בריאות

וירוס חדש מתפרץ באירופה, האם יגיע גם לישראל?

התפרצות חשודה של אבעבועות הקוף התגלו בבריטניה ובפורטוגל. עד כה אותרו בבריטניה שמונה מקרים מתחילת החודש והחקירה האפידמיולוגית מעלה כי המחלה הופיעה גם אצל אנשים שאין ביניהם קשר למבקשים בניגריה, בה המחלה מפושטת לגמרי

מערכת ice | 
פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות (צילום פלאש 90)
בימים האחרונים נרשמה באירופה התפרצות קטנה של אבעבועות הקוף (MonkeyPox), מחלה הדומה לאבעבועות שחורות אך פחות קטלנית. המחלה, שעדיין לא מפושטת אך כבר גורמת לדאגה מסוימת בקרב גורמי רפואה עולמיים, גורמת לתסמינים דמויי שפעת, כאבים, בלוטות לימפה נפוחות וגם לאבעבועות. 
 
באתר של משרד הבריאות נכתב כי "אבעבועות הקוף היא מחלה ויראלית המאופיינת בחום, כאבי ראש, כאבי שרירים ועייפות, כאשר עד 3 ימים לאחר מכן ישנה פריחה אופיינית. אבעבועות הקוף שייכת לקבוצת מחלות האבעבועות שיכולה להופיע במינים שונים ודומה במהותה לאבעבועות רוח אך עם פצעים שונים באופיים. המחלה נמשכת לרוב 2 עד 4 שבועות וחולפת מעצמה ללא טיפול".
כאמור, כרגע המחלה עדיין לא מפושטת, ואין עדיין אזהרות מגפה באופק, אך החקירה האפידמיולוגית מבשרת כי המחלה הופיעה באופן לא מוסבר גם אצל אנשים שאינם קשורים זה והם גם לא ביקרו במדינה בה המחלה אנדמית.
 
החוקרים מעריכים כי ישנה תחלואה סמויה באבעבועות הקוף באוכלוסייה שעדיין לא נרשמו הדיווחים. מאז הדיווח על שמונה מקרים בבריטניה מתחילת החודש, אותרו מקרים ספורדיים גם במקומות אחרים באירופה כמו פורטוגל וספרד וגם בארה"ב. אחד הנדבקים דיווח כי ביקר בניגריה, שם המחלה אנדמית, אבל נראה כי האחרים נדבקו בתוך בריטניה, ולאף אחד מהם לא היה מגע ידוע עם הנדבק שהגיע מניגריה. ואת זה מהנסים מומחי הרפואה להבין. 
 
הנדבקים האחרים נחלקים לשתי קבוצות, שנראה שאין ביניהם קשר. שלושה מהם מגיעים ממשפחה אחת, והיתר הם גברים הומוסקסואליים המקיימים יחסי מין עם גברים. כולם כנראה נדבקו בלונדון. העובדה שיש שתי קבוצות שונות של נדבקים, מעידה כי ישנה כנראה תחלואה סמויה באוכלוסייה, כך מסר ארגון הבריאות העולמי לאתר הביומד STAT. בפורטוגל, לעומת בריטניה, כבר מדובר ב-20 מקרים, אבל לא ידוע על הקשר ביניהם. 
גם באפריקה המצב מדאיג ומסתובבים שם שני זנים של המחלה. אחר  הזנים הוא בעל שיעורי תמותה של בין 1 ל-10 נדבקים, והמחלה גורמת לתחלואה קשה יותר ומסכנת יותר ילדים. ככל הנראה הזן שהגיע לבריטניה הוא הזן הקל יותר, שגורם לתמותה של כ-1 ל-100 נדבקים, אך במקרה של אבעבועות הקוף, הסיכון הוא רב במיוחד לילדים ותינוקות.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה