משפט

פרשת תיאום המחירים: צבי ויליגר מויליפוד זומן לרשות התחרות

רשות התחרות זימנה לחקירה את מבעלי השליטה ויו"ר הדירקטוריון של ויליפוד, צבי ויליגר, בהתפתחויות נוספות בכיוונים אותה חוקרת רשות התחרות בפרשת תיאום המחירים
ניצן כהן | 
צביקה ויליגר (צילום אלעד גוטמן)
לאחר יוניליוור, שופרסל, רמי לוי ועוד, רשות התחרות זימנה לחקירה היום (רביעי) גם את בעלי השליטה בויליפוד, צבי ויליגר, על פרשת תיאום המחירים שהסעירה את המשק שייחקר מחר במשרדי רשות התחרות.
רשות התחרות למעשה ממשיכה בחקירת תיאום המחירים ולמעשה מגשימה את האיום של שר האוצר אביגדור ליברמן לפני כחודש על חברות המזון, הקמעונאים, היבואנים ובקיצור על כולם שאם הם יעלו מחירים - ליברמן וברביאי יאלצו לפעול נגדם.
 
כזכור, החקירה הפכה לגלויה כשחוקרי רשות התחרות פשטו על משרדים נוספים כמו רשת הקמעונאות, שופרסל, וענקית המזון, שטראוס. ב-9 בנובמבר 2021, רשות התחרות פתחה בחקירה נגד חברת שופרסל. חוקרי הרשות פשטו על משרדי החברה בראשון לציון ונטלו מסמכים. בכירים בחברה נחקרו בנוגע לפרשייה שנחשפה בתכנית חיסכון על ידי מעיין פרתי בה הרשת הריצה אתר מוזל למגזר החרדי.
 גם שטראוס עדכנה כי ערכו במשרדיה נציגי רשות התחרות חיפוש ואיסוף חומרים במשרדי החברה, בחשד לעבירות על חוק התחרות הכלכלית, וכן נחקרו עובדים בחברה ובהם נושאי משרה בכירים. כך גם נעם וימן, מנכ"ל חברת דיפלומט ומבעלי השליטה בה, נחקר גם כן. 
 
בתחילת חודש פברואר, חוקרי רשות התחרות פשטו על משרדי יוניליוור ואספו מחשבים וציוד במטרה לחקור את פרשת תיאום המחירים ובשלב הראשון של החקירה נחקרו בכירים בחברה ברשות התחרות.
הממונה על התחרות מודה: "לא פיצחנו את שוק המזון"
"שוק המזון הוא משהו שעוד לא לגמרי פיצחנו אותו, אני חושבת שצריך לעשות חשיבה חדשה לגביו", אמרה לפני שבוע עו"ד מיכל כהן הממונה על התחרות, בכנס השנתי בדיני תחרות שארגנה הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.
הדברים שאמרה כהן  בכנס הפתיעו במידת הפתיחות שלהם ובעובדה שכהן אינה חוששת להצביע על ליבת הבעיה בתחום התחרות בישראל כך שאם הרשות זיהתה את ליבת הבעיה, הרי שהיא במחצית הדרך למצוא לה את הפתרון.
תחום המזון הוא תחום בעייתי מאוד לשמירה על מסגרת תחרותית הולמת המורכבות הזו גורמת לכך שדורות של ממונים על התחרות (גם כשעוד נקראו ממונים על ההגבלים העסקיים) התקשו להתמודד איתו. מחד, שולי הרווח של כל השחקנים בתחום נראים סבירים, אך באופן מפתיע למדיי הרי שהמחירים זזים באותו הכיוון ובאותם השיעורים ובכלל הם דומים להחריד.
כאן נכנסים לליבת הבעיה. האם ישנו איזו מנגנון תיאום שנוצר עם השנים ולא זיהינו את המחולל שלו עד כה? האם ניתן לעשות משהו זה? האם יש לנו יכולת אכיפה מספיקה ומידתית דיו? וכן הלאה.
בישראל (ובאופן עקרוני בעולם כולו) המחקר האקדמי בתחומי התחרות (או יותר נכון הגברת התחרות) אינו מפותח ביחס לענפים כלכליים אחרים (כמו דיני ניירות ערך, מדיניות מוניטרית בתקופות משבר וכן הלאה) ולכן צריך להדביק את הקצב. וכיצד עושים את זה? מיכל כהן סימנה את השלב הראשון - החלפת מידע עם רשויות חרות ברחבי העולם כך שכולם יישרו קו מניסיון במדינות שונות ולמעשה ישפרו את איכות הידע.
"הכפר הגלובלי מגיע כמובן גם אלינו, לא נקבל את הניסיון הזה לדחוק את האחריות מחברות זרות. בסוף נקבל את החומר ואם צריך לאכוף בעניין הזה אנחנו גם נאכוף. אני רוצה לקדם בכהונה שלי שיתוף פעולה עם רשויות זרות. קורה מצב שיש אצל רשות תחרות זרה את כל החומר ובעצם אנחנו צריכים לרדוף אחרי החברות, אני חושבת ששיתוף פעולה שיאפשר העברת מסכמים הוא טוב לרשויות התחרות הוא מקצר תהליכים ומגביר את יכולת האכיפה", אמרה עו"ד כהן.
באשר ליוקר המחיה היא אמרה "בכל הקשור ליוקר המחיה, אנחנו צריכים לחשוב מחוץ לקופסא ואם יש משהו שעוד לא עשינו ואנחנו צריכים לעשות אותו אז לעשות אותו. מצד שני, אנחנו לא צריכים 'להתחלק על השכל'. אנחנו כן צריכים להיות מקצועיים, להיות מבוססים, להבין מה קורה בעולם ולא לעשות שטויות".
בכל הקשור לתפקיד רשות התחרות אמרה עו"ד כהן כי "אנחנו רשות מקצועית ונשאר רשות מקצועית. אנחנו נאכוף רק על בסיס מקצועי וראייתי. למשל, בסוגיות של אכיפה נגד מונופולים, נבצע ניתוח כלכלי לפני שאנחנו עושים משהו".
כהן הדגישה בדבריה את החשיבות של רשות התחרות, בעיקר בתחום ההרתעה. "העובדה שאנחנו רואים את הנעשה בשווקים, בטח לגבי עבירות פליליות אבל גם לגבי עסקאות ולגבי הסדרים כובלים... יש השפעה דרמטית על יוקר המחייה. אנחנו צריכים להמשיך לאכוף ואנחנו לא מחכים שההפרות האלה יפלו עלינו מהשמים. אנחנו יודעים שצריך לחפש. בקרטלים ובתיאומים אופקיים אנחנו הבנו שתוכנית החסינות זה לא מה שיעמיד קרטליסטים בתור ליד הדלת כמו שזה קורה בארצות הברית.
"אין לנו חשש להתמודד עם מונופלים או עם גופים גדולים. אם ישנן ראיות, זה לא משנה מי עומד מולנו. אנחנו רוצים שהאכיפה שלנו תאתגר את הקצוות. באכיפה מול מונופלים זה תמיד יהיה ככה, כי תמיד בעלי עסקים הולכים על הקו הדק שבין תחרות לבין התנהגות אנטי תחרותית. קשה להבחין בדברים האלה ולכן גם אנחנו צריכים לאתגר את עצמנו", אמרה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה