נבחרת אייס

בנט וסער, רוצים בהצלחת הגולן? אל תקימו יישובים חדשים

במקום לחזק את הקהילות הקטנות שגרות ברמה הכפרית, שרי הממשלה נתקפו בדחף עז לגזור קופון פוליטי ולהקים מאפס יישובים שבינתיים אין להם ביקוש בשטח. עם שכר נמוך מהממוצע וקשיים במערכת החינוך האזורית, עדיף להשקיע את התקציבים בשיפור רמת החיים בגולן – ואיתה יבואו בהמשך הצעירים. תשאלו את אנשי "רמת טראמפ" השכנה, שבה עדיין מתגוררות על גלגלים 20 משפחות בלבד

מתן חודורוב
מתן חודורוב |  10
רמת הגולן (צילום מיכאל גלעדי, פלאש 90)
את התמונה הקבוצתית, חוצת המחנות, שצולמה רק השבוע בקיבוץ מבוא חמה, קשה היה אפילו לדמיין עד לפני שנים אחדות. שכם אל שכם עומדים השרים כשלגבם הכנרת - מיו"ר מרצ הורוביץ ועד יו"ר ימינה בנט, מנציג "העבודה" נחמן שי ועד יו"ר "תקווה חדשה" סער - רגע לפני שיאשרו תקציבים חדשים לרמת הגולן בהיקף של כמיליארד שקלים.
במסר הפוליטי אי-אפשר לטעות: גם בממשלת השמאל-ימין, שבשאלות ההתיישבות גובר בה השונה על המשותף, חבל הארץ הצפוני שנכבש ב-1967 זוכה לחיבוק רשמי וחם למדי מכל קצות המפה הפוליטית. מי זוכר היום שרק לפני 15 שנה הציע השר דאז אבי דיכטר, היום בכיר בליכוד, לסגת מכל השטח, עד לסנטימטר האחרון, תמורת שלום אמת עם סוריה של בשאר אסד?

תמונת הממשלה בגולן. צילום: Gil Eliyahu/POOL
האהדה לגולן המרהיב, שללא ספק היטיב להתנחל בלבבות מאז סיפוחו בשנות ה-80, עומדת כמעט ביחס הפוך להישגיה הדלים של ישראל בפיתוחו: מחקר של ההיסטוריון יגאל קיפניס הראה כיצד ביישובים הכפריים על הרמה, שיעור הקמת הבתים בפועל נע לאורך עשרות שנים בין 50 ל-65 אחוזים בלבד מהמלאי התכנוני הזמין. למרות זיכויים נדיבים ממס על בסיס ריחוק גיאוגרפי, גידול האוכלוסין שם בעשור האחרון עמד על 22% - בערך 100 משפחות לשנה - שיעור נמוך גם לעומת הקצב באזורים רגישים ביטחונית כמו עוטף עזה ויו"ש.
בקצרין, שאמורה לשמש מרכז אורבני לאזור כולו, השכר הממוצע ב-2018 עמד על כ-7,360 שקל בלבד – ו-42% מהעובדים הסתפקו בשכר המינימום בלבד. שיעור הזכאים לבגרות בעיר עמד ב-2019 על כ-67% (לעומת ממוצע ארצי של כ-84%), ובמועצה כולה משתייכים התושבים לאשכול הסוציו-אקונומי 6 מתוך 10.
אלה תוצאות רחוקות מהחזון על שגשוג כלכלי בצפון ולא בטוח שלוי אשכול, ראש הממשלה שהחל ליישב את הרמה אחרי מלחמת ששת הימים, היה מחשיב אותן להצלחה גדולה בחלוף 54 שנים.
 
על הרקע הזה, תמוהה בעיניי החלטת הממשלה להקים בגולן שני יישובים חדשים מאפס, "אסיף" ו"מטר", במקום לחזק את הקהילות הקיימות (והקטנות) שכבר מתגוררות שם.
ראשית, ברור שהיעד הכמותי שנקבע לתוכנית - הכפלת האוכלוסייה בתוך 3 שנים - מופרך בעליל ואין לו אפילו סיכוי תיאורטי להתממש; חבל לטעת תקוות שווא, ולהתנות תקציבים נחוצים, בצמיחה דמוגרפית דמיונית שספק אם נרשמה כדוגמתה בישראל אי-פעם.
שנית, ברור שלוח הזמנים להשלמת המהלך (עד סוף 2025) אינו ריאלי – והאופטימיים מוזמנים ללמוד מניסיונם של תושבי "רמת טראמפ" הסמוכה, יישוב שהוקם כמחווה לנשיא ארה"ב לשעבר ועדיין מחכה לאישורי הקבע שיתירו לצקת בו יסודות כתחליף לקרוואנים זמניים בשטח.

רמת טראמפ. צילום: דוד כהן פלאש 90
שלישית, וזה העיקר, במושבים ובקיבוצים הקיימים ברמה, ישנם מגרשים פנויים רבים הממתינים, מיותמים, לקליטת משפחות חדשות. מבט מהיר בפרסומי המועצה עצמה  מעלה כי באלוני הבשן, אפיק, גשור, חיספין, מגשימים וקשת, ניתן למצוא בקלות קרקעות מופשרות לבנייה בשטחים של 650-750 מ"ר, בין אם במסלול של חברות קהילתית או במסגרת הרחבה.
למרות המחירים האטרקטיביים, שעשויים להסתכם בכמיליון שקל לבית פרטי באזור הכי פחות צפוף בישראל, הביקוש עדיין לא מדביק את ההיצע; לא הצעירים מחכים לאדמה, אלא האדמה לצעירים. מדוע, אפוא, לא למצות את פוטנציאל הגדילה של היישובים הקיימים, לפני שממהרים לייסד לצידם מוקדים נוספים?
 
הבהלה "להשיק", "להכריז", "להניח אבן פינה", "לגזור סרט" - חושפת שוב ושוב את הנטייה המקולקלת של הדרג הפוליטי, להעדיף מיזם חדש-דנדש על פני השקעה סיזיפית בשיפור ובשדרוג התשתיות הקיימות.
זה בדיוק מה שקרה בפרשת "רמת טראמפ" עצמה, שהוקמה ב-2019 ע"י נתניהו בסמוך ליישוב הוותיק "קלע אלון" – על אף שזה עמד בפני הרחבה של 61 מגרשים. היום, בחלוף כשנתיים וחצי, חיות שם 20 משפחות בלבד, ורק לפני כשבועיים משרד הפנים הכיר לראשונה בוועד מקומי שיוסמך לקבל החלטות על קליטה ופיתוח חיי קהילה. אגב, הקרקעות הנחוצות לכך יופקעו מהשכנים הכעוסים ב"קלע", כאילו מדובר בסכסוכי גבולות בין שתי ערים צפופות בגוש דן ולא בשרטוט קו חסר משמעות בין שני יישובים דלילים בגולן.
האם ניסיון העבר מלמד שהמיתוג העצמאי, ואפילו השימוש בשמו הפופולרי של נשיא ארה"ב, סייעו בהבאת ההמונים צפונה? איזו סיבה יש להניח שהרפתקת "מטר" או "אסיף" תסתיים עכשיו באופן שונה? האם השרים סבורים באמת שעוד שני כפרים חדשים נחוצים כאן, או שחלקם רק מחפשים להותיר מורשת וחותם מתקופתם?
 
אין ספק שכוונות הממשלה בעצם יישובו של הגולן כנות, והמצב הקיים - שבו על פני כמיליון דונם פרוסים רק 50,000 תושבים - מחייב חשיבה מחוץ לקופסה. אלא שאת הכסף הגדול שמבטיחים באוצר לרמה, עדיף להשקיע קודם כל בשיפור איכות החיים שם: שדרוג ביה"ח זיו בצפת, שיפור ההישגים של מערכת החינוך, הגדלת זמינות התחבורה הציבורית לאורך מרחקי הנסיעה הארוכים, מענקים למעסיקים שיציעו יותר פרנסה, קידום המיעוטים באזור (שמחצית מתושביו, אגב, לא-יהודים) והקמת היכלי תרבות חדשים.
פעולות כאלה, על אף שהן זוהרות פחות מהחלטה על בניית אלפי יחידות דיור, יגדילו את האטרקטיביות של הגולן לא רק כיעד מושלם לטיול אלא גם כמרחב משתלם למגורים – ובסופו של דבר יחזקו את הביקוש לחיות בו, עד שהקמת הבתים החדשים תנבע מהשטח כצורך טבעי. להבדיל מתמונת הניצחון הפוליטית שהפיקה לעצמה הממשלה, רק כך תוכל הרמה להפוך מפנטזיה כפרית גם לסיפור הצלחה כלכלי.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    כשכתבלב חושב שהוא מומחה
    אריה 01/2022/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה הכתב כמו כל חבריו חושב שדעתו חשובה. במקום להביא מומחה להתישבות - בעבר היו מראינים אנשים שבנו את הארץ ועכשיו כתבנו לעייני.. הוא המומחה. את שמות המומחים איננו זוכרים - רק את שמות הכתבלבים.
    סגור
  • 8.
    לוותר
    קלייר 01/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רבותי, זה רק ענין של זמן. הם ייצאו בקריאה לוותר על הגולן. אחר כך על ירושלים, אחר כך על המדינה. חכו חכו, רק ענין של זמן.
    סגור
  • 7.
    הכל הצגה לתקשורת
    עוצמה 01/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בנט והממשלה הלא רלוונטית הזאת כמו גם ראש מועצת קצרין מחפשים כותרות ולהראות כאילו הם עושים ולגזור קופון. בפועל אלה הבטחות חלולות בלי שום כיסוי. דבר אחד טוב שעשו זה סיבים אופטים לגולן אם זה באמת יקרה. אם רוצים באמת להשקיע בגולן שיביאו את הרכבת לשם זה כבר יפתח את הגולן. אני בעצמי נולדתי וגדלתי בקצרין
    סגור
  • 6.
    נגמרה התקופה שהתקשורת מעלה כתב ולוחצת שיפעלו כדרישתה
    נו מה 01/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הממשלה של העברינים הערבים שהשתלטו על הכנסת לא תקשיו ללצניי התקשורת שרדו בימין
    סגור
  • 5.
    על דאבדין
    דניאל 01/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רמת הגולן תיהפך בסופו של דבר לעוטף עזה בצפון הרחוק. הדרוזים לא ישתפו פעולה והגבול כיום פרוץ וקיים חוסר בטחון של האזרחים שכנראה יעזבו את המקום בסופו של דבר, וכשיגיע ממשל חדש בסוריה שיהיה מוכן להסכם שלום הגולן יוחזר עם תיקוני גבול קלים. אז תשקיעו בגליל ובנגב במיקום להרחיק מתיישבים ולהפקיר את הנגב לבדואים. הדור הצעיר של הבדואים אינו מתגייס לצהל ומשתלט באלימות על השטח. לא המשטרה וצהל החלשים כיום לא עושים כלום להרתיע אותם אלא מרתיעים את היהודים באזלת ידם
    סגור
  • 4.
    מתן חודרוב שופר של השמאל מדבר שטויות (ל"ת)
    צבי 01/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • חודרוב
    קלייר 01/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הנה עוד שמאלני גיזעני. מה הוא מבין בפוליטיקה. אה, נכון, הוא מנסה להיבחר לכנסת .
    סגור
  • 3.
    לא כרגע
    אי 01/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    במקום לחזק כלכלית את הישוב הקיים הממשלה רוצה לייצר עוד עומס כלכלי על התשתית הכלכלית ההלא טובה הקיימת היום בגולן.
    סגור
  • 2.
    כתבלב של החונטה, דעתך לא מעניינת אף אחד. ערוץ 13 שקרים (ל"ת)
    כתבלב 12/2021/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    פוזיציה
    מולי 12/2021/31
    הגב לתגובה זו
    2 1
    ברור לי שאם לא היית כותב את מאמר הדעה הזה מופוזיציה של חבריך העיתונאים,אזי היית מנודה מהקליקה...
    סגור