משפט

בית המשפט ביטל את החלטת שר החינוך: "עצר את הרדיפה והביזוי"

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע: התכנית "מפגשי דיאלוג" של פורום המשפחות השכולות תחזור לכיתות מיד עם תום החג. עו"ד טל חסין שייצגה את פורום המשפחות השכולות מסרה: בית המשפט עצר את מסע הרדיפה, הביזוי וההשתקה שהוביל השר קיש נגד פורום המשפחות השכולות"
מערכת ice | 
משפט (צילום shutterstock)
בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל ערב החג (ב) את עתירת האגודה לזכויות האזרח ופורום המשפחות השכולות, וקבע כי יש לבטל את החלטת שר החינוך וועדת המכרזים במשרד לפסול את תכנית מפגשי הדיאלוג של פורום המשפחות השכולות ממאגר התכניות החיצוניות של משרד החינוך (גפ"ן), וכי התכנית תחזור לבתי הספר עוד השנה.  בית המשפט פסק, כי פסילת התכנית התבצעה ללא כל תשתית עובדתית מינימלית שתצדיק זאת.
כזכור, בחודש ספטמבר האחרון עתרו האגודה לזכויות האזרח והקליניקה למשפט ולמדיניות החינוך באוניברסיטת חיפה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד החלטת משרד החינוך, וטענו כי ההחלטה לפסול את התכנית נעוצה בשיקולים זרים ופסולים, ומונעת מתפיסת עולמם של הגורמים הפוליטיים במשרד. בעתירה נטען כי היא התקבלה בהתבסס על טענות מגמתיות ומטעות של גורמים קיצוניים ואנטי דמוקרטים, שאין מאום בינם לבין חינוך.
 
בניגוד לטענת משרד החינוך, בחוק חינוך ממלכתי אין כל בסיס לפסילת תכנית "מפגשי הדיאלוג" ממאגר גפ"ן. החוק מונה בין מטרותיו את חיזוק כוח השיפוט והביקורת בקרב תלמידים, טיפוח מחשבה עצמאית, יוזמה וחתירה לצדק חברתי, לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין עמים, ופיתוח יחס של כבוד לזכויות האדם, לערכים דמוקרטיים, לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת. "התכנית הולמת למופת מטרות אלה, ואת הוראותיו של חוזר מנכ"ל המשרד המעודד שיח בנושאים שנויים במחלוקת", נכתב בעתירה.
בעתירה נטען עוד, כי אין כל שחר לטענת המשרד שהתכנית מבזה את צה"ל ומשפחות שכולות, ואף לא  לתפיסה שעמדה בבסיס פסילת התכנית לפיה לא ניתן להשוות בין שכול וכאב פלסטיני וישראלי. לעתירה צורפה עצומה, עליה חתמו  129 מנהלים שמארחים את התכנית בבתי ספרם בקביעות. הם קבעו, כי היכרותם ארוכת השנים עם הפורום, התכנית והשפעתה על תלמידים מלמדת עד כמה מפגשים אלה משמעותיים  לחינוך לשלום, להומניזם ולהכרת האחר. המנהלים הוסיפו, כי "כאב הוא נטול צדדים וההכרה בו היא משימה אנושית חינוכית מהמעלה הראשונה".
לעתירה צורף גם מכתבם של חברי ארגון "במותם ציוו לנו דמוקרטיה", המאגד מאות משפחות שכולות. חברי הארגון כתבו לשר כי  "אנו רואים בצעד זה שבחרת ללכת בו, צעד המחלל את הנצחת חללי צה"ל,  צעד הפוגע במשפחות פגיעה עמוקה... בחירתם לשאת את דגל השלום והכרה בכאב של האחר, הינה דרך הנצחה אצילית ומכובדת ביותר, שעל כל ילד במערכת החינוך להכיר ולכבד".
עוד נטען בעתירה, כי פסילת התכנית  מתאפיינת גם בשימוש בררני ופסול בסמכות. במאגר מופיעות עשרות תכניות שהגו ארגונים להט"ופוביים, ושיוזמיהן קוראים לטיפולי המרה, לחזרה בתשובה, יוצאים נגד שירות נשים בצה"ל, ושואפים לבנות את בית המקדש השלישי. למרות זאת, משרד החינוך ממשיך לאשר את כניסתם למאגר ובמקביל מבצע דה-לגיטימציה של תכנית המעודדת נכונות לדיאלוג, פיוס וסובלנות, אשר מאפשרות שיח חינוכי מורכב בסוגיות חברתיות ופוליטיות בוערות.
עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח שייצגה את פורום המשפחות השכולות מסרה בתגובה לפסק הדין: "בית המשפט עצר את מסע הרדיפה, הביזוי וההשתקה שהוביל השר קיש נגד פורום המשפחות השכולות. ככה זה כשממהרים לקבל החלטות שמונעות מאידאולוגיה לאומנית וצרת אופקים, שסותרת את מטרות חוק חינוך ממלכתי. הניצחון הוא לא רק של הפורום והאגודה לזכויות האזרח. זה ניצחון לליברליות, לסובלנות ולפלורליזם. אנחנו ממש לא רוצים לראות כאן דור של תלמידים ותלמידות שיוצאים ממערכת החינוך בצלמם ובדמותם של קיש ושל חברי הממשלה הזאת".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה