נבחרת אייס

הצביעות הממשלתית עולה שלב - והציבור משלם את המחיר

מההחלטה לייקר את מחירי החשמל והמים, ועד כוונתה של הממשלה להטיל עלינו מס חדש על נסיעות ברכבים חשמליים: החלטות הממשלה על מיסים נגועות בצביעות לשמה - והצביעות הזו יכולה להתקיים רק אם אנחנו, האזרחים, נמשיך לעצום עיניים
פרופ' ירון זליכה
פרופ' ירון זליכה |  8
פרופסור ירון זליכה על עליות המחירים (צילום באדיבות המצלם, pexels, פלאש 90/ יוסי זמיר, shutterstock)
החלטות הממשלה על מיסים נגועות בצביעות לשמה. בואו ניקח דוגמא מהשנה האחרונה לפני שניגש לממשלות קודמות. מיד אחרי הבחירות האחרונות החליטה הממשלה להטיל מס מיוחד על משקאות ועל מיצים. לטענת הממשלה מיצים ומשקאות שונים מכילים חומרים מזיקים מבחינה בריאותית. דרך ייקור מחירם נעודד את הציבור להפחית את שתיית המשקאות והמיצים ולהגדיל את השתייה של מים בריאים.
קוראי הטור הזה יודעים כי סירבתי להתרשם מהצהרותיה של הממשלה. שאלתי ברצינות גמורה האם ברצון הממשלה למלא את כיסיה במיסים חדשים או שבאמת היא פועלת כדי לעודד את הציבור לשתות מים בריאים? נער הייתי וגם גדלתי אך אין לי אמון בהצהרות הממשלה. שהרי, אם כל רצונה לעודד אותנו לשתות עוד מים ולא חלילה למלא את כיסיה אזי היה עליה לאסוף את כספי המיסים החדשים ולהפחית באותו סכום את מחיר המים הנמצא בפיקוחה של הממשלה.
יתר על כן, אם כל רצונם של הממשלה ושל פקידי אגף התקציבים במשרד האוצר, אשר יזמו את הטלת המס החדש, הוא לעודד אותנו לשתות מים אז מדוע הטילה הממשלה לפני כעשור שנים (תחת כהונת ממשלתו של ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר שטייניץ) מע"מ על המים וייקרה את מחירם בשבעה עשר אחוזים? הרי מים הם שירות שמספקת לנו הרשות המקומית (באמצעות תאגיד בשליטתה) באופן דומה לשירותי פינוי האשפה והחינוך שמספקת הרשות המקומית שתמורתם היא גובה ארנונה. האם גם על הארנונה תטיל הממשלה חיוב במע"מ?
 
והנה חלפו חודשים אחדים ובכוונת הממשלה כעת לייקר את מחיר המים בחמישה אחוזים בנימוק כי קודם לכן היא החליטה לייקר את מחיר החשמל. מוקדם עוד יותר הטילה הממשלה מיסים חדשים על הדלקים הנדרשים לצורך ייצור החשמל.
דוגמא נוספת לצביעות הממשלתית היא כוונתה של הממשלה היוצאת להטיל עלינו מס חדש על נסיעות ברכבים חשמליים, לאחר שהיא בעצמה ייקרה את מחיר הדלק, יזמה אגרת גודש בכניסה לערים וייקרה את תעריפי התחבורה הציבורית. ברם, ייקור מחיר הדלק ואגרת הגודש נומקו על ידי הממשלה בעובדה כי נסיעות ברכב פרטי מזהמות את האוויר בערינו. ואילו, ייקור מחיר התחבורה הציבורית והמס החדש על נסיעות ברכבים חשמליים דווקא מעודד אותנו לנסוע עוד ועוד ברכבים מזהמים?
מה אם כן המשותף לכל ההחלטות הסותרות? פשוט מאוד. הוא אינו רצונה של הממשלה לשמור על איכות הסביבה וגם לא רצונה של הממשלה לדאוג לבריאותנו. הממשלה היא המזהם הגדול ביותר ומי שהפקיר את מערכת הבריאות למצוקה תקציבית שאין כדוגמתה. האמת יותר עצובה. הממשלה רוצה לשלוח עוד ועוד ידיים לכיסינו ובכל פעם היא מחפשת סיפור כיסוי אחר שישמע הגיוני ויאחז את עיני הציבור שזיכרונו קצר.
 
ואכן, העלאת מחירי החשמל, המים והדלק מגדילה את הכנסות הממשלה ממע"מ על המוצרים הללו. העלאת המיסים של משקאות, דלקים, נסיעות ברכבים חשמליים, ארנונה ועוד תורמת עוד להכנסות הממשלה. עצימת העיניים הממשלתית מהשתוללות המונופולים והיבואנים הבלעדיים מגדילה אף היא את הכנסות הממשלה ממע"מ. הטירוף במחירי הדיור מגדיל עוד את הכנסותיה של הממשלה ממכירת קרקעות וממסים על הנדל"ן. וכמובן, העלאת מחירי התחבורה הציבורית פוגעת בשירות שנותנת לנו הממשלה.
מנגד, כל אימת שהחברות הגדולות והיבואנים בוכים אזי הממשלה ממהרת להתייצב לרשותם. הכיס פתוח. עוד הטבות מס. עוד מכסים שיחסמו את התחרות. עוד מינוי של פקידים שלא יאכפו את חוקי התחרות או חוקי הצרכנות. עוד סובסידיות. עוד פטורים ממכרז. ואלה כולן דוגמאות מהממשלה היוצאת. גם קודמתה כאמור לא טמנה ידיים בצלחת שלנו.
 
אגב, אם כבר נגענו בצלחת ובכיס, מה יהיה התירוץ של שר האוצר ליברמן על החלטתו האחרונה לשפץ את לשכתו בחצי מיליון שקלים? האם הוא לא שמע על מתן דוגמא אישית בשעה כה קשה לאזרחים? ומדוע הוא ביקש וקיבל פטור ממכרז על שיפוץ לשכתו?
ומה המסקנה? הצביעות יכולה להתקיים רק אם האזרחים ימשיכו לעצום את עיניהם. 
הכותב הוא יו"ר המפלגה הכלכלית וראש ביה"ס לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    חייבים להטיל מס על נסיעה ברכבים חשמליים
    מצביע פוטנציאלי 08/2022/05
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ירון חבל שלא ראית את התמונה הרחבה. היום מי שקונה רכבים חשמליים הם אנשים אמידים אשר מפסיקים לשלם מס על נסיעה ( מס הבלו). העניים הם שנוסעים ברכבים פשוטים ואין להם את היכולת לקנות רכב חשמלי ולמעשה מסבסדים במיסים את העשירים שנוסעים ברכבים חשמליים גם בשווי של 600K. מן הצדק הוא למסות נסיעה ברכב חשמלי על מנת לגבות מס שוויוני מהציבור. חבל שלמרות כל הידע שלך והכוונות הטובות נפלתה למלכודת פופוליסטית.
    סגור
  • 4.
    טועה בגדול לגבי מחיר המים ועידוד השתיה
    מהנדס מים 08/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 1
    אין קשר בין הורדת מחיר המים לעידוד שתית מים. אם תשתה רק מי ברז והמון מהם, אפילו 4 ליטר ליום, אתה תצרוך לשתיה פחות מ-1.5 מ''ק בשנה. עבור משפחה של 5 שתייני מים תשלם ביחד בשנה פחות מ-100 ש''ח גם אחרי הייקור הדרמטי. אין פה ממה לרדת. המים שאנחנו שותים זניחים בתוך חשבון המים.
    סגור
  • דין פרוטה כדין מאה
    זיו 08/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פרופ זליכה צודק שכן אין כל כוונה מאחורי כל החלטה יכלו לסבסד בקבוקי מים מינרלים או לסבסד שימוש בתמי 4 וכו כנגד הטלת מס.
    סגור
  • 3.
    הכל נכון זליכה - רק שיש ציבור גדול שאוהב בדיוק את זה
    מוישה וחצי 08/2022/01
    הגב לתגובה זו
    4 0
    הההסברים נכונים, הניתוח מדויק , רק המסכנה כאילו חכל הציבור יש התנגדות ותחושות שליליות כלפי הגישה הז של הממשלה היא טעות. אחד מכל שני אנשים בארץ הזו מונע מרגש ואמונות ולא משכל ישר.
    סגור
  • 2.
    הממשלה חיה על חשבון האזרחים (ל"ת)
    מלך 08/2022/01
    הגב לתגובה זו
    6 0
    סגור
  • 1.
    בתור ביביסט שב ושתוק. הכל אצלך בא מפוזיצייה (ל"ת)
    מיקו 08/2022/01
    הגב לתגובה זו
    3 10
    סגור
  • בתור מי שמגדיר עצמו ביביסט
    גיא 08/2022/01
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין מה להקשיב לך
    סגור
  • גופו של עניין לגופו של אדם
    אבי 08/2022/01
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אינטליגנט לבטח מסוגלהיה להבחין בין העיקר לטפל. כמה עצוב שאינך מסוגל להבחין בין גוף העניין לבין גוף האומר אותם
    סגור