בעולם

מחסור עולמי בשוקולד: כיצד זה ישפיע על הצרכנים בישראל?

במשך שנים, צרכנים ברחבי העולם נהנו מאספקת שוקולד זמינה בכל זמן, אך שורה של נסיבות עלולות לשנות את תמונת המצב. כאשר בצל ירידה בהיקף הקקאו, חלה עלייה במחירי חומר הגלם. האם המשבר כבר כאן?
מערכת ice | 
מחירי הקקאו-אילוסטרציה (צילום freepik, shutterstock)
כבר זמן מה ששוק השוקולד העולמי, ניצב בפני משבר גדול אשר מקורו הוא המחסור החמור בקקאו (חומר הגלם ממנו הוא מיוצר). בהמשך לכך, בשל המחסור הרב, רק בחודש מרץ האחרון מחירו הוכפל כאשר החוזים העתידיים זינקו מאז והשבוע הם שברו שיא חדש. 
הסיבות לפרוץ המשבר רבות ומגוונות, כאשר במשך עשורים רבים, העולם נהנה משוקולד במחיר מוזל, אך לכל זה היה מחיר. עצי הקקאו במדינות מערב אפריקה (בהן גדל קרוב לחצי מקקאו העולמי), החלו להזדקן. כמו כן,  תנאי מזג אוויר קשים היוו את נקודת התפנית מבחינת הייצור בחוף השנהב ובגאנה. על כן, רבים בשוק חוששים לקראת תחילתה של ירידה מתמשכת בתפוקה.
אם תשאלו את יצרני השוקולד, הם יעידו שלא צריך לחכות והמשבר כבר כאן. כאשר מפעלי שוקולד ברחבי העולם נאלצו להיסגר.  לכן, קרוב לוודאי שהשלב הבא בשוק ילווה בתנודתיות חדה במחירים, שמעלים את הסבירות לקריסות של חברות. 
שוקי הסחורות ידועים לשמצה בתנודתיות שלהם, אך המהירות והחומרה של הראלי בקקאו הפתיעו גם סוחרים ממולחים, וזרעו כאוס ברחבי שרשרת האספקה העולמית למוצר, החל מחקלאים במערב אפריקה שנקלעו לקשיים ועד לסוחרי סחורות באירופה ויצרניות הממתקים בארה"ב.  מוקדם יותר השבוע טיפסו החוזים העתידיים למחיר שיא של 10,760 דולר לטונה, רמה שבעבר בכלל לא הועלתה על הדעת, וגבוהה פי 2 מהשיא הקודם שנקבע בשנות ה-70. כמו כן, מומחים אף מעריכים שהסכומים עלולים להגיע גם ל-20,000 דולר.
הקצב המהיר של העלאות המחירים הבריח מהשוק משקיעים רבים, שמפחדים להיתקע עם הפוזיציות. מעבר לכך, חלק ניכר מהמשקיעים הללו כבר לא יכולים להרשות לעצמם להמשיך ולסחור. 
ארגון הקקאו בינלאומי (ICCO) מעריך שבעונה הנוכחית ההיצע יהיה נמוך מהביקוש ב-374 אלף טונה. זו תהיה השנה השלישית ברציפות של היצע נמוך מהביקוש. במקביל לזינוק שחוו החוזים העתידיים זינקו במונחים נומינליים, הם לא עמדו בקצב עליית האינפלציה
בנוסף, ליצרנים מעטים בלבד ישנה גישה להשקייה או כל טכניקת חקלאות מודרנית, כך שהם פגיעים מאוד להשפעות מזג האוויר. גם אין להם מספיק כסף להשקיע בדשנים ובכימיקלים אחרים, זאת מאז הזינוק במחירים בשנים האחרונות. במקביל לכך זה החדשות גם לא הגיעה לצמח עצמו. למי שלא ידע, קקאו הינו פרי עץ שיכול לשרוד 25 שנים ולא שותלים אותו לפני כל יבול כפי שעושים עם תירס וסויה, אז אין ככמעט תמריץ לחברות כמו סינג'נטה, להשקיע בייצור זרעים טובים יותר.
הצד המרגיע שרק לבינתיים, הצרכנים עוד לא חווים את מלוא ההשפעה של הזינוק הזה במחירי מוצרי השוקולד על המדפים, אך ההערכה היא שתהיה עלייה ברחבי העולם של סביבות 10%. במקביל, מגדלים במדינות כמו קמרון, ניגריה, אקוודור וברזיל, שבהן הממשלה לא קובעת את המחירים, נוקטים בפעולות להגדיל את התפוקה. 
רגולציות חדשות באיחוד האירופי נגד ביעור יערות מדגישות אף יותר את הקשיים של החקלאים להתרחב. גם עדיין לא ברור מה כמות הקקאו שתצליח להגיע לחופי אירופה, הנחשבת לצרכנית גדולה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה