משפט

שיא דרמטי בתלונות נגד משרדי הממשלה: זה השר שחטף הכי הרבה

21,592 תלונות התקבלו בנציבות תלונות הציבור בשנת 2024 – המספר הגבוה ביותר בעשור האחרון. שיעור התלונות שנמצאו מוצדקות הגיע ל-37% – שיא של יותר מ-20 שנה. בולטות: עלייה של 500% בתלונות נגד המשרד לביטחון לאומי, זינוק בתלונות הקשורות לרישוי כלי ירייה, וליקויים חמורים בטיפול באוכלוסייה המפונה
מערכת ice | 
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום שבוע הסייבר, אוניברסיטת ת"א)
הדוח ה-51 של נציב תלונות הציבור לשנת 2024, שמפורסם היום, מציג תמונת מצב מדאיגה של תפקוד הרשויות הציבוריות בישראל. במהלך השנה התקבלו בנציבות 21,592 תלונות, מהן 19,641 על גופים ציבוריים שהנציבות מוסמכת לברר לגביהם. מדובר בירידה קלה במספר התלונות הכולל בהשוואה לשנת 2023 – אך שיעור התלונות שנמצאו מוצדקות או באו על תיקונן הגיע לשיא של יותר מעשרים שנה: 46% מסך התלונות שטופלו, ו-37% מכלל התלונות שבהן ניתנה הכרעה נמצאו מוצדקות.
המלחמה כזרז לגל תלונות – בעיקר בתחום הנשק האישי
הזינוק החד ביותר במספר התלונות היה נגד המשרד לביטחון לאומי – עלייה של 500% לעומת השנה הקודמת. הסיבה המרכזית: מספר חסר תקדים של בקשות לרישיונות נשק – יותר מ-370,000 בקשות הוגשו מפרוץ מלחמת חרבות ברזל ועד סוף 2024, לעומת 36,446 בלבד בשנה שקדמה למלחמה. העומס הביא לעיכובים חמורים ולטענות רבות מצד מבקשים.
גם משרד התיירות חווה עלייה חדה במספר התלונות – 124%, בעקבות האחריות שהוטלה עליו לטיפול בפינוי תושבים למלונות בתחילת המלחמה. משרד הביטחון רשם עלייה של 31% במספר התלונות, וכן נרשמו עליות גם לגבי משרד החינוך, משרד העבודה, משטרת ישראל ומשרד הבינוי והשיכון.
שירות הציבור – הנושא המרכזי בתלונות
כשליש מהתלונות עסקו בבעיות הנוגעות לשירות לציבור – בעיקר טיפול לקוי בפניות, התנהגות בלתי הולמת של עובדים, ליקויים בהנפקת אישורים, ובעיות בשירותים מקוונים ובמוקדי השירות. מבין 7,881 תלונות בתחום זה, 57.6% נמצאו מוצדקות או טופלו.
תחומים נוספים שבלטו:
חינוך והשכלה – 2,074 תלונות (9%), מתוכן 56.6% טופלו או נמצאו מוצדקות.
רישוי – בעיקר כלי ירייה ורכב – 1,164 תלונות, עם שיעור מימוש או תיקון חריג של 62.9%.
גמלאות, בריאות, מיסים וצרכנות – יחדיו כ-4,300 תלונות, עם שיעורי תיקון שנעו בין 32% ל-47%.
תלונות המילואים והמפונים: מהשטח לשינוי בפועל
עם פרוץ המלחמה, פתחה הנציבות קו חם ייעודי והפעילה כ-80 עמדות קבלת קהל במלונות ובשטחים. צוותים יצאו למרכזי מפונים, ריכוזי חיילי מילואים ומרכזי שיקום. התלונות כללו:
גננת שנפגעה כלכלית עקב שירות מילואים של בעלה.
סטודנטית שפונתה מעוטף עזה וקיבלה פטור משכר לימוד בעקבות תלונה.
נפגעי טילים שביקשו אישור לפיצוי ולא קיבלו מענה.
במהלך 2024, כ-10 מיליון ש"ח שולמו למתלוננים ואחרים בעקבות החלטות הנציבות – כולל החזר של 71,000 ש"ח להוצאות רפואיות ושווי של חצי מיליון ש"ח במכירת דירה בדיור הציבורי.
שיעור חריג של תלונות מוצדקות – בעיקר על המשרד לביטחון לאומי
המשרד לביטחון לאומי היה לא רק הגוף עם העלייה הגדולה ביותר במספר התלונות – גם שיעור התלונות המוצדקות נגדו היה גבוה במיוחד: 60.5%, לעומת 32.3% בכלל המערכת.
בקרב משרדי ממשלה נוספים, שיעורים גבוהים נרשמו גם לגבי:
חברת דואר ישראל בע"מ – 85.4% (עד להפרטתה בנובמבר 2024),
משרד הביטחון – 72.7%,
משרד העבודה – 53.7%,
רשות האוכלוסין וההגירה – 40.1%.
המאפיינים הדמוגרפיים: יותר גברים, יותר חרדים
מהדוח עולה כי 59.1% מהמתלוננים היו גברים – לעומת שיעורם באוכלוסייה (49.6%). החרדים היוו 32.7% מהמתלוננים מקרב האוכלוסייה היהודית – כמעט פי שניים משיעורם הכללי.
המחוזות הבולטים במספר התלונות ל-10,000 תושבים היו יהודה ושומרון וירושלים. מנגד, במחוז הצפון שיעור התלונות היה הנמוך ביותר.
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן: "זינוק של 500% במספר התלונות בנושא בקשות לרישיון נשק מחייב בדק בית במשרד לביטחון לאומי. נתון מטריד נוסף הוא העובדה שגם בסיום שנת 2024, למעלה משנה מתחילת מלחמת חרבות ברזל, נמצאו אלפי תלונות מוצדקות על משרדי הממשלה. על השר לביטחון לאומי ועל השרים הרלוונטיים האחרים לשים למול עיניהם את השירות לציבור בעת חירום זו ולפעול לתיקון הטעון שיפור".
כמה תלונות מעניינות שהובאו בדוח נציב תלונות הציבור לשנת 2024, כולן נבדקו ונמצאו מוצדקות:
תוספת ציון לבחינת בגרות לתלמידה שפונתה
תלמידת תיכון מאחד היישובים שפונו בעקבות המלחמה התגוררה במלון ולא הצליחה להיבחן בבחינת הבגרות באזרחות. לטענתה, לא קיבלה מידע על אפשרות להיבחן במועד חורף, והצוות החינוכי לא טיפל כראוי בפנייתה. בעקבות פניית נציבות תלונות הציבור, משרד החינוך הסכים להוסיף לה 10 נקודות לציון הקודם, כדי לשפר את סיכוייה להתקבל ללימודים אקדמיים.
.
דרישת תשלום חוב לחשמל מנרצח במסיבת הנובה
חברת החשמל שלחה הודעת דרישה לתשלום חוב על סך כ-350 ש"ח לבני משפחתו של אדם שנרצח במסיבת הנובה. המשפחה ניסתה להסדיר את העניין אך נתקלה בקשיים. רק לאחר התערבות הנציבות, בוטלה הדרישה ונשלחה למשפחה הודעת התנצלות.
מיגונית בגן משחקים בנהריה – רק בעקבות התלונה
תושבת נהריה התלוננה שלא הוצבה מיגונית בגן המשחקים המרכזי בעיר, אף שזהו מקום בו שוהים ילדים רבים. לאחר התערבות הנציבות, העירייה פעלה להציב במקום מיגונית ניידת כדי להבטיח את ביטחון הציבור.
אי-קבלת מענק עקב טלפון לא תומך SMS
אזרח שלא קיבל הודעה על זכאותו למענק פינוי בשל כך שמכשירו לא תומך בקבלת מסרונים, פנה לנציבות. בעקבות פנייתו, הובהר כי גם מי שלא קיבל SMS זכאי למענק אם עומד בתנאים, והמענק הועבר אליו רטרואקטיבית.
הכרה בוותק לעובד מבית חולים במזרח ירושלים
עובד במוסד רפואי במזרח ירושלים, שהיה מועסק במשך 16 שנה, גילה כי משרד הבריאות אינו מכיר בוותקו לצורכי קביעת דרגה. בעקבות בירור הנציבות שונה העמדה, והוותק הוכר לצורכי קידום בדרגה ושכר.
הגנה על חושף שחיתות – עובד מועצה דתית
עובד במועצה דתית נענש בעקבות תלונות שהגיש על ליקויים בתפקוד המועצה. לאחר בדיקת הנציבות, הומלץ לא לפגוע בו ולא לפטרו, תוך הבהרה על חשיבות הגנה על חושפי שחיתות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה