בריאות

קיצוץ של 1.8 מיליארד שקלים: זה החוק שאישרה הממשלה

הממשלה אישרה הבוקר הצעת חוק להעברת אלפי בעלי מוגבלויות מהוסטלים לדיור בקהילה. בעבור מימון החוק צפוי קיצוץ רוחבי של כ-1.8 מיליארד שקל במשרד הממשלה השונים. לפיד: "החוק הזה הוא אולי החשוב מכל. הוא לא חוק רגיל עבורי"
מערכת ice | 
בעלי מוגבלויות בשוק העבודה (צילום פלאש 90/נטי שוחט, freepik)

הממשלה אישרה הבוקר (שני) את הצעת שר הרווחה והביטחון החברתי, מאיר כהן, וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, לחקיקת חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות שמשמעו העברת אנשים עם מוגבלות ממעונות לדיור בקהילה.


יישום החוק שצפוי להגיע לדיונים בכנסת, מחייב תקציב ייעודי של 2.2 מיליארד שקלים ועל מנת שיישומו יחל כבר בשנה הקרובה התבקשה הממשלה לאשר את הסכום, כשהמקור התקציבי יגיע מקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה בסך 1.8 מיליארד שקל, והיתר מתקציב משרד הרווחה והביטחון החברתי.
 


החוק למעשה קובע כי אלפי דיירים בעלי מוגבלויות, יועברו ממעונות ומהוסטלים למגורים עצמאיים בדירות בקהילה כשהם מלווים בתוכניות תומכות. במשרד הרווחה מציינים כי,  לאחר יישום מלא של החוק, רוב האנשים עם מוגבלות אשר תחת אחריות המשרד יתגוררו בדירות בקהילה והמעונות וההוסטלים יעברו למודל עבודה שונה עם מספר דיירים מצומצם, כאשר החוק מרחיב את אפשרויות הבחירה של זכאי השירות ובני משפחותיהם, בעוד המדינה תעודד מעבר לחיים בקהילה.

יחד עם זאת במכתב שנשלח למשרדי הממשלה, מטעם פורום ארגוני החברה האזרחית, המונה כ-30 ארגונים הפועלים לקידום זכויות של אנשים, הלינו הארגונים כי:" הצעת החוק אינה קובעת תכנית לצמצום הדרגתי של המוסדות עד סגירתם המוחלטת, ואינה קובעת כי לא ניתן יותר להפנות אנשים עם מוגבלות למוסדות".
עוד הנקבע, שבמסגרת מגוון האפשרויות שיוצעו לזכאי השירות תינתן גם אפשרות לסל תקציב אישי שיקצה תקציב לרכישת שירותים על פי בחירתו של זכאי השירות, ותינתן מעטפת תומכת במעבר לחיים עצמאיים בקהילה הכוללת: סיוע של עובדים ועובדות סוציאליות, הדרכה לניהול משק בית, סיוע של אב או אם בית, שירותי תמלול ותרגום לשפת סימנים, טכנולוגיה מסייעת, עזרים לחיים עצמאיים, סיוע למיצוי הזכויות, ומגוון של טיפולים רגשיים.
 


למרות התקצוב הנרחב, על רקע המחסור בעובדי רווחה ושירותים בקהילה, בפורום ארגוני החברה האזרחית מתריעים כי ההצעה : " אינה מעגנת את חובתה של המדינה להקים ולפתח שירותים בקהילה וזאת תוך פרק זמן קצוב, לצורך יישום החוק ומימוש זכותם של האנשים נשואי החוק לחיים עצמאיים בקהילה".

מנגד, במשרד הרווחה , סבורים שהחוק מהווה התקדמות רצינית בתהליך למעבר לדיור בקהילה, ובהודעה לתקשורת בנושא, הבטיחה מנכ"לית משרד הרווחה והביטחון החברתי, סיגל מורן, "להגדיל את המכסות במטרה להשלים את התהליך בתוך שנים ספורות".
ביקורת מרכזית נוספת היא שהצעת החוק אינה מתייחסת לקבוצה נוספת של אנשים עם מוגבלות שהם מבקשי מקלט המוגדרים כ"זרים שאינם ברי הרחקה " אשר כיום, לדברי שולחי המכתב מקבלים מענה במוסדות בלבד. כמו כן הצעת החוק מתייחסת אך ורק לאוכלוסיות שמשרד הרווחה אחראי על מתן השירותים עבורם, ובכך אומרים בפורום הארגונים "מנציחה את ההפרדה הקיימת מזה שנים בין אנשים שמקבלים שירות ממשרד הרווחה לאלו שמקבלים שירותים ממשרדים אחרים, הפרדה הפוגעת קשות באנשים ,עם מוגבלות ומקשה על שגרת חייהם".
 


ע"פ ארגון "בזכות", בישראל חיים כ-17 אלף אנשים עם מוגבלות במוסדות (מעונות והוסטלים), מרוחקים מן הקהילה, "בהם נשללת מהם הזכות לאוטונומיה ולפרטיות, ולא פעם שוררת בהם הזנחה קשה. אלפים אחרים מתגוררים בקהילה בתנאים קשים של בדידות וללא שירותים בסיסיים המותאמים לצורכיהם". עוד מוסיפים באתר הארגון, שפעל למען קידום החוק כי : "בעולם, מתקיימת מהפיכה אמתית. מדינות רבות, ביניהן ארה"ב, אנגליה, גרמניה, ומדינות נוספות סוגרות בהדרגה את המוסדות וההוסטלים שבתחומן. צ'כיה וקרואטיה קבעו שדיור שבו מעל ארבעה דיירים איננו דיור בקהילה".

שר החוץ יאיר לפיד, שהוא בעצמו אב לילדה המתמודדת עם אוטיזם, מסר: "הממשלה הזאת עושה דברים חשובים רבים, אבל החוק הזה הוא אולי החשוב מכל. הוא לא חוק רגיל עבורי. אני אבא של יעלי. החוק הזה יעניק הזדמנויות וזכויות לאנשים עם מוגבלות וישנה את חייהם ואת חיי המשפחות שלהם. כששואלים אותי מה ההחלטה הכי חשובה שעשיתי בפוליטיקה, אני עונה  תמיד - לתת תרופות חינם לניצולי שואה, בשביל אבא. מהיום אני מוסיף גם את החוק הזה, בשביל יעלי ובשביל כל החברים והחברות שלה".
מארגון בזכות, המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות, נמסר:" אנו מברכים על הצעת חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות, שאושרה אתמול בממשלה. עם זאת, הצעת החוק עדיין דורשת שינויים, ובראש ובראשונה נדרוש לעגן בה את זכותו של כל אדם עם מוגבלות בישראל לחיים עצמאיים בקהילה".

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה