חדשות

המדינה תפצה את משפחות פרשת ילדי תימן ב-162 מיליון שקלים

הממשלה אישרה את מתן הפיצוי למשפחות הנפגעות, על פי מתווה שאושר על ידי משרדי האוצר והמשפטים. נתניהו: "זאת פרשה מהכואבות בתולדות מדינת ישראל". בנו של הרב עוזי משולם: "דמי שתיקה"
מערכת ice |  6
פרשת ילדי תימן (צילום יונתן זינדל פלאש90)
הממשלה אישרה היום (שני) את ההצעה להכרתה של המדינה בפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן, במסגרתה יועבר פיצוי כספי למשפחות שנפגעו ממנה בימי קום המדינה.
במסגרת ההחלטה הביעה הממשלה צער על האירועים שהתרחשו בשנות ה-50. בנוסף הכירה הממשלה בסבלן של המשפחות שאיבדו את ילדיהן במסגרת הפרשה. המתווה שאושר על ידי הממשלה כולל פיצוי כספי בסף 162 מיליון שקלים.
על פי החלטת הממשלה שגובשה בשיתוף משרדי האוצר והמשפטים, הפיצוי יחולק באופן הבא: בני משפחה אשר ילדם נפטר ולא נמסר למשפחתו דבר פטירתו בזמן אמת ובכלל זה נסיבות פטירתו, או שהילד נפטר ומקום קבורתו לא אותר, או שמקום קבורתו אותר באיחור ניכר – תקבל 150 אלף שקלים. במקרה שמסקנת הוועדה האחרונה הייתה כי לא ידוע מה עלה בגורלו של הילד, יקבלו בני המשפחה פיצוי בגובה 200 אלף שקלים. עוד הוחלט כי בני המשפחות, שנקבע באחת משלוש הוועדות שעסקו בפרשה כי ילדם נפטר או שלא נודע גורלו, יוכלו להגיש בקשה לפיצוי כספי במהלך החודשים יוני-נובמבר 2021.
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר: "הבאתי לאישור הממשלה החלטה לפיצוי המשפחות שנפגעו בפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן. זאת פרשה מהכואבות בתולדות מדינת ישראל. הגיעה העת שהמשפחות שהתינוקות שלהן נלקחו מהן, יקבלו הכרה מהמדינה ומממשלת ישראל, וגם פיצוי כספי. הפיצוי אינו יכפר על הסבל הנורא שהמשפחות עברו ועוברות, זהו סבל בלתי נסבל. יש להביא למשפחות שסבלן גדול מנשוא את מעט הנחמה שמגיעה להן. אני מבקש משר החינוך לכלול את פרשת ילדי תימן בספרי הלימוד של תלמידי ישראל, יש להכיר את הפרשה הזאת. אני מודה לשרים, לשרות, לחברי ולחברות הכנסת, גם לח"כ לשעבר נורית קורן שפעלו למען הנושא הזה ולמנכ"ל משרד רה"מ צחי ברוורמן שהוביל את הנושא בהצלחה".
שר האוצר, ישראל כ״ץ, מסר כי ״בהחלטה זו מכירה ממשלת ישראל בפרשה כואבת שצרובה בתולדות המדינה, ואשר חקירתה טרם באה לידי סיום. אנו נפעל כדי למצות את זכויותיהם של בני המשפחות הדואבות, שנושאות עמן את הכאב עד לעצם יום זה, ובכך נתחיל לרפא ולו במעט את פצעי ההיסטוריה. לצד זה נפעל לקידום הנצחת מורשת יהודי תימן המפוארת, השזורה לנצח בתולדות עמנו״.
עמי משולם, בנו של הרב עוזי משולם ז"ל, אמר: "לפני מספר שנים, בכנס שהתקיים בכנסת בעניין חטיפת הילדים, אמרנו לתימנים שחגגו באופוריה 'עובדים עליכם בעיניים'. ההשתקה המתוחכמת של הפרשה (הכוללת רדיפה שיטתית והכפשות כנגדנו עד היום), ממשיכה בעזרת התימנים הטיפשים (מבלי להכליל) שמקדמים בברכה ובהתרפסות את דמי השתיקה המוצעים, תוך שהם מתמסחרים על כאב הוריהם. כל הורה שפוי שנגנב לו ילד לא יהיה מוכן לוותר על המידע אודות ילדו - בשום מחיר שבעולם כדאי לזכור, גם הסכם השילומים עם גרמניה הגיע רק לאחר הודאה בפשע שביצעה. אך העדה התימנית, בקפיצתה לקבל את דמי 'הלא יחרץ' על חשבון האמת, ריסקה את תחתית סולם הבושה והקלון, ולא בפעם הראשונה".
מהאיגוד הספרדי העולמי ביקר את החלטת הממשלה על כך שנכתב בה כי הפיצוי ניתן לפנים משורת הדין: "החלטת הממשלה פוגעת ברגשות המשפחות שילדיהן נעלמו באחריותה. בהחלטת הממשלה נכתב כי הפיצוי נעשה לפנים משורת הדין. אך זוהי פגיעה בהיסטוריה ובכאב שהמשפחות נשאו בלבבן כל יום מאז שאיבדו את ילדיהם. פיצוי לכשעצמו אינו מספיק. על הממשלה להכיר באחריות של מדינת ישראל לאירועי היעלמות הילדים. אם שלוש ועדות חקירה לא הספיקו, יש לצאת עם אמירות ברורות והכרה באחריות. את פרשת חטיפת ילדי תימן, הבלקן והמזרח צריך לכתוב בספרי ההיסטוריה ולא לנסות למחוק אותה כאילו לא הייתה.
נשיא האיגוד, פרופסור שמעון שטרית איבד בעצמו את אחותו שרה שנעלמה בהיותה בת עשרה חודשים כאילו בלעה אותה האדמה. הכאב, הגעגוע, החלל והאובדן שאין לו הסבר פערו חור גדול במשפחה. על אמר שטרית: "הורי עליהם השלום, אחיי, אחיותי ואני מעולם לא שכחנו את אחותי שרה, ומעולם לא איבדנו תקווה למצוא אותה לאחר כל השנים. דמעות רבות ולילות ארוכים שלא מצאנו מנוח. הורי והורי הילדים האחרים היו מתהפכים בקברם לו היו יודעים כי מדינת ישראל לאחר כל השנים מסרבת להכיר באחריותה ומנסה לטייח את האחריות באמצעות "פיצויים לפנים משורת הדין" אומר שטרית.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    חטפו את אחותי
    יפה תמם 02/2023/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חטפו את אחותי בבית חולים אמרו לאימא שלי שלוקחים אותה לצילום ולאחר מיכן אמרו לה שהיא מתה ההורים שלי היו המומים איך יכול להיות שבבוקר היא ינקה ופיתאום מתה
    סגור
  • 4.
    המדינה לא צריכה לשלם מכספינו,
    פלד (סטאלין) 02/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המדינה צריכה להחרים את רכושם של השמאלנים, שהתעשרו ממכירת ילדים תימנים חטופים.
    סגור
  • 3.
    יפה... זורקים להם כמה גרושים לפני הבחירות
    ביבי לנצח 02/2021/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חשוב מאד. חלק גדול מהם מצביעי ליכוד ותיקים. זה טוב לנו.
    סגור
  • הכל פוליטי
    X 02/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אבל לכתוב "זה טוב לנו" - לא לעניין בכלל
    סגור
  • 2.
    שלב המכירה הרשמית הגיעה.
    יונית 02/2021/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    רצחו אותם בשואה והם ממלאים את החסר על ידי חטיפה שנאה שקרים ורוע לב? מה הם רוצים שנצדיק את השואה האירופאית? כי השואה הישראלית הרבה יוץר קשה. לרצוח אחאו לחטוף אח זה יותר גרוע מלרצוח אויב או לחטוף אויב
    סגור
  • 1.
    תשלום על שקרים ורמאות
    מאיר k 02/2021/22
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הממשלהנכנעת לשקרים ולסיפורי אלף לילה ולילה, שהגיעו מהמזרח הערבי.
    סגור