בריאות

משרד האוצר מחפש בנרות: הטיפול בנכי צה"ל ידרוש תקציבי עתק

נזקי המלחמה בעזה בגוף ונפש נאמדים במספרים שמדינת ישראל טרם ידעה. על פי תחזית שהוצגה למשרד הביטחון, 12,500 לוחמי צה"ל עלולים להיות מוכרים כנכים. גורמי המקצוע מתריעים מפני הצורך במעטפת שיקומית רחבה, ובתקנים למאות עובדים סוציאליים. החשש: "אם לא יהיו לנו אנשי מקצוע באופן מיידי, יהיו כאן אירועי איציק סעידיאן"
מערכת ice | 
מלחמת חרבות ברזל (צילום דובר צהל)
פצועי צה"ל מאז 7 באוקטובר הם אירוע לאומי בסדר גודל היסטורי שכמוהו מדינת ישראל לא ידעה ומחייב היערכות שונה באופן דרמטי. המספר הרשמי לפי צה"ל עומד על 2,300 חיילים, אבל לדברי גורמים מעורים בפרטים, כגון בתי החולים, קציני רפואה, גורמים באגף השיקום ומקורות בארגון נכי צה"ל התמונה קודרת הרבה יותר.
במשרד הביטחון שכרו חברה חיצונית על מנת לבחון מגמות ממבצעים וממלחמות קודמות, על מנת להעריך את מספר החיילים שייקלטו כנכי צה"ל באגף השיקום בשנת 2024. התחזית קודרת במיוחד: 12,500 לוחמי צה"ל יוכרו כנכים, וזאת בהערכה שמרנית וזהירה ביותר. היקף הבקשות צפוי לעמוד על 20 אלף. לצורך השוואה, באגף השיקום מטפלים כיום ב-60 אלף נכים, כלומר פצועים שהוכרה להם נכות של יותר מ-20%.
 
על פי נתונים שפורסמו ב-ynet, בשנת 2023 נוספו לאגף השיקום יותר מ-5,000 נכי צה"ל חדשים, בין השאר בעקבות רפורמת "נפש אחת". 3,400 מתוך הנכים החדשים נוספו לאגף מאז 7 באוקטובר. הנתונים הללו, חשוב לציין, לא כוללים אזרחים ואזרחיות שנפצעו מאז תחילת הלחימה באירועים בנגב המערבי, בצפון הארץ או מפעולות טרור אחרות. 
למרבה הצער, לא צריך להיות מומחה בכיר כדי לראות שהלחימה גורמת לאינספור פציעות קשות בגפיים. גורמי המקצוע מדברים על צורך אקוטי במעטפת שיקומית רחבה, שתכלול אביזרים רפואיים, דיור מונגש, רכב מתאים, תמיכה סוציאלית ונפשית וטיפולי שיקום מאוד יקרים. רק רכש פרוטזות לבדו יכול להגיע לסכומי עתק של עשרות אלפי שקלים פר פצוע.
 
באגף השיקום מדברים כעת על צורך מיידי בתקנים עבור מאות עובדים סוציאליים, אנשי בריאות הנפש וגם עובדי ועובדות מנהלה כדי להתמודד עם גל הפניות. לדברי גורמים באגף, חלק ניכר מהעובדים גויסו בצו 8 למילואים, למשל כקציני בריאות הנפש בחיל הרפואה, שנותן מענה מיידי לפניות החיילים בשטח.
 
גורמים במשרד הביטחון אמרו כי השלכות המלחמה מחייבות להוציא את תקצוב האגף מחוץ למשרד הביטחון. כרגע הסכום עומד על חמישה מיליארד וחצי שקלים. הקפיצה הגדולה נעשתה לאחר רפורמת "נפש אחת" - אז הסכום קפץ במיליארד וחצי שקל בתוך שנתיים, בעקבות ייסוד מסלול ההכרה המהיר לנפגעי פוסט-טראומה. אלא שבאירוע כמו המלחמה הנוכחית, זה בקושי טיפה בים. "אם לא יהיו לנו אנשי מקצוע באופן מיידי, יהיו כאן אירועי איציק סעידיאן", הזהירו גורמים. 
 
במשרד האוצר עוד טרם נמצא מקור תקציבי, בממשלה עוד לא אישרו, ומשרתים שפנו למוקד קיבלו הודעות שההטבות "לא נקבעו באופן סופי". סמוטריץ' מתעקש שכל הכסף יעבור. כעת הוא מבטיח לקדם את הטיפול בפצועים. מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (במיל') איל זמיר, מקיים פגישות תכופות בנושא עם ראש אגף השיקום, לימור לוריא, ויו"ר ארגון נכי צה"ל, עידן קלימן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה