השוק

מי ישלוט על תקציב הביטחון? המחלוקת באוצר - וההחלטה של נתניהו

המועמד המוביל לכהן כיו"ר הוועדה לבחינת תקציב הביטחון הוא פרופ' יעקב נגל. עם חברי הוועדה ימנו, ככל הנראה, האלוף במילואים יעקב עמידרור, תת-אלוף אפי איתם וקובי הבר, מי שהיה בעבר הממונה על התקציבים באוצר. צה"ל ומשרד הביטחון מנסים לצמצם את סמכויותיה של הועדה, היקף החלטותיה והיקף התקציב שבו תעסוק
מערכת ice | 
יעקב נגל (צילום תומר נויברג/פלאש 90)
אחד ממועמדיו של רה"מ בנימין נתניהו לראשות הוועדה לבחינת תקציב הביטחון הוא פרופ' יעקב נגל, ראש המל"ל (המועצה לביטחון לאומי) לשעבר. במשרד האוצר העבירו ביקורת על הרכב הוועדה המסתמן, ועל זה שהיו"ר המיועד צפוי להגיע מעולמות הביטחון ולא מעולמות הכלכלה.
עם חברי הוועדה ימנו, ככל הנראה, האלוף (במיל') יעקב עמידרור, תת-אלוף (במיל') אפי איתם וקובי הבר, מי שהיה בעבר הממונה על התקציבים באוצר. ההערכה היא כי שיווי המשקל בוועדה יוטה לכיוון השיקולים והדרישות של צה"ל על פני שיקולים מאקרו-כלכליים ותקציביים. היו"רים הקודמים של ועדות דומות היו אלוף במיל' יוחנן לוקר ודוד ברודט, שהיה בעברו ראש אגף התקציבים ומנכ"ל משרד האוצר.
 
הוועדה אמורה לבחון את הגידול בתקציב הביטחון ותדון בסכומים המוערכים ב-100 מיליארד שקל שמשרד הביטחון. מייעד לטובת התעצמות הצבא. הוועדה לבחינת תקציב משרד הביטחון תהיה מורכבת משני נציגים ממשרד הביטחון וצה"ל - מפקד חיל האוויר לשעבר עמיקם נורקין והיועץ הכספי לרמטכ"ל (יועכ"ל) לשעבר מהרן פרוזנפר. בנוסף, שני נציגים ממשרד האוצר, שני נציגים ממשרד ראש הממשלה, נציג מבנק ישראל ושישה נציגי ציבור שימונו על ידי שלושת המשרדים (כל משרד ימנה שניים).
 

מאז שהוחלט על הקמת הוועדה, הצבא ומשרד הביטחון מנסים לצמצם את סמכויותיה, את היקף ההחלטות שייקבע בה ואת היקף התקציב שבו היא תעסוק.  נגל, תא"ל במיל' ופרופ' להנדסת אווירונאוטיקה וחלל, כיהן כממלא מקום ראש המל"ל בין ינואר 2016 למרץ 2017, ושימש כמשקיף מטעם המל"ל בוועדת לוקר לבחינת תקציב הביטחון. נגל נחשב למקורב לרה"מ בנימין נתניהו ופרש בשנת 2018 מחברות בוועדה המייעצת למינוי בכירים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה