר. אמיר ירון, בנק ישראל כמו גם הצבא והרמטכ"ל, היועצת המשפטית לממשה ובתי המשפט, אינם לוקחים חלק במשחק הפוליטי. מבחינתם שתהיה ממשלה כזו או אחרת כל עוד שומרת על כללי המשחק וכאן המציאות, בערך שלוש פעמים ביום, טופחת על פניו. הוא הפעיל את מחלקת המחקר של הבנק שבראשו עומד אחד הכלכלנים המוערכים בישראל והתקווה הגדולה שביום מן הימים גם יהפוך לנגיד בנק ישראל, עדי ברנדר וכל אלה על שלל ידיעותיהם, השכלתם, נסיונם וכן הלאה לא הצליחו לנפק פתרון כלכלי סביר, מוכר ומקובל להמשך מדיניות בנק ישראל בתקופה הקרובה.
בבנק ישראל גילו הסכמים קואליציוניים שעושים מהפכה כלכלית בלי שהיועץ הכלכלי הראשי של הממשלה בסוד העניינים ולו ברמז. אגף תקציבים שאמור להיות חלק מהפתרון – מודר מהמו"מ ובקרוב ייתלש ממשרד האוצר ועכשיו: בארה"ב הריבית עולה בקצבים מהירים, אירופה שוקעת למיתון עמוק, אצלנו בישראל האינפלציה מעל 5% והממשלה החדשה פועלת כמו המון משולהב שנקלע לסניף מרכזי של בנק, ראה שהכספת פתוחה, השומר איננו ופשוט בוזז את הכסף משל היה מכולת אייפונים שנפלה מאוניה והתגלגלה לחופי אשקלון.
ניתוח מהיר, ראשוני ולא מחייב שנעשה בקרב הדרגים המקצועיים מלמד שבנק ישראל יצטרך להעלות את הריבית ביותר מ-2% מכפי שתכנן בהתחלה וזה כדי לספוג בחזרה רק את 20 מיליארד השקל שנתניהו חילק ליהדות התורה/ אגודת ישראל וכן הלאה. ההסכמים עם ש"ס, סמוטריץ', בן גביר וכל מיני רסיסי ושברירי מפלגות לא מספיק ברורים כדי לנתח את המשמעות התקציבית שלהם ומכאן את התגובה שבנק ישראל צריך להתחיל לחשוב עליה.
הקפאת הריבית על המשכנתאות ופתיחת הדלת בחזרה למתן הלוואות "לכל מטרה" עד 70% משווי דירה קיימת, וגם זה בריבית מוגבלת תעשה בלגן, תציף את הכלכלה בכסף ומחייבת התייחסות שבנק ישראל ואגף התקציבים מבינים אותה היטב ואין בכוחם לעשות את הדבר הנכון.
"המשמעות של הדברים, בעולם נורמלי, כשממשלה יוצאת משליטה תקציבית היא להעלות מהר וחד את הריבית. הבעיה היא שכאן כדי ולו למתן את הבלגן שהממשלה החדשה עושה, צריך ריבית בנק מרכזי של משהו כמו 7% וזה אומר במקרה הטוב משהו כמו 2% מהסייקל הכי גבוה של הריבית שניתן לתכנן במקרה חירום – אתה מבין שכלכלה חופשית לא יכולה לעבוד בריבית כזו. זה יחנוק כל אפשרות לעשות עסקים כאן ויפתח פתח לסוחרי מטבעות בינלאומיים להשתולל כאן – זה הכי קרוב לאסון כלכלי שניתן להעלות על הדעת" אמר לי השבוע גורם כלכלי מרכזי בירושלים שמטבע הדברים לא נסגיר את שמו, תפקידו וכן הלאה – אלה ימים אחרים.
החישוב של הגורם הכלכלי הוא חישוב יחסית פשוט, אבל ככל שהוא פשוט הוא מכאיב יותר כי הוא פונה בעיקר אליכם. מעמד הביניים וצפונה. שמשרתים בצבא ועובדים למחייתם.
החישוב הולך פחות או יותר ככה. כדי לספוג בחזרה 20 מיליארד שקל שנזרקים נכון לכתיבת שורות אלה וטרם ניתוח מעמיק וכולל של הדברים (בעיקר כי הניסוחים כל כך מעורפלים ככה שלא באמת ניתן לדעת במספרים שלמים מה יקבלו החברה מש"ס/ בן גביר/ סמוטריץ ועוד כל מיני כאלה) כל אחוז בריבית אומר צמצום כמות הכסף בישראל בסדר גודל של יותר מ-10 מיליארד שקל (באופן עקרוני מדובר על יותר אבל כלל האצבע הוא כזה) כך שאנחנו צריכים העלאה נוספת של 2% כדי לספוג בחזרה 20 מיליארד שקל (שוב אזהרה – מדובר בהערכה גסה מאוד כי הנתונים לא ברורים עד הסוף) ומכאן צריך להוסיף עוד 1% למה שאנחנו לא באמת יודעים עד הסוף את המשמעות שלהם שתבוא בדרך של תקנות/ ההוראות שעה (הקפאות ארנונה, מים, חשמל וכן הלאה) והנה אנחנו ממגיעים לתרחיש בסיס של ריבית בסיס של כמעט 8%.
עכשיו נסייג שוב את הדברים: החישוב הזה הוא חישוב גס אפילו גס מאוד בעיקר בשל העובדה שאגף התקציבים לא היה בסוד העניינים ובטח לא בנק ישראל שלא לדבר על רשות המסים וכן הלאה ולכן מתכנסים להערכות על בסיס מה שכן יודעים, מה שמעריכים ופירות של מחקרים ארוכי שנים שצריך להציג לחברות דירוג האשראי – כאן ועכשיו כי הם "מודאגים". בדיוק כמו שאמר ליברמן ולצערנו הרב ליברמן אמר את זה ב-Under Statement  שלא הדליק מספיק נורות אדומות אצל מי שצריך. אבל מה זה לעומת מה שקורה עכשיו במטכ"ל, בבית המשפט העליון, במשרד המשפטים, בפיקוד העליון של המשטרה וכן הלאה.
שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(23):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 18.
    וחמישים וחמישה מיליארד לערבים
    אין עתיד 01/2023/02
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זה היה בסדר עם חברות דירוג האשראי
    סגור
  • לא 50 מיליארד וגם הממשלה הנוכחית מזרימה את הכספים האלה
    אוהד 01/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בממשלה הקודמת קראו לזה מיגור הפשיעה בחברה הערבית ועכשיו חיזוק המשטרה כדי למגר את הפשיעה בחברה הערבית
    סגור
  • 17.
    פתרונות
    עומרי 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מעדיף שתיחלקו משימות בכנסת על פי מספר חברי וחברות הכנסת ,כל אחד והתחום שלו שייתן עשר עד 12 פתרונות לנושאים מסויימים שנוגעים בכלכלת המדינה ולא לחשוב איך לפזר את הכסף שנמצא בכספת המדינה למפלגות בכנסת ,כלומר כל המפלגות משתתפות על פי נתונים של הצעות חברי וחברות הכנסת הישראלית בלבד ,וכך רואים איזה הצעות תתקבל ,מעל 12 הצעות שמתקבלות כך סגר כל חבר וחברת כנסת ההכנסה החודשית שלו מהמשכורת ,וכך הפרקליטות קובעת תקציב לכל נושא והכסף בכספת הכנסת נשאר ביחד ,וכל אחד מחברי או חברות הכנסת נותן 12 הצעות בחודש ,עכשיו יש אפשרות אם לא התקבל הצעות ,נגיד כך אני אוכל לעבוד איתכם ,נגיד התקבל מחבר כנסת 8 הצעות שהפרקליטות קיבלה כמוצלחות ,נשאר ארבע הצעות ונגמר החודש מתווסף לו לחודש הבא ,כלומר בחודש הבא הוא חייב לתת 16 הצעות ,יש שתי אפשרויות ,או להיעזר בעורכי דין בכנסת או להיעזר בי ,כך אני יכול לזרום ולקבל משכורת חודשית כמוני כמו כל חבר כנסת ,ההצעות באופן רשמי ועל נייר ובתוכנה של מחשב הכנסת ישירות ולחשבון הבנק ישירות ,כך ההצעות משחקות תפקיד ולפי כך חוסכים זמן ,עצבים ,וגם סדר בחשבונות ,כך מי שרוצה לעשות תרגיל מס
    סגור
  • 16.
    לא הבנתי מה האסון במערכת המשפט ובמשטרה
    חננאל 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    מה קורה בבית המשפט העליון ובמשטרה? הם מתיילים להבין שגם הם מחויבים לחוק ויהיו צריכים לתת דין וחשבון על מעשיהם למישהו? ממש מזעזע. נוגד כל תפיסה אריסטוקרטית בסיסית. באמת זוועה.
    סגור
  • 15.
    בלאגן
    אזרח מודאג 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    3 3
    כדי לישמור על עצמו ביבי מוכן להרוס את הכלכלה, ביטחון וחברה בארץ.
    סגור
  • טען עוד
  • 14.
    מה זה 20 מיליארד?
    חכם מה הוא אומר 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    6 3
    כשממשלת בנט לפיד הבטיחה למסור עבאס 53 מיליארד ש"ח לא נבהלתם!!! כשביבי ונפתלי בזבזו מיליארדים על זריקות, סגרים, בדיקות קורונה מיותרות, לא נבהלתם על בזבוז כספים!! פתאום כשרוצים יש כסף, אה?!? או שאתם חוששים שסוף סוף העם יקבל את מה שמגיע לו על ידי יהדות התורה: ביטול מס על חד פעמי, הקפאת ארנונה, מים וחשמל? מה נבהלתם? הגיע הזמן שהמיליארדים שמגיעים לשופטים (120,000 ש"ח בחודש) או מנכ"לים באוצר או בבנק, או מישרות אחרות לא יקבלו יותר הון תועפות מידי חודש על חשבון האזרחים!! אז עכשיו נבהלתם שפוגעים בכיס הפרטי שלכם, בעלי תלוש המשכורת הגבוה?!?!
    סגור
  • 13.
    נפגש בקלפי
    נטישת היהדות 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    2 3
    בבחירות הבאות שהם יביאו רק 45 מנדטים נסגור איתם חשבון והם יחויבו להחזיר הכל או ילכו לרחוב
    סגור
  • 12.
    הרס את האוצר
    דודו 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    2 4
    הוא גרם לכל הבלאגן והשאיר לביבי אוצר כושל. העלאת מס פחות קונים
    סגור
  • 11.
    תפסיקו לזרוע פחד!
    שי, 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    3 4
    ליברמן התחיל בעליות מחירים. בושה.
    סגור
  • 10.
    בנק ישראל מיותר לחלוטין בזבוז כספים פנימי ענק
    אדי 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    2 2
    ולכל שונא ישראל הביתה!
    סגור
  • תגובה
    אחד 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אין מדינה נורמאלחת שאין לה בנק מרכזי אז אל תקשקש שטויות
    סגור
  • 9.
    מקווה שהרבה ליכודנקים לוקחים משכנתא תהנו;)
    יש 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    4 1
    חח
    סגור
  • 8.
    דוחקים ודוחקים את האזרחים העובדים,בסוף זה יתפוצץ לביבי
    חלאס נמאס 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    7 2
    האזרח שעובד,לומד,משרת בצבא,ומשלם מיסים, יש לו גבולות,וכרגע הגענו לקצה. בסוף נעבוד בשחור לא נתייצב למילואים נעביר את כול הכסף לחו"ל ההייטק יעבור לחו"ל חברות יסגרו ויעברו לחו"ל זה מה שביבי רוצה,הוא יקבל
    סגור
  • 7.
    שתה כוס מים ניצן
    יאמה ברדק 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    4 6
    ואז שב לנתח את גיבוב השטויות שכתבת
    סגור
  • 6.
    כבר מכבירים כסף, מוכרים נכסים עוברים למדינות המערב
    ביביסטאן הטליבאנית 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    5 3
    קם שלטון של קרימינלים,חרדים וחרדלים שאינם אחינו ,אלא אויבינו הרעים! .הם מהרסי מדינת ישראל המודרנית ובוני ביבסטאן הטליבאנית. שרותי הביטחון, הבנקים המרכזיים, חברות הענק והגופים הפיננסיים הבינלאומיים של האמריקאים,הבריטים,האירופאים- מתייחסים אל ממשלת הנתניהוז כסכנה המיידית והגדולה ביותר לקיומה של מדינת ישראל וביטחון אזרחיה, וכסיכון כלכלי גבוהה מאוד שיביא קריסת מערכות כללית והפיכת ישראל למדינת עולם שלישי ענייה כמו לבנון.
    סגור
  • 5.
    ימי ארידור ה'עליזים' כבר כאן. ההפקרות של נתניהו -
    אמת 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    3 3
    ואוסף המתלמדים שלו תביא גלי הרס שלא נראו כאן. נתניהו שניוון שנים את מערכות המדינה בא להרוס סופית מה שנבנה כאן ב-100שנות ציונות.
    סגור
  • 4.
    הכותב מדברר אתמאגבהתקציבים
    שאול 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 1
    תגיד לאגף התקציבים שיבטלו מס אפס להייטק ותרוםופות שיקמו פנסיה תקציבית לכל הבכירים המשרדי ממשלה משרד הבטחון וחברות ממשלתיות ואז יהיה עודף של 40 מיליארד.
    סגור
  • 3.
    התחילו כתבות איוב... יאללה לזרוע פחד
    בן 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    5 2
    כשה0מאל היה פה אמרו המצב מעולם לא היה כל כך טוב, חודש אחרי מחליפים ממשלה והמצב גיהנום... חרטא ברטא.
    סגור
  • 2.
    נתניהו- מחריב המדינה היהודית
    תומר 12/2022/30
    הגב לתגובה זו
    29 14
    ביביסטים- עוכרי ישראל
    סגור
  • לך טיפש שונא ישראל (ל"ת)
    אדי 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    2 5
    סגור
  • 1.
    מספיק חמור מה שקורה, אבל אין חובה לעלות ריבית
    אני 12/2022/30
    הגב לתגובה זו
    4 10
    אינני יודע מי הכותב ומה הבנתו הכלכלית. אין שום צורך לעלות ריבית מעבר לדרוש להלחם באינפלציה. ריבית של 8% תביא לפה את כל הספוקלנטים הגדולים שיטיסו את השקל למעלה וימנעו מחברות ההי-טק ליצא. הדרך להלחם בפזרנות הממשלתית היא העלעת מיסים שממנה יסבולהמעמד הבינוני והחברות. האסון שמתרגש עלינו נובע מזה שהקואליציה הנוכחית תייצר הסלמה ואת בידודנו על ידי העולם המערבי. זה חמור יותר מהעלעת הריבית.
    סגור
  • סתרת את דבריך בסוף
    תקרא מה שכתבת 12/2022/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כתבת שאין צורך בהעלאת הריבית ב-8% כי אז זה יעלה את השקל וימנע מחברות הי-טק לייצא. אך בסוף כתבת שהבידוד מהעולם המערבי חמור יותר מהעלאת הריבית. נו... לא יהיה בידוד מהעולם המערבי אם לא יעלו את הריבית. עברת פסיכומטרי עם הבנת הנקרא?
    סגור
  • אנונימי
    אחד בעם 01/2023/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    פרזיטים חוגגים
    סגור