בריאות

משרד הבריאות באזהרה חמורה: כיצד להתמודד נגד התפרצות הפוליו?

לאחר שנמצאה עדות לנגיף הפוליו - שיתוק ילדים - בשתי דגימות מירושלים והסביבה, במשרד הבריאות מזהירים מפני התפרצות מחודשת של הנגיף ולחסן ילדים שלא קיבלו חיסון. האם ישנן אוכלוסיות מיוחדות שצריכות להתחסן וכיצד אפשר להתגונן בפני הנגיף בנוסף לחיסון? כל התשובות
מערכת ice | 
חיסון (צילום Magma Images)
לראשונה מזה שנים, משרד הבריאות מצא עדות לנגיף הפוליו, ומוציא אזהרה וקריאה לילדים שאינם מחוסנים מפני הנגיף, כמו גם אלו אוכלוסיות נמצאות במצב מסוכן יותר כדי להתמודד מפני התפרצות מחודשת.
נזכיר: שבוע שעבר ביום שלישי מסגרת הניטור השוטף של מערכות הביוב שמבצע משרד הבריאות, התגלה נגיף פוליו ממקור תרכיבי במערכות הביוב המנקזות את אזור ירושלים. לאורך השנים היו ממצאים כאלה, זמניים, שנבעו מהפרשה של נגיף בצואה על ידי מי שקיבל נגיף חי מוחלש. בתגובה לממצאים הנוכחיים ניטור הביוב הורחב לנקודות דגימה נוספות בירושלים ותדירות הדיגום עלתה.
 
במקביל דווח במסגרת הניטור הקליני על מקרה קליני חשוד עם חולשת צד בילד/ה שלא חוסן/ה. מדובר בנגיף שמקורו בתרכיב החיסון החי מוחלש, שעבר שינוי. על פי משרד הבריאות: שינוי שכזה אפשרי ומוכר בספרות וככל שהאוכלוסייה מחוסנת אין שום סיכון. כאשר קיימת אוכלוסייה לא מחוסנת יכולה להיות הדבקה ותחלואה.
לאור ניטור הביוב והמקרה הקליני יש ככל הנראה העברה של הנגיף בקהילות לא מחוסנות בירושלים. העברה כזו עלולה לסכן את מי שאינו מחוסן, במיוחד ילדים. מי שמחוסן – מוגן. 
לאחר יומיים, בתוצאות מעבדה ראשוניות שהתקבלו, במסגרת הבדיקות היזומות שעושה משרד הבריאות, נמצאה עדות לנגיף הפוליו (שיתוק ילדים) בשתי דגימות צואה נוספות מירושלים וסביבתה. עד כה - מקרה של ילד/ה חולה בירושלים ושתי דגימות עם עדות ראשונית לנגיף הפוליו בירושלים וסביבתה.
 
לאור זאת הוציא משרד הבריאות הודעה על החשיבות לחיסון פוליו וכי הם בטוחים ויעילים, ועונה על מספר שאלות כמו כיצד תתכן התפרצות של הנגיף דווקא מנגיף שמקורו בחיסון, למרות המצב הנדיר שעלול לגרום לכך.
למי מומלץ להתחסן כעת נגד נגיף פוליו?  לילדים בגילאי חודשיים עד 6 שנים שלא חוסנו לפי ההנחיות - חשוב להשלים את החיסונים לפי התכנית. יש לפנות למוקד קול הבריאות בטלפון *5400 שיסייע בקביעת תורים לטיפות החלב. יש לציין שילדים שמחוסנים על פי ההנחיות לא נדרשים לחיסון נוסף. 
אם מעוניינים להשלים חיסונים לגילאי 7 עד 17 שנים לילדים שטרם חוסנו, היכן ניתן לעשות זאת? לילדים מכיתה א' עד כיתה ט' -  החיסונים יינתנו במסגרת שירותי בריאות התלמיד על ידי אחיות בית ספר. במחוזות צפון, אשקלון ודרום יש ליצור קשר עם מוקד קול הבריאות בטלפון 5400* שיסייע בתיאום תור. במחוז תל אביב ומחוז מרכז (למעט נפת נתניה):  חב' פמי  03-5688599, במחוז חיפה, נפת נתניה, ומחוז ירושלים: חב' נטלי 1-700-504-121.
לילדים מכיתה י' עד כיתה יב' – החיסונים יינתנו לאחר תיאום עם מוקד קול הבריאות בטלפון 5400* בלשכות הבריאות של משרד הבריאות.
האם יש הנחיות מיוחדות לתושבי ירושלים? לאחר גילוי המקרה בירושלים, הוחלט בשלב זה להקדים את גיל החיסון לתינוקות על מנת להגביר את המוגנות של אותם ילדים. מנת החיסון הראשונה (מסוג IPV) תינתן בגיל 6 שבועות ומנת החיסון השניה (מסוג IPV) תינתן בגיל 12 שבועות, כחלק מ''החיסון המחומש''. שאר המנות ינתנו במועד הרגיל. יש לפנות לתחנות טיפות החלב לקבלת החיסון. 
האם ישנן אוכלוסיות מיוחדות נוספות שצריכות להתחסן? לעובדי בריאות ועובדי ביוב, העלולים לבוא במגע עם הנגיף בשכיחות גבוהה יותר, מומלץ להתחסן במנה אחת של חיסון IPV נוספת מעבר לשגרת החיסונים. הנחייה זו קיימת תמיד ומודגשת בימים אלה. חיסון נוסף גם מומלץ ליוצאים למדינות מסויימות, מומלץ להיוועץ במרפאות החיסונים טרם הנסיעה.
כיצד אפשר להתגונן בפני הנגיף בנוסף לחיסון? רחיצת ידיים חיונית ביותר במניעת העברת הנגיף. יש להקפיד על כללי ההיגיינה, במיוחד על רחיצת ידיים במים וסבון במשך כ-20 שניות, לאחר יציאה משירותים, לפני מגע עם אוכל ולאחר החלפת חיתולים של תינוקות.
האם צריך להרתיח את המים? לא, אין העברה של הנגיף באמצעות מי שתיה בישראל ואין צורך בהרתחת המים.
האם בשלב זה נדרש לחסן את כלל האוכלוסייה? לא. מרבית האוכלוסייה בישראל מחוסנת. בשלב זה משרד הבריאות מתמקד בהשלמת חיסונים לילדים שטרם חוסנו. 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה